Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hebben WF-ers een auto in bezit? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hebben WF-ers een auto in bezit?

330 berichten

Heeft U als wereldfietser een Auto?

Neen
23%
12
Jawel, 1 oud barrel
19%
10
Jawel, een nieuwe
23%
12
Jazeker, boodschappen wagen en een luxewage voor naar het werk
9%
5
Ja, een campeer mobiel
11%
6
Ja, een ....
15%
8

Op mijn twintigste besefte ik al dat er veel te veel auto's rondreden, dus heb ik bewust nooit een rijbewijs gehaald. Toen (eind jaren zeventig) was dat niet uitzonderlijk: in het tijdschrift van de toen net opgerichte Fietsersbond las ik regelmatig brieven van lezers die voorgoed hun auto aan de kant hadden gezet. Toen was dat nog stoer en principieel; tien jaar later kreeg je al snel het etiket van wereldvreemde autohater opgeplakt en werd het steeds lastiger om op verjaardagsfeestjes een gesprek te voeren dat niet over auto's (of voetbal of beleggen, waar ik ook niks mee heb) ging. :cry:
Twaalf jaar terug ontmoette ik mijn vriendin Corrie, die wel een auto had (en van voetbal houdt, maar gelukkig geen geld heeft belegd :wink: ; rond haar twintigste had ze al een derdehands 'studentenwagentje' van haar ouders gekregen. Toch ben ik trouw gebleven aan mijn eigen inzicht - er waren immers alleen maar méér auto's bijgekomen - en heb ik ook later nooit de geringste behoefte gevoeld om toch rijles te gaan nemen.
Corrie gebruikt haar auto weinig; soms weet ze niet eens meer waar ze hem geparkeerd heeft. Zelf rij ik wel eens met haar mee, maar dat betekent niet dat ik nu meer verstand van auto's heb dan vroeger: nog steeds weet ik niet met welk pedaal je gas kunt geven en met welke je moet remmen. Jaren terug heeft Corrie nog eens geprobeerd of ze mij kon laten tanken, wat ik ook nog nooit gedaan had. Terwijl ik voor de benzinepomp stond, stelde ik haar veiligheidshalve nog enkele vragen, zoals: "Houdt de slang vanzelf op met vullen als de tank vol is?" Voor mij waren dat zinvolle vragen, maar omstanders keken alsof ze Catweasel in actie zagen... :oops:
Een paar jaar terug ontdekte de hoofdredacteur van een fotografenvakblad mijn website. Hij was zo verbaasd een fotograaf zonder auto aan te treffen (zelf was hij een man van middelbare leeftijd met een typisch automobilistenbuikje 8) ), dat hij me is gaan interviewen. Het artikel vind je hier.

hallo,

Hoe werkt die polluitslag die bovenaan staat? de uitslag komt niet echt overeen met de berichten!? :D

het lukt mij ook niet om daar iets aan toe te voegen.

dus dan maar zo:
Nee Martin ik heb zelf geen auto op mijn naam staan wel hebben mijn vriendin en ik heel veel deelauto's die delen we met heel veel mensen. (zo'n rode met groene wielen) :wink:

Ik rij af en toe auto, maar heb er zelf geen. Ik heb een abonnement bij Greenwheels, en via dat abonnement heb ik ook lekkere korting bij Hertz. Dus meestal ben ik autoloos, maar als het nodig is heb altijd een auto op maat.

Ik heb mijn baas zelfs zo gek gekregen om mij een NS-businesscard samen met Greenwheels te geven voor mijn zakelijke reizen (gemiddeld twee keer per week zakelijk op reis)

Ik sta misschien vier keer per jaar in de file...

Hier staan er een paar wagens en een motor. Ik ben dan waarschijnlijk een A-typische wereldfietser. Mijn passie is niet enkel fietsen maar ook auto's en motoren.

Voel er mij helemaal niet schuldig over. Het is altijd leuk te lezen dat de auto aangewezen wordt als de oorzaak van de milieu vervuiling.

Het is slecht een klein onderdeel. Luchtverkeer heeft een veel grotere impact.
Vrachtwagens hebben een grotere impact dan auto's...

