door
Wim » ma 03 nov, 2008 10:41
26 inch heeft wel degelijk meer voordelen behalve beschikbaarheid. Het eerste voordeel is dat een kleiner wiel sterker is. Dit betekent dat je minder snel gedwongen wordt tot dure oplossingen als 48 spaken.
Het tweede voordeel is dat een vergelijkbaar sterk en breed 26 inch wiel wat lichter is, of, als je er anders tegenaan kijkt, dat je voor het zelfde gewicht een breder en steviger wiel kunt maken.
Het derde voordeel geldt niet voor iedereen: als je klein bent dan is het met 26 inch wielen makkelijker een goede frame geometrie te realiseren. Dit is voor heel wat (de helft?) vrouwen een reeel punt. Te vaak worden ze op te grote/lange frames gezet, of op frames die slechts met gruwelijke kunstjes zoals heel steile framehoeken en hoge trapassen nog "passend" gemaakt kunnen worden.
Er zijn ook nadelen. In theorie is de rolweerstand wat hoger, en bij hoge snelheden is de luchtweerstand van brede banden groter. Dus voor een echt snelle asfaltfiets (zonder veel bagage) zou ik normaal gaan voor 28 inch met 32 mm bandjes. Onverhard zit er dan echter niet in.
Wim