11 augustus 2008 (klachtenpagina transavia.com)
Geachte Transavia,
Via dit bericht wil ik een klacht indienen tegen de organisatie Flightcare Ground Services, die op het vliegveld Malaga namens Transavia mijn fiets voor transport naar Amsterdam in ontvangst heeft genomen. Het gaat om de vlucht HV6118 van Malaga naar Amsterdam op woensdag 6 augustus jl.
Het is mij bekend dat een fiets niet met hard opgepompte banden mee een vliegtuig in mag. Daarop heb ik woensdag in Malaga de banden van mijn fiets laten leeglopen, net zo ver dat de binnenbanden door het rollen van de fiets niet beschadigd zou worden. De banden zijn dan wel nagenoeg drukloos en bijna leeg. Op jullie eigen webpagina over bijzondere bagage (http://www.transavia.com/hv/main/servic ... derebagage) hebben jullie het als volgt verwoord:
Fietsen
Er worden maximaal 6 fietsen per vlucht vervoerd. Fietsen dienen te worden aangemeld bij het transavia.com call centre.
Wijze van aanlevering
· bijna lege banden
· opgeklapte of gedemonteerde pedalen
· stuur gedraaid in lengterichting
Ik heb mijn fiets naar mijn mening conform jullie wijze van aanlevering met bijna lege banden aangeleverd bij Flightcare in Malaga. De medewerker van Flightcare, die mijn fiets in ontvangst nam vond dat de voorband nog niet leeg genoeg was. Ik heb hem toen direct gewaarschuwd, dat het verder laten leeg lopen van de band bij transport kon leiden tot beschadiging van de binnenband. De medewerker vond dit onzin en liet hierop alle lucht uit de binnenband lopen. Vreemd genoeg deed hij dit niet bij de achterband, die op dezelfde lage druk stond. Met een volledig lege voorband werd mijn fiets vervolgens rollend voor transport afgevoerd.
Op Schiphol bleek bij mijn voorband inderdaad lek te zijn. Ik heb hier ter plekke geen klacht over ingediend omdat ik immers bij vertrek van Rotterdam naar Girona met HV5061 op 6 juli jl. een vrijwaring van aansprakelijkheid heb ondertekend, die ook geldt voor de terugreis.
Met mijn klacht eis ik geen vergoeding voor beschadiging; een binnenband kost immers maar € 5,=. Maar naar mijn mening is Flightcare wel verwijtbaar onzorgvuldig met mijn fiets omgegaan. Het moet iedereen toch duidelijk zijn dat het rollend transporteren van een fiets met volledig lege binnenbanden onherroepelijk zal leiden tot beschadiging van deze binnenbanden. En bovendien, op jullie website staat ook nog dat banden alleen bijna leeg horen te zijn dus niet volledig leeg. Ik verwacht daarom van Transavia een verklaring waarom volgens Flightcare (binnen)banden volledig leeg moeten zijn.
Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet,
Met vriendelijke groet,
Maarten Smit
Geachte Transavia,
Via dit bericht wil ik een klacht indienen tegen de organisatie Flightcare Ground Services, die op het vliegveld Malaga namens Transavia mijn fiets voor transport naar Amsterdam in ontvangst heeft genomen. Het gaat om de vlucht HV6118 van Malaga naar Amsterdam op woensdag 6 augustus jl.
Het is mij bekend dat een fiets niet met hard opgepompte banden mee een vliegtuig in mag. Daarop heb ik woensdag in Malaga de banden van mijn fiets laten leeglopen, net zo ver dat de binnenbanden door het rollen van de fiets niet beschadigd zou worden. De banden zijn dan wel nagenoeg drukloos en bijna leeg. Op jullie eigen webpagina over bijzondere bagage (http://www.transavia.com/hv/main/servic ... derebagage) hebben jullie het als volgt verwoord:
Fietsen
Er worden maximaal 6 fietsen per vlucht vervoerd. Fietsen dienen te worden aangemeld bij het transavia.com call centre.
Wijze van aanlevering
· bijna lege banden
· opgeklapte of gedemonteerde pedalen
· stuur gedraaid in lengterichting
Ik heb mijn fiets naar mijn mening conform jullie wijze van aanlevering met bijna lege banden aangeleverd bij Flightcare in Malaga. De medewerker van Flightcare, die mijn fiets in ontvangst nam vond dat de voorband nog niet leeg genoeg was. Ik heb hem toen direct gewaarschuwd, dat het verder laten leeg lopen van de band bij transport kon leiden tot beschadiging van de binnenband. De medewerker vond dit onzin en liet hierop alle lucht uit de binnenband lopen. Vreemd genoeg deed hij dit niet bij de achterband, die op dezelfde lage druk stond. Met een volledig lege voorband werd mijn fiets vervolgens rollend voor transport afgevoerd.
Op Schiphol bleek bij mijn voorband inderdaad lek te zijn. Ik heb hier ter plekke geen klacht over ingediend omdat ik immers bij vertrek van Rotterdam naar Girona met HV5061 op 6 juli jl. een vrijwaring van aansprakelijkheid heb ondertekend, die ook geldt voor de terugreis.
Met mijn klacht eis ik geen vergoeding voor beschadiging; een binnenband kost immers maar € 5,=. Maar naar mijn mening is Flightcare wel verwijtbaar onzorgvuldig met mijn fiets omgegaan. Het moet iedereen toch duidelijk zijn dat het rollend transporteren van een fiets met volledig lege binnenbanden onherroepelijk zal leiden tot beschadiging van deze binnenbanden. En bovendien, op jullie website staat ook nog dat banden alleen bijna leeg horen te zijn dus niet volledig leeg. Ik verwacht daarom van Transavia een verklaring waarom volgens Flightcare (binnen)banden volledig leeg moeten zijn.
Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet,
Met vriendelijke groet,
Maarten Smit