Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gebogen rug > waarom kan dit geen kwaad ? - Forum Wereldfietser

gebogen rug > waarom kan dit geen kwaad ?

"overal" wordt aanbevolen de rug zoveel mogelijk in de natuurlijke S-vorm te houden
bij autorijden , slapen , zitten (kantoor ...) , gewichtheffen enz

ik zie dat de meeste mensen op de fiets met een "naar voor gebogen" rug zitten

waarom precies (!) zou dit bij fietsen geen "kwaad kunnen" ?

ik weet dat de armen de schouders ondersteunen ; waardoor de "effecten" "minder erg" zijn
dit is voor mij onvoldoende als "bewijskrachtig" antwoord

eventuele links ook welkom / dank

Na mijn hernia mocht ik eerst niet fietsen, als training ipv hardlopen, maar toen de fysio mijn fiets zag wel. Toen had ik nog een Gazelle Orange, met een goed verstelbaar stuur die ik samen met hem optimaal ingesteld heb. Er is dus terdege invloed, waarbij ik me persoon-persoon verschillen zeker kan voorstellen ivm die mogelijke rugproblemen.
PS: de training bestond voor mij uit hoge frequentie trappen, op souplesse niet op kracht en de Orange leende zich daar prima voor.

Een maand of 3 na mijn hernia-operatie mocht ik van de kinesist wel al een beetje fietsen, maar ik moest wel degelijk wat jij die S-vorm noemt, aanhouden, dus met een holling in de onderrug. Daarom moet je nog niet recht op je fiets zitten, dat is iets anders; het kan even goed een voorovergebogen S zijn ;-) .
Nu, 10 maanden later, heb ik geleerd dat ik toch weeral vlot meer dan 100km aankan, op voorwaarde dat ik die holte in mijn onderrug aanhoud (ik heb het ook al wel anders gedaan, achteloos geweest, maar dat wreekt zich :oops: ). Ik volg je dus als je denkt dat de S-vorm wel degelijk aan te bevelen is, ook bij het fietsen, tenminste voor wie rugproblemen heeft (gehad).

Links : zoek eens op lordose en wervelkolom, er zijn massa's links.

tav jansenius
voorovergebogen + correcte S-vorm < ik heb nog niet veel mensen zo zien zitten op de fiets
een enkeling heeft een min of meer rechte rug thv van de lendewervels >
dit is geen (echte) lordose meer

licht voorover met een 'correcte' rug > het kan ---> de prijs = veel druk op het zadel

dit is mijn punt niet

mijn vraag is vooral : toon aan : een " ronde rug > geen probleem "

macdavid, de manier waarop je de vraag stelt en een antwoord verwacht, geeft de schijn dat je denkt dat er een onomstotelijk bewijs kan geleverd worden waarom voorover gebogen zitten geen kwaad kan op een fiets. Maar ik geloof niet dat zo'n bewijs geleverd kan worden. Er is op dat vlak geen wet van Meden en Perzen. De ene zal er last van hebben, de andere niet.
Het enige wat gezegd kan worden is dat de normale (maar wat is normaal) rug onderaan een lordose (maar hoe groot is die dan) heeft, en dat als je je rug onderaan bol zet (maar hoe bol zet je die dan), je daar compleet tegen in gaat, en in principe druk zet (maar hoeveel is dat dan) op je tussenwervels die dan druk op je zenuwkanaal kunnen geven. Maar er zijn fietsers met van nature een nauw zenuwkanaal of net niet, fietsers met aanleg tot artrose, fietsers met slappe buikspieren of net omgekeerd enz. Er zijn zelfs fietsers met een uitgesproken scoliose - scoliose wordt als afwijking gecatalogeerd - die daar totaal geen last van hebben in de praktijk.
Conclusie voor mij : probeer het zelf eens uit... je zal snel weten of het in jouw geval een probleem is of niet, en dat is toch het enige wat telt (tenzij je een doctoraal proefschrift voorbereidt over dit onderwerp ;-) ) .

jansenius
rugklachten onstaan vaak na verloop van tijd

fiets met een ronde rug en de schouderzone staat horizontaler
gevolg > de nek moet meer gebogen worden om het hoofd recht te houden

dat is een concreet argument contra

ik zoek argumenten pro
of op zijn minst waarom het allemaal zo erg nog niet is
zoniet is fietsen nogal rugonvriendelijk

...

Mijn gedacht :

Argumenten pro : die zijn er niet, tenminste niet vanuit rughygiënisch standpunt.
Toch is fietsen niet rugonvriendelijk. Ik vind het minder rugonvriendelijk dan lopen (joggen) en zelfs minder dan stappen. Met een operatie achter de rug, heb ik meer last na 1u stappen, dan na een paar uur fietsen. Aan joggen durf ik mij niet meer te wagen.
De enige reden die ik kan bedenken is dat bij fietsen mijn lumbale wervels voor een goed stuk ontlast wordt doordat een deel van het lichaamsgewicht wordt gedragen door de armen, ipv 100% op de onderrug terecht te komen. Dat voordeel heb je wel alleen maar als je afstand zadel stuur niet te kort is, dus bv. niet door als een zuil op een Hollandse stadsfiets te zitten.

Hier staat wel een aardig stukje over fietsen als medicijn:

http://fietsen.web-log.nl/fietsen/2006/ ... ls_me.html

Rugpatiënten hebben vooral veel pijn als ze zitten (85 procent) of staan (78 procent). Als ze bewegen, neemt de pijn af. De rugpijn is nog slechts bij 15 procent van de patiënten aanwezig als zij fietsen.

Fietsen gezonder dan pijnstiller
De fiets is een medicijn, stelt bewegingsarts Van Deursen. ,,Bij fietsen maken de tussenwervelschijven in je onderrug draaiende bewegingen, waarbij ze plasma opzuigen als een spons. Daarmee kun je de tussenwervelschijven als het ware oppompen, waarbij afvalstoffen worden afgevoerd en voedingsstoffen aangevoerd. De pijn komt terug als je weer te lang stilzit. Je kunt ook pijnstillers nemen, maar fietsen is uiteraard veel gezonder.’’

jansenius schreef:Met een operatie achter de rug, heb ik meer last na 1u stappen, dan na een paar uur fietsen. Aan joggen durf ik mij niet meer te wagen.
De twee met elkaar vergelijken is een beetje een appels en peren verhaal. Hoewel de houding van een loper 'beter' is dan de houding van een fietser in respect tot de rug, moet je de impact van iedere stap die je als loper zet niet onderschatten.
Over pakweg een uurtje is het alweer 5 weken geleden dat ik mijn sleutelbeentje brak, en er is me een ding tijdens het herstel opgevallen. Ik kan langer op de fiets zitten dan dat ik kan lopen. Bij iedere stap krijgt mijn schouder een 'opdonder' (traagheid van massa) die ik kwa pijn ongeveer kan vergelijken met op de fiets het nemen van een verkeersdrempel. Ik kan mij niet voorstellen dat dit voor rugklachten anders is.