Even ter herinnering. Er is ook energie nodig om uw fietsen te maken. En de meeste frame's komen niet van achter de hoek en hebben dus al een mooie reis afgelegd. Bereken maar eens de ecologische footprint van fietsfabrikanten ;-)

"grappig" dat een autobezitter zich meent moet te verdedigen zonder datie aangevallen wordt.... :roll:

Venturi300 schreef:Bereken maar eens de ecologische footprint van fietsfabrikanten ;-)
Eerste schatting. Data available: gewicht fiets = 13 kilo, gewicht auto = 1300 kilo. Nulde-ordeschatting: factor 100.
Leon

Vergeet niet de milieubelasting die ontstaat doordat de ketting gesmeerd moet worden! Het gaat dan niet alleen om de smeermiddelen zelf, maar ook de productie en het transport daarvan.

En heb je wel eens bekeken hoeveel kunststof er aan je fiets hangt?

marjan schreef:"grappig" dat een autobezitter zich meent moet te verdedigen zonder datie aangevallen wordt.... :roll:
eigenlijk zou je naar het totale levenspatroon moeten kijken..... Iemand die geen auto heeft maar wel graag met het vliegtuig de hele wereld afreist om ergens te gaan fietsen.... hoe zit het daarmee in vervuilingsequivalenten?
Of iemand die veel van moderne elektronica gadgets houdt waarin veel snelle maar weinig duurzame, productietechnisch vrij vervuilende elektronica zit...
Kortom, met alleen geen auto.. hmmm ben je er nog niet.... als we naar duurzaamheid, vervuiling, etc kijken.

Ligandi schreef:Vergeet niet de milieubelasting die ontstaat doordat de ketting gesmeerd moet worden! Het gaat dan niet alleen om de smeermiddelen zelf, maar ook de productie en het transport daarvan.

En heb je wel eens bekeken hoeveel kunststof er aan je fiets hangt?
Ja, en dat is toch aanzienlijk minder dan aan een automobiel. Ook de hoeveelheid smeermiddelen en andere petrochemische troep, accuvloeistof etc.

Een voertuig met verbrandingmoter met een gewicht van 1300 kilo gebruiken voor het verplaatsen van slechts een persoon is ook niet zo economisch. Vreet bovendien ontzettend veel ruimte.
Toch bestaat een substantieel deel van alle autoritten uit korte afstandjes met slechts een persoon in het voertuig. Ritjes die dus ook gemakkelijk op de fiets kunnen worden afgelegd.

Aan veel menselijke handelingen hangt vervuiling. Je kunt niet alle vervuiling wegnemen, maar je kunt wel degelijk zelf wat doen om de vervuiling te verminderen. Als iedereen die insteek zou hebben en niet voortdurend zou wijzen op anderen en naar een ver-van-mijn-bed-show, dan kwamen we een heel end.

Even pas op de plaats!
1. Dit draadje ging om de vraag naar het autogedrag van wereldfietsers, de milieubelasting van verschillende vormen van (recreatief) vervoer is een heel ander onderwerp. En sorry, ik ben een van de aanstichters hiervan.
2. Ik zou verwachten dat wereldfietsers enorm hechten aan persoonlijke vrijheid en zich tolerant opstellen ten opzichte van keuzes die anderen maken. ik stel daarom voor dat we ons daarnaar blijven gedragen. En ja, ik ben hier ook een beetje over schreef gegaan. Wederom mijn excuses.

Dus nu gewoon doorgaan met het autogebruik van wereldfietsers, of een ander draadje starten over de ecologie van (wereld)fietsen.

