Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Finland, Aland - Forum Wereldfietser

Finland, Aland

Heeft iemand ervaring met de "lokale" veerpontjes die je van Turku naar Mariehamm brengen?
Hoeveel tijd kost het je ongeveer om deze afstand te overbruggen?
Varen de pontjes regelmatig? (vb ieder uur).
Of is het misschien gewoon beter om de grote veerboten te pakken, deze overbruggen deze afstand in ongeveer vijf uur.
En is er ook een veerpontje naar Zweden? Of moet je dit alsnog met de grote veerboot doen.

Ik heb een aantal jaar geleden gefietst over Aland van Finland naar Zweden (na een fietstocht door de Baltische Staten). Het is een supergebied om door te fietsen, veel te mooi om even met de boot te doen (al is de bootreis van Stockholm naar Turku ook erg mooi). Je kunt deels fietsen over de eilanden en deels de boot nemen. Wij zijn toen vanaf Turku via Kokar (in het zuiden) naar Mariehamn gefietst. Alle boten waren gratis voor fietsers en je hoefde als fietser ook niet te reserveren. Wat je wel nodig hebt is een goed boekje met de vaartijden, want niet alle boten gaan even vaak. Op internet heb ik op de volgende site iets voor je gevonden van 2008: alandstrafiken.ax (zie onder timetable Aland skargardsguide). Het stuk naar Zweden moet inderdaad met de grote boot. Al zijn er meer mogelijkheden om in Zweden te komen, er is ook een boot vanaf Eckero.
Ik denk dat je voor Aland op deze manier wel een paar dagen moet uittrekken, maar dat is beslist de moeite waard! Veel zon (in de zomer), rotisge eilandjes met dennen er op en heerlijke aardbeien en Alandse pannekacka!

groet,
Claar

Wel grappig, door de speciale status van Aland heeft het een eigen land extensie op internet: .ax dus geen .fi
Voor meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%85landseilanden