Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rena op zoek naar chaos (NL-India) - Forum Wereldfietser

Rena op zoek naar chaos (NL-India)

Beste mensen,

De eerste twee weken en zo ook de eerste 1000 km
zitten er al weer op! De tijd vliegt voorbij.

Op 12 april ben ik bij mijn ouders in Nijkerk
vertrokken, heb nog een nachtje doorgebracht in het
caravannetje van vrienden en toen begon de werkelijke
fietstocht.

Om even een korte indruk te geven, ben ik langs de
volgende plaatsen gegaan:

Lunteren (NL), Kalkar(DL), Neuss, Rodenkirchen,
Koblenz, Heidenfart, Altstadt, Miltenberg, Creglingen,
Gunzenhausen, Eichstätt, Riedenburg en Regensburg,
daar ben ik nu. Bekijk het op de kaart of in de atlas!

Op vele campings was ik de eerste kampeerder met een
tentje en dat heb ik geweten. Toen ik de eerste
ochtend opstond zat er ijs op de tent.......
brrrrrrrrr. Gek genoeg was het overdag behoorlijk warm
en heb ik zowel mijn neus, als mijn handen en oren
verbrand, de vellen hingen erbij.

Het eerste stuk kwam ik geregeld nog wel fietsers
tegen, maar gek genoeg als tegenligger. Zij zoeken
waarschijnlijk in Nederland wat ik in India zoek of
fiets ik simpelweg voor de fietser achter mij?

Omdat ik niet alles uit de doeken kan doen, schrijf ik
een kort verhaaltje:

Vijfentwintig
In Altstadt bij Hainstadt, loop ik vast. Ik fiets heen
en weer, maar een camping is er niet te zien. Een
ieder die ik het vraag kijkt me verbaasd aan, toch
staat het op de kaart. Het enige wat ik zie is een
vaag woonwagenkamp in de struiken.
Ik fiets maar weer verder en kijk nog eens op de
kaart. Tot mijn grote schrik zie ik dat de volgende
camping pas over 25 km is. 25 km!!! en ik heb er al
meer dan 90 op zitten. Ik fiets een stukje verder,
voorbij een 5 sterren hotel en waag het om in mijn
fietskloffie naar binnen te gaan. De receptioniste is
erg aardig. We bekijken samen een kaart van Altstadt
e.o., een veel gedetialeerdere kaart dan ik heb, en
zien dat er inderdaad een camping moet zijn, zo'n 3 km
terug. Met de stadsplan voor op mijn stuur keer ik
weer dezelfde weg terug. Ik kom weer uit bij het
woonwagenkamp. Rechts daarvan is inderdaad een
camping, maar het hek zit op slot. In het restaurantje
er naast bestel ik een cola... even bedenktijd. Aan de
bediening vraag ik na over de camping. De eigenaar
woont in het volgende dorp en ik mag ze bellen. Een
vrouw neemt de telefoon op en in mijn allerbeste duits
vertel ik dat ik 100 km (overdrijven werkt soms)
gefietst heb, bekaf ben, graag wil kamperen, maar dat
het hek op slot is. "Jammer dan", zegt ze. Ze is niet
van plan om voor mij, een fietser, het hek te komen
openen. Zelfs mijn aardige, smekende doch dringende,
aanhoudende toon doet haar niet overhalen. Dat wordt
dus 25 km verder fietsen. Met lood in de schoenen en
een behoorlijk verstoord humeur zie ik even verderop
een bordje "Hotel 0,5 km" en voor ik het door heb is
mijn fiets rechtaf geslagen richting hotel. Een vrouw
die wat uit haar raam hangt, vraag ik naar het hotel
en vooral de prijs. Voor ze goed en wel antwoord
gegeven heeft, ben ik alweer verder gefietst. Als ik
bij het hotel aankom ziet het er super sjiek uit. De
deur zit echter op slot en ik vrees het ergste, toch
bel ik aan. Een mevrouw spreekt mij via de intercom
toe, ze komt eraan, even geduld. Als de deur open gaat
staat er een sjieke hoogblonde dame in mantelpak voor
me. In gedachte fiets ik alweer verder....... veel te
duur, maar bij navraag zegt ze me een kamer inclusief
ontbijt voor 25 Euro aan te kunnen bieden. Het is dus
of 25 km fietsen of 25 Euro voor een zacht bedje. Ik
weet het wel!!!

Dat was het voor vandaag, volgende keer meer!

Liefs,
Rena

Beste mensen,

We zijn alweer bijna 2 weken verder en nog zo'n 55 km
en dan zit ik op de 2000 km. Momenteel zit ik in
Budapest, een geweldig mooie stad, maar mij te groot.

Even in het kort weer de gedane route:
Regensburg, Deggendorf, Wesenufer (Oostenrijk), Au,
Melk, Klosterneuburg, Wenen, Wolfsthal, Böny
(Hongarije), Esytergom en Budapest.

Het verhaal:
Het is dinsdag ochtend als ik naar de
routebeschrijving kijk en voor de grens sta. Het is de
grens van Slowakije, daar had ik niet op gerekend. Ik
dacht dat ik rechtstreeks naar Hongarije ging, maar nu
komt plots Slowakije ertussen. Ik hoef echter maar 25
km door het land, maar het is een lange dijk langs de
Donau. De mensen gunnen mij geen blik waardig en ik
ben te verbouwereerd om ook maar iets bij me door te
laten dringen. Als ik dan eindelijk in Hongarije
aankom, valt mij meteen op dat het anders is. Grijzer,
grauwer, oostblok achtig. De aanblik van de mensen is
stuger, maar toch zijn het aardige mensen en dat
blijkt, want als ik bij de stad Györ aankom en ik de
stad door wil fietsen om uiteindelijk ergens te
kamperen, blijkt dat ik me vergist heb. Ik ben de stad
voorbij en belandt in industrie gebied. Omdat het me
niet bevalt fiets ik door. Het wordt echter later en
als het uiteindelijk zes uur is heb ik genoeg en
beloof ik mezelf in het volgende dorp een slaapplek te
vinden. Camping of niet. Het volgende dorp komt echter
niet en ik fiets en fiets. Als ik dan eindelijk een
plekje langs de weg vindt waar ik kan stoppen, zet ik
m'n fiets neer en kijk op de kaart. Er zijn om precies
te zijn drie huizen. Bij een van de drie huizen spelen
twee meisjes in de tuin. Ik probeer ze te vragen waar
het volgende dorp is, maar ze verstaan me niet. Papa
komt naar buiten en het enige wat ik opvang is 30 km.
Dat is me te ver en dus begin ik te puffen. Zijn tuin
is echter zo mooi aangeharkt dat ik niet durf te
vragen in zijn tuin te kamperen, maar wat ziet mijn
oog...... er is ook een achtertuin. Als ik dan vraag
of ik daar zou mogen kamperen komt zijn vrouw naar
buiten. In no-time staat mijn fiets op het balkon,
zijn al mijn tassen binnen in het huis, zit ik in bad
en is mijn bedje geregeld. Met de kinderen neem ik het
hele alfabet door en met pappa en mamma drink ik
opgewarmte koffie en dan komen de foto's uit de kast.
Ook ik laat trost mijn foto's zien. Om 9 uur lig ik
heerlijk gewassen in bed en om 6 uur wordt ik wakker.
Pappa komt thuis van zijn werk, mamma en de kinderen
zijn al op en voor ik het door heb zijn ze op weg naar
de bushalte 1 km verderop om naar school en werk te
gaan. Ik drink nog een opgewarmte koffie met pappa en
dan vertrek ook ik om 7 uur.

Liefs,
Rena

Hoi Rena,
Leuk om van je te horen :) Bij de twee verhalen kon ik je bij wjize van spreken ook al bijna in het echt horen &$%&^%... :lol:

Jammer dat je de camping in Györ gemist hebt. Hij ligt vlakbij de oostelijke snelwegoprit. De bus van Cycletours stopt er en vanuit daar wordt een kinderfietsreis gestart. Maar bij mensen thuis is natuurlijk nog leuker; het wordt vast niet de laatste keer.
Kom je ook door Roemenië? Doe de aardige mensen dan daar de groeten!
Groetjes,
Leon

he rena, ik volg je bij wijze van spreken op de voet... leuk om mee te reizen, veel plezier dekomende tijd.

groetjes nathalie

Ha Rena
Heerlijk die gastvrijