Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloffnaaf schiet "in z'n vrij" . Hoe op te losse - Forum Wereldfietser

Rohloffnaaf schiet "in z'n vrij" . Hoe op te losse

De Multycycle met Rohloff van mijn vriendin heeft sinds kort het volgende probleem. Bij het schakelen schiet ie in zijn vrij. Je hebt dan geen weerstand en kunt trappen wat je wilt maar er is geen aandrijving. Soms echter ook niet en gaat het allemaal goed. Het fenomeen doet zich voor bij versnelling 7 en 11. Op de site van de vakantiefietser las ik een mogelijke oplossing:

" Heeeeel af en toe kan het zijn dat de naaf tijdens het schakelen opeens in een ‘zwaar verzet’ schiet. Geen paniek. Haal de snelsluiting los en het wiel uit de fiets. Geef met een hamer een korte stevige tik op de as aan de ene kant en dan een stevige tik aan de andere kant. Dan schieten de palletjes weer op hun plaats en kun je weer tienduizenden kilometer verder rijden."

Hoewel de naaf van mijn vriending niet in een "zwaar verzet" belandt maar in het luchtledige dacht ik dat de hier geopperde aanpak misschien ook hier wel eens de oplossing kon zijn. Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?

Alvast dank

Groet Peter

PS. De fiets is al z'n jaar of 5 oud maar onlangs als overjarig model gekocht. Ik denk dat er nog geen 500 KM mee is gereden.

Helaas geen tips meer gekregen maar het probleem is opgelost (lijkt het tenminste).

De tik met de kunststofhamer heeft niet gewerkt. Ik heb toen maar de olie van de naaf vervangen. Daarna heel veel geschakeld en gedraaid. Het leek steeds beter te gaan en inmiddels lijkt het fenomeen zich niet meer voor te doen. Ik denk dat er in de naaf iets " bleef hangen" . Eind goed al goed zal ik dan maar zeggen.

Groeten Peter

Misschien smeert vijf jaar oude olie niet meer zo goed en bleven sommige palletjes hangen.

Dat was ook mijn idee dus toen heb ik maar de olie vervangen. Moest toch gebeuren omdat het al zo oud was. Olie verversen is dus toch wel zinvol lijkt het. We hebben nog 2 " Rohloff" fietsen dus ik denk dat ik maar de "grootverpakking olie" ga aanschaffen.

Groeten Peter

Je bedoelt dat het heeft gewerkt?
Wim

Het heeft inderdaad gewerkt. Gelukkig wel want op mijn advies heeft ze de fiets gekocht en als dan na een paar maanden de dure Rohloffnaaf het niet meer doet is dat geen prettig idee. Gelukkig doet ie het weer goed. altijd goed voor je relatie ;-)