Ligandi schreef:Vergeet niet de milieubelasting die ontstaat doordat de ketting gesmeerd moet worden! Het gaat dan niet alleen om de smeermiddelen zelf, maar ook de productie en het transport daarvan.
Wauw, de meeste fietsers zullen 100 gram olie voor 2500 kilometer gebruiken. Een auto gebruikt ca. 100 gram olieprodukten voor élke kilometer.
Zou het een idee voor je zijn om voordat je iets opschrijft ook zelf een inschatting proberen te maken van hoeveelheden?
Leon

Ligandi schreef:Even pas op de plaats!
1. Dit draadje ging om de vraag naar het autogedrag van wereldfietsers, de milieubelasting van verschillende vormen van (recreatief) vervoer is een heel ander onderwerp. En sorry, ik ben een van de aanstichters hiervan.
2. Ik zou verwachten dat wereldfietsers enorm hechten aan persoonlijke vrijheid en zich tolerant opstellen ten opzichte van keuzes die anderen maken. ik stel daarom voor dat we ons daarnaar blijven gedragen. En ja, ik ben hier ook een beetje over schreef gegaan. Wederom mijn excuses.

Dus nu gewoon doorgaan met het autogebruik van wereldfietsers, of een ander draadje starten over de ecologie van (wereld)fietsen.
Ieder voordeel heeft zijn nadeel en dat geldt ook voor sommige persoonlijke vrijheden. Als je milieubelasting in overweging neemt, kan dit je autogedrag natuurlijk beinvloeden. Dus zo los staat dat niet van elkaar.

Tolerant zijn betekent ook dat je de grotere milieunadelen van sommige vormen van vervoer erkent en zeker mensen die deze nadelen wel erkennen geen intolerantie verwijt.

Hier een VW Transporter, handig voor de tandem(s) en om een paardentrailer te trekken. Maar ja, wij zijn dan ook geen wereldfietsers, maar hooguit Europafietsers :D

Afbeelding

Daarnaast een 10 jaar oude Renault Twingo: die rijden we vermoedelijk door tot-ie op is. Maar hij heeft pas 107.000 km gelopen, dus dat duurt nog wel even :wink:

Helaas naast mijn fietsenhobby ben ik ook nog een oude auto fan ik heb momenteel een Renault5 uit 86 en een Acadiane uit 1986 (Besteleend)

Naast dat ik veel plezier beleef aan fietsvakanties en andere fietsgerelateerde zaken ben ik ook echt een auto liefhebber.

Ik heb er twee. Een Golfje waarmee ik de kilometers vreet voor m'n werk en een Porsche als hobby auto. (Waarmee ik nog een keer naar Amsterdam moet om bij een fietswinkeltje voor de deur te parkeren want dan schijn je probleemloos een Ti Rohler te mogen proberen :wink: )
Dan moet ik trouwens wel aan het sleutelen slaan. Want dat is ook een deel van het plezier van oude auto's.
Het Onze Auto

Onze Auto Die op den aarde zijt,
Uw Naam worde geheiligd;
Uw Koninkrijk zij gekomen;
Uw wil geschiede,
Geef ons heden ons dagelijks olie;
en laat ons Uw Heilige Uitlaat likken;
Leid ons niet in verzoeking,
maar verlos ons van den fietser.
Want van U is het Koninkrijk
en de kracht en de heerlijkheid
helaas niet tot in eeuwigheid.

Amen.

Maarten W schreef:Naast dat ik veel plezier beleef aan fietsvakanties en andere fietsgerelateerde zaken ben ik ook echt een auto liefhebber.

Ik heb er twee. Een Golfje waarmee ik de kilometers vreet voor m'n werk en een Porsche als hobby auto. (Waarmee ik nog een keer naar Amsterdam moet om bij een fietswinkeltje voor de deur te parkeren want dan schijn je probleemloos een Ti Rohler te mogen proberen :wink: )
Dan moet ik trouwens wel aan het sleutelen slaan. Want dat is ook een deel van het plezier van oude auto's.

Je "moet" niet met de automobiel naar Amsterdam. Je kunt ook met de trein en dat "winkeltje" weet een leuke looproute vanaf het Centraal Station.
Een ritje met de auto Tilburg-Amsterdam en terug kost al snel 60 Euro. Bovendien kost het parkeren in Amsterdam geld. Een retourtje NS Tilburg-Amsterdam met korting kost 16,25. Voor die 43,75 Euro (plus het uitgespaarde parkeergeld) kun je dus aardig wat leuke dingen doen in Amsterdam.

