Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vlieg en fietsvervoer - Forum Wereldfietser

vlieg en fietsvervoer

hallo , ik heb div. negatieve reakties gelezen over vervoer van de fiets met het vliegtuig.
Zijn er ook positieve ervaringen , zo ja met welke vliegmaatschappij .
Ben van plan in juli 2009 via de Santiago route de westkust van Portugal te fietsen en via Faro of Malaga terug met het vliegtuig.

grt Bert
Hallo Berth,
Heb al meer dan 50 vluchten met de fiets gemaakt en nog nooit echte schade gehad.
Het is slecht te zeggen welke maatschappij goed is en wie niet, het hangt sterk af van de afhandelaar en dan ben je nog afhankelijk van het (ingehuurde) personeel.
Je kan er natuurlijk zelf ook veel aan doen, zoals kwetsbare delen goed verpakken en het gebruik van een doos of fietshoes.
Verder is er op dit forum al heel veel over gezegd, dus als je goed zoekt vind je heel veel info en linkjes
succes Dirk

Hier ook al meerdere malen gevlogen.
Tja af en toe heb je schade of een kras....maar dat weegt niet op tegen het plezier van een (ver) buitenland verkennen op de fiets. Tja en een ongelukje kan je altijd hebben, ook tijdens het vervoer van je fiets in een vliegtuig. Maar om daarom nu achter de geraniums te blijven.....

Veel fiets en vliegplezier 8)

En verder zijn er voor het klassieke reisgevoel de boot en de trein.
Wim

Wim schreef:En verder zijn er voor het klassieke reisgevoel de boot en de trein.
Wim
Inderdaad!
Maar dat duurt wat langer.

Heerlijk toch? Ik vind het heel mooi om het landschap langzaam te zien veranderen, andere geuren te ruiken, en andere geluiden te horen. Met de trein kun je de meeste bestemmingen althans in Europa binnen 24 uur bereiken. De plotselinge overgang die je ervaart bij vliegen blijf ik erg vervreemdend vinden.
De diverse verbindingen van de Duitse spoorwegen zoals de Intercity Nightline vind ik erg gemakkelijk. Je fiets gaat in een aparte wagon waarin ook couchettes zijn. Alles is erg overzichtelijk en veilig. De (nacht)boot van Hoek van Holland naar Harwich is en andere all time favourite van me.
Wim

Tuurlijk is het heerlijk Willem.
Ik kan ook genieten van dat soort reizen. Maar even naar Indonesië of Zuid Amerika is er zo niet bij. Maar goed de essentie van dit draadje draait rondom een 'vliegangst mét fiets' en niet wat de beste manier van heenreizen is.

Jij bent toch ook naar Israël gevlogen :wink:

Ja dat zou mooi geweest zijn: de Orient Express, en dan nog een stuk.
Wim

Ik heb nu een keer of 10 gevlogen met verschillende maatschappijen maar nooit geen echte negatieve ervaringen. 1x fietsdoos en rest hoes fietsvakantiewinkel. Je moet wel alert zijn en vooraan bij de bagageband staan. Regelmatig komt hij daar aan. Komt hij via een deur dan heb je geluk. Ik denk overigens dat je meer afhankelijk bent van de bedrijven die de afhandeling van de lading verzorgen dan van de vliegmaatschappij.
berth schreef:hallo , ik heb div. negatieve reakties gelezen over vervoer van de fiets met het vliegtuig.
Zijn er ook positieve ervaringen , zo ja met welke vliegmaatschappij .
Ben van plan in juli 2009 via de Santiago route de westkust van Portugal te fietsen en via Faro of Malaga terug met het vliegtuig.

grt Bert
Het is een beetje een kwestie van mazzel hebben om de fiets veilig mee te nemen, maar je kunt het risico op schade of (tijdelijk) zoekraken wel behoorlijk beperken door te proberen een rechtstreekse vlucht te nemen, dus zonder dat de fiets onderweg nog eens in een ander vliegtuig wordt geladen. Zorg ook dat je ruim op tijd bent om de formaliteiten te regelen, soms weet het checkinpersoneel van toeten noch blazen en word je met allerlei niet bestaande toeslagen en verboden om de oren geslagen. En daar moet je dan weer over discusssiëren...

@ Peter
Eerder komen is inderdaad een goed idee maar ook (zoals ik al eerder in de draadjes vlieg en fiets heb gepost >>>

Neem altijd een afschrift van de afspraken mee naar het vliegveld!

Ongeacht welke vluchtmaatschappij>> Ik zorg er altijd voor dat ik een uitdraai heb van de afspraken die ik gemaakt heb over het vervoer van mijn fiets. Dit kan ofwel een uitdraai van de algmene voorwaarden van de website zijn ofwel een mail of fax van de persoon met wie je die afspraken gemaakt hebt. Mijn ervaring is dat dit zeer goed werkt zodra het grondperoneel moeilijk gaat doen. In je uitdraai staan:

> de kosten van het vervoer
> de voorgeschreven verpakkingswijze
> het feit dat je je fiets hebt aangemeld