Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KMC Gold - Forum Wereldfietser

KMC Gold

Beste Fietsers,

Even een korte vraag aan degene die hier ervaring mee hebben. Na veel gezeur, frustraties en roestige ellende met de Shimano HG-70 ketting heb ik besloten om toch maar weer naar een KMC Gold over te stappen. Weet een van jullie of je deze er zo op kan gooien of moet ik de ketting eerst op maat maken?

Om het bovenstaande te verduidelijken, ik heb altijd goed gesmeerd bij de Shimano ketting (santos dry lube), maar wat ik ook deed de roest bleef terugkomen.

Kleine vraag hierbij, sinds kort zit er bij het schakelen tussen enkele versnellingen ook een soort van piep. Het lijkt wel op een Mus die tussen de achterbladen zit. Heeft een van jullie hier ervaring mee?

Hoop weer van jullie te horen!

Met een vriendelijke groet

Ernst

yep wij maken onze KMC gold op maat!

Ok, maar hoe doen jullie dit dan precies?

Hi,

je moet de ketting op lengte maken, dat kun je doen door de schakels van he huidige ketting te tellen. maar de gangbare methode is de ketting over de grootste kettingwielen leggen (dus helemaal links achter en rechts voor) en dan de ketting een ov erlap van 2 schakels te geven, vervolgens door de derailleurs halen en vastmaken met de meegeleverde power-link.

Dat piepen komt van je Jockey wieltjes (derailleur wieltjes) en dat betekent voorzichtig de wieltjes losmaken, erg goed schoonmaken en met wat lagervet in het lager terug plaatsen, overigens zijn er ook mensen die deze wieltjes helemaal niet smeren en alleen maar erg goed schoonmaken.

succes.

Bas

ZERO55 schreef:Ok, maar hoe doen jullie dit dan precies?
net als bij een gewone ketting (want geen enkele fabrikant kan ruiken welke tandwielen etc jij op de fiets geschroefd hebt) Zie:
http://www.m-gineering.nl/ketting.htm

De Ti-N coating is trouwens puur voor de sjiek. De coating wordt na het assembleren aangebracht, dus de draaipunten zijn onbehandeld

B@se schreef:... ketting op lengte maken, dat kun je doen door de schakels van he huidige ketting te tellen...
...piepen komt van je derailleurwieltjes ... overigens zijn er ook mensen die deze wieltjes helemaal niet smeren en alleen maar erg goed schoonmaken.
Er zijn ook mensen die de wieltjes maar een beetje schoonmaken, zuinig smeren maar vooral smeren.
Als tellen tot honderd schakels lastig is, kun je de nieuwe ketting naast de oude aan één spijker hangen. Als je de nieuwe evenveel schakels geeft als de oude is tevredenheid gegarandeerd. Tevens kun je zien hoeveel langer de ketting is geworden. Als dat meer dan een centimeter is dan is de kans dat je problemen met de kransjes krijgt vrij groot.
Groetjes,
Leon

Toevallig heb ik gisteren een KMC Z99 ketting op maat gemaakt voor mijn fiets. Ik heb eerst de methode van Bas gebruikt en hem toen nog eens naast mijn andere, Shimano HG-70 gelegd. De KMC was precies die twee schakeltjes langer die ik extra had genomen. Ik heb toen toch maar verder ingekort.

Ik heb er inmiddels mee gefietst en het fietst uitstekend.

ZERO55 schreef:Ok, maar hoe doen jullie dit dan precies?
Wij doen het á la methode Bas (zoals hierboven beschreven).
De vraag hoe stond niet in je eerste posting vandaar het summiere antwoord..

Dank voor je antwoord Blanche

Geen probleem van je antwoord, stond er idd ook niet bij :wink: , maar ik heb nu wel een steeds beter idee van hoe het er nu allemaal op gezet moet worden. Weet een van jullie of het een probleem is dat ik al wel circa 1000 met mijn oude shimano ketting heb gefietst, aangezien het zweet mij uitbreekt bij het lezen van opgerekte kettingen :shock:

Ik hoop namelijk van wel, want dan is mijn "project" Giant expedition eindelijk klaar, heb namelijk dit weekend mijn nieuwe banden (marathon xr) erop gezet en alle reacties over zwaar lopen ten spijt, wat rijden die dingen lekker.

Groetjes en bedankt voor de reacties alvast

Ernst