Waarom reken je de vaste lasten van de auto wel mee (anders zie ik niet hoe je aan een bedrag van 60 euro komt, zo duur is de benzine nu ook weer niet), en doe je dat voor de trein niet? Of is die kortingskaart gratis?
Overigens is het natuurlijk niet realistisch om die vaste lasten zo mee te rekenen want dat is niet de afweging die je per rit voor de keuze trein of auto maakt. Wil je dat wel doen, dan zul je ook moeten verdisconteren dat er heel veel plaatsen zijn waar je met de trein en ander OV helemaal niet kunt komen of slechts met heel veel moeite en kosten en niet op het door jou gewenste tijdstip. Ook dat zijn factoren die geld waard zijn.
Als ik nu in de auto stap, zit ik vanavond aan het gardameer om nog van de laatste nazomerdagen te genieten. Wil ik dat met de trein doen, dan had ik dat drie maanden geleden moeten bedenken om dat redelijk goedkoop met het door mij gewenste comfort te doen.
Tevens komt het kostenplaatje auto/trein met drie of vier personen heel anders te liggen.
Maar goed, dit is natuurlijk allemaal allang bekend en eigenlijk is het net een soort wel of geen helmdiscussie. Oeverloos en nutteloos want iedereen heeft zijn standpunt allang bepaald en sommigen zijn zelfs niet te beroerd om dat op quasi-religieuze wijze te verwoorden (zie Fien hierboven).

Waarom kunnen ondergetekende en kennelijk vele anderen niet stemmen in deze poll?

Gerd

peter de rijk schreef:Waarom reken je de vaste lasten van de auto wel mee (anders zie ik niet hoe je aan een bedrag van 60 euro komt, zo duur is de benzine nu ook weer niet), en doe je dat voor de trein niet? Of is die kortingskaart gratis?
Overigens is het natuurlijk niet realistisch om die vaste lasten zo mee te rekenen want dat is niet de afweging die je per rit voor de keuze trein of auto maakt. Wil je dat wel doen, dan zul je ook moeten verdisconteren dat er heel veel plaatsen zijn waar je met de trein en ander OV helemaal niet kunt komen of slechts met heel veel moeite en kosten en niet op het door jou gewenste tijdstip. Ook dat zijn factoren die geld waard zijn.
Als ik nu in de auto stap, zit ik vanavond aan het gardameer om nog van de laatste nazomerdagen te genieten. Wil ik dat met de trein doen, dan had ik dat drie maanden geleden moeten bedenken om dat redelijk goedkoop met het door mij gewenste comfort te doen.
Tevens komt het kostenplaatje auto/trein met drie of vier personen heel anders te liggen.
Maar goed, dit is natuurlijk allemaal allang bekend en eigenlijk is het net een soort wel of geen helmdiscussie. Oeverloos en nutteloos want iedereen heeft zijn standpunt allang bepaald en sommigen zijn zelfs niet te beroerd om dat op quasi-religieuze wijze te verwoorden (zie Fien hierboven).

De vraag was of wereldfietsers wel of geen auto bezitten. Bezit je geen auto dan, heb je ook geen vaste lasten van die auto. Verder zijn er ook veel meer variabele kosten van het autogebruik dan alleen de kosten voor benzine.
De kosten voor een NS-kortingkaart vallen in het niet als ik deze deel door het aantal treinritten dat ik jaarlijks maak. Komt voor mij op nog geen 6 cent per treinreis.

Ik reis beroepsmatig zeer veel en kom maar weinig bestemmingen tegen die ik in combinatie van trein en fiets niet kan bereiken. Ik moet regelmatig in de binnenstad van 's Hertogenbosch zijn en dan ben ik daar met de combinatie trein vouwfiets vanuit Amsterdam sneller dan met de auto. Verder heb ik geen parkeerproblemen.

Ook bij internationale treinkaartjes zijn er wel eens interessante last-minute aanbiedingen.
Als je ineens een opwelling krijgt om naar het Gardameer te gaan en er blijken alleen nog maar peperdure treintickets te zijn, dan kun je altijd nog een auto voor dat ritje huren.

De meeste auto's zijn ingericht voor het vervoer van vier personen, maar in meer dan 70% van de auto's die deelnemen aan het verkeer zit slechts een persoon.