Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Turkish Airlines - Forum Wereldfietser

Turkish Airlines

Traject: Nurnberg (Duitsland)-Amman (Jordanie)
Datum: Februari 2006
Vervoerstarief fiets: 40$ buiten overige bagage om
max. 2 stuks bagage, max 20 kg per persoon (economy; handbagage max. 5 kg.
Toegepaste verpakkingswijze fiets: trappers verwijderd, stuur gedraaid, bubbeltjesplastik rond remmen. Fiets verpakt in fietshoes.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, telefonisch bij Turkish Airlines.
Ervaringen: Goed, fiets werd voorgereden, geen beschadigingen.

Whisky

Neem altijd een afschrift van de afspraken mee naar het vliegveld!

Ongeacht welke vluchtmaatschappij>> Ik zorg er altijd voor dat ik een uitdraai heb van de afspraken die ik gemaakt heb over het vervoer van mijn fiets. Dit kan ofwel een uitdraai van de algmene voorwaarden van de website zijn ofwel een mail of fax van de persoon met wie je die afspraken gemaakt hebt. Mijn ervaring is dat dit zeer goed werkt zodra het grondperoneel moeilijk gaat doen. In je uitdraai staan:

> de kosten van het vervoer
> de voorgeschreven verpakkingswijze
> het feit dat je je fiets hebt aangemeld.

Gevlogen traject: Bangkok - Istanbul - Oslo
Datum: Juni 2007
Vervoerstarief fiets: (60 Usd / enkele reis
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: in kartonnen fietsdoos
Fiets tevoren aangemeld?: ja/ bij boeking reisbureau en zelf per e-mail bij airline.
Ervaringen: Positief, door het betalen van kleine toeslag voor de fiets geen discussie over het meenemen ervan.

Gevlogen traject: Mombay - Istanbul - Düsseldorf
Datum: 090108
Vervoerstarief fiets: 40 Usd / enkele reis
Toegepaste verpakkingswijze fiets: in pakresten (karton, piepschuim etc)
Fiets tevoren aangemeld?: nee
Ervaringen: Positief, geen schade en mij werd netjes voor vertrek verteld dat de fiets was ingeladen. Zoals altijd klasse :-)

Whisky

Gevlogen traject: Mombay - Istanbul - Düsseldorf (317E!)
Datum: 09-01-08
Vervoerstarief fiets: 40 Usd / enkele reis
Toegepaste verpakkingswijze fiets: in resten karton/piepschuim
Fiets tevoren aangemeld?: nee, was geen probleem
Ervaringen: Positief, mij werd vlak voor vertrek netjes verteld dat de fiets was ingeladen. Zoals altijd echt klasse :-)

Whisky

Gevlogen traject: Amsterdam - Istanbul - Bishkek (Kyrgyzstan) en terug.

Datum:augustus en september 2008.

Vervoerstarief fiets: heenreis 30 euro per fiets, terugreis 90 euro per fiets

Toegepaste verpakkingswijze: in kartonnen doos

Fiets tevoren aangemeld?: nee, dat kan ook niet bij Turkish Airlines.

Ervaringen: Gemengde gevoelens. Vooraf was gezegd dat de prijs 60 euro per fiets, per enkele reis was. Op de heeenreis haadden we dus een meevaller, maar op de terugreis een tegenvaller. In Bishkek werd de prijsopbouw als volgt uitgelegd: van Bishkek naar Istanbul 30 euro en van Istanbul naar Amsterdam 60 euro.

Verder was er niets op het transport aan te merken. De fietsen zijn zowel op de heen- als op de terugreis prima behandeld en zijn 100% ongeschonden weer uit de lucht gekomen. Goede een snelle service.

Wel jammer dat de internetsite van Turkish Airlines niet duidelijk is (dat geldt overigens voor veel meer maatschappijen).