Bijna 11.000 kilometer gereden en dan loopt plotseling mijn linker pedaal vast. Hoorde al twee dagen onheilspellende geluiden. Lagering aan gruis! Vreemd toch wel, mijn vorige vergelijkbare pedalen hebben over de 40.000 kilometer gedraaid en doen het nog steeds, zitten nu op mijn ligfiets. Heb ze voor vertrek voor de zekerheid vervangen. (Hiervan heb ik het typenummer even niet bij de hand maar het zijn dubbele klikpedalen met zwarte kunststof kooi, ca. 6 jaar oud.) De constructie hiervan ziet er het zelfde uit: De kooi wordt op en zwarte kunsstof bus geschroefd.
Tijdens de inspectie viel me op dat de kogeltjes wel erg klein zijn, ca 2 mm. Ook het rechter pedaal heeft al speling. Dat de linker vastloopt is naar mijn idee niet helemaal verwonderlijk. Het schroefdraad op het eind van de as is rechts schroefdraad. T.g.v. gebroken kogeltjes kan de conus dan los komen van de borgmoer: Gevolg de hele boel loopt vast. Rechter pedaal zal ook wel rechts schroefdraad hebben en hier gebeurd niets mee, draait immers de andere kant op. Vraag: Is dit een kwaliteitsprobleem en wie weet of de lagering ondertussen is veranderd? Stof vuil, defecte afdichting is niet het probleem, de laatste 4 maanden geen drup regen gevoeld, de binnenkant was schoon en ik ben zeker niet het type fietser "100 kilo lekker stampen"
:( Zal verder nu moeten op Chinese "blokken" Bah, wat zien die er lelijk uit! :( :( :(

Groet uit Pakistan,

Harry