Additionally, paste this code immediately after the opening tag: getrouwd zijn of niet? - Forum Wereldfietser

getrouwd zijn of niet?

Is het beter om getrouwd te zijn tijdens je reis in sommige landen, zoals Iran of Pakistan, of maakt dit niet veel uit?

Geen idee. Maar als vrouw alleen is het soms wat gevaarlijk. Beter ben je met 2 vrouwen of als koppel, hoewel je nooit helemaal veilig kan zijn. Er zullen ongetwijfeld wel fietsers zijn die er ervaring hebben en je een veel beter antwoord kunnen geven.

niet getrouwd zijn stuit al snel op onbegrip.
in polen is het wel eens aan ons gevraagd. of we getrouwd zijn.
verbaasde reacties maar zeker geen problemen
ook in mongolie geen problemen wel verbazing

Helemaal raar vindt men het soms, als je vertelt dat je samenwoont...

Cultuurverschilletje. ;)

Ik kan me voorstellen, dat men anders met je omgaat in wellicht vooral islamitische landen.

wat een onzinnig onderwerp

In Turkije, Syrië, Jordanië, Israël (afhankelijk van met wie je daar praat) heeft mijn partner mij tot 'my wife' benoemd.
Waarom helemaal uitleggen wat een samenlevingscontract etc is? Dat je niet dezelfde achternaam hebt maakt niks uit want dat is in heel veel landen niet de gewoonte.
Of het beter is weet ik niet. Want als je getrouwd bent waarom heb je dan geen kinderen?
Toen ik alleen op reis was heb ik ook weleens gezegd dat ik getrouwd was maar dat mijn husband' niet mee was. Nou volgens mij geloofde niemand dat..

Mijzelf werd in Islamtische landen meestal niets gevraagd trouwens. De man doet het woord. Lekker rustig voor mij!

Groet Marieke

janenliseth schreef:wat een onzinnig onderwerp
Enige motivatie waarom het onderwerp onzinnig zou zijn, lijkt gewenst want deze reactie roept vooral vragen op, jan dan wel liseth dan wel beiden...
In sommige landen is het tijdens een oppervlakkige conversatie namelijk voor de sociale omgang verstandiger om als stel te zeggen dat je getrouwd bent en twee of meer kinderen (desnoods één, maar dat is vaak al vrij zielig) hebt, ook al is geen van beide het geval.
Dit om te vermijden dat de gesprekspartner niet-begrijpend, met een overdaad aan medelijden of opeens afwerend reageert.
Het kan nooit kwaad je een beetje in de mores van een land te verdiepen en je daar een beetje aan aan te passen, maar dat is dus mijn al dan niet onzinnige mening.

janenliseth schreef:wat een onzinnig onderwerp
In sommige Arabische landen kun je flink in de problemen komen als je als duurzaam samenlevend stel elkaar überhaupt maar een zoen geeft. Men neemt daar het verbod op seks voor het huwelijk erg letterlijk en hoog op. Dus bepaalt geen onzinnig onderwerp imho.

In Iran is het zeker handig om te zeggen dat je getrouwd bent als mensen daar naar vragen. Het huwelijk wordt ten hoogste gerespekteerd en zo voorkom je eventuele ongewenste opmerkingen. Bovendien vermijd je daarmee lastige vragen zoals al eerder hier werd genoemd. Je hoeft niet daadwerkelijk getrouwd te zijn.
Wat kinderen betreft vertel je dat ze zolang bij opa en oma wonen, dat is namelijk normaal voor hen. Neem een paar foto's mee.

Overigens is het als solo fietsende vrouw HELEMAAL NIET gevaarlijk weet ik uit eigen ervaring! Volgens mij is dat zelfs de mooiste manier om een land als Iran en Pakistan te verkennen.
Wel is het verstandig om in Iran te zeggen dat je getrouwd bent als men daar naar vraagt om dezelfde redenen als hierboven, hangt een beetje van het gezelschap af.

In Pakistan hangt het er vanaf waar je bent. In the northern areas zijn ze wel wat gewend van toeristen. Ze vinden het vaak wel grappig dat je niet bent getrouwd. Indien je twijfelt zeg je gewoon dat je bent getrouwd. Ook hier hangt het van het gezelschap af, soms zei ik dat ik getrouwd was om ingewikkelde vragen te voorkomen. Soms zei ik gewoon dat ik single was.

Gebruik je intuitie.

groet,
Bernadette

[quote]In sommige Arabische landen kun je flink in de problemen komen als je als duurzaam samenlevend stel elkaar überhaupt maar een zoen geeft. Men neemt daar het verbod op seks voor het huwelijk erg letterlijk en hoog op. Dus bepaalt geen onzinnig onderwerp imho.[/quote

Uuh ik zou in Arabische landen maar ook in nog heel veel andere landen ook als je wel getrouwd bent, zelfs als je tien kinderen hebt, nee zelfs als je een chador draagt niet in het openbaar gaan zoenen...!