Hallo Allemaal,
Ik heb een zeer recente ervaring terug met de trein uit frankrijk.
Afgelopen zaterdag ben ik terug gereisd van af Bordeaux.
Bordeaux-TGV>Paris montparnas-> (met metro) Paris Gare du nord-TGV>rotterdam->utrecht.
Het is gelukt maar het was geen pretje.
In de tgv mag je alleen en echt alleen je fiets in een tas meenemen, maar dan is het wel gratis. Als ik met al die bagage 4 weken door het prachtige maar bergachtige frankrijk fiets neem ik natuurlijk niet voor de zekerheid ivm mijn terug reis een tas voor m'n fiets mee. Maar gelukkig was daar in Bordeaux goed aan te komen, de Decalacthon had ze, de GoSport en een fietsenwinkel ook. Ik heb er nu 2 thuis liggen dus mocht je er nog een nodig hebben!
Het is een enorm geschouw en gedemonteer en gemonteer. Voor de ingang van de trein (eerst het juiste peron en juiste plek op het peron!) tassen eraf, wielen er uit en de fiets en wielen in de tas en dan alles in 2 keer in de trein laden. Bij aan komst van de trein weer alles in elkaar zetten op het peron om te kunnen overstappen want helaas stonden er geen sterke mannen of bagagekarretjes klaar om mij te helpen.
In parijs moest ik met de metro overstappen dat zou een half uur duren en ik had een uur overstaptijd. Wat een ramp! als je kan met een grote boog om parijs heen! De parijse metro is niet geschikt voor invaliden (poortjes waar je niet door past, roltrappen, trappen) en dus ook niet voor fietsen met bagage. Kun je in nederland elk spoor bereiken met een lift vergeet dat maar in frankrijk. Bovendien is het ook nog eens verboden om je fiets mee te nemen (nou me neus!) Ik zei tegen de juffrouw aan het loket (die zei dat ik kon gaan fietsen) Ja dat kan best in een uur als jullie net zoals voor de tour Parijs voor me afzetten! Dan maak ik een kans! Ergens anders murwmde ik door een deurtje voor grote bagage en deed of m'n neus bloedde. Trapje op trapje af, roltrapje op roltrapje af, met gevaar voor eigen leven en dat van anderen. En een helehoop geirriteerde mensen! "Dat mag niet! ik wil er nu langs! Ik wil ook in deze trein! ik heb haast".
Nou goed een hoop gedoe dus om aan een kaartje te komen, erin te komen en met de metro aan de andere kant van parijs te komen.
Gelukkig waren er hier en daar mensen die een handje toestaken zodat niet alles naar beneden donderde. Het koste mij anderhalf uur wat volgens de informatie een overstap van een half uur was. Dus Thalys weg.......
Wat dan weer meeviel was dat de volgende 3 uur later ging en dat je reservering omzetten niets kost. Alleen was al mijn relaxedheid die ik in 4 weken had opgedaan verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik was zoveel liever terug gefietst vanuit Bordeaux maar ik had geen tijd meer.
Die fiets in de tas mag mee in de tgv maar in het bagage rek. In de eerste tgv paste dat prima. In de tweede net niet en dan is er ook nog een behulpzame jongeman die wel helpt met proppen ten koste van m'n fiets! Fiets helemaal klem en wonderwel niet gebroken. Dan maar in het pad voor het bagagerek neergezet. Daar geen problemen mee gehad en ook niet met het feit dat mijn stuur niet in de tas paste en dus uitstak. Ik had geen zin dat ook nog eens te demonteren en dan telkens weer te monteren.
Het ergste was misschien nog wel dat de trein manegster, of hoe schrijf je dat, bij aankomst in Rotterdam zei "o je fiets had ook (in de tas) in een apart bagagehok gekunt". HALLO!
"misschien is het een idee om dat voor te stellen als je bij vertrek op het peron iemand een fiets in een tas ziet stoppen??" "sommigen doen dat ook wel" zegt ze
Nou ja zo ongeveer dus terug met de trein vanuit frankrijk. Dit grapje koste me ongeveer 200 euro (tas, trein, 3 uur terasje in parijs)
Maar het kan dus wel en m'n fiets doet het nog alleen ben ik alweer toe aan vakantie.
succes groetjes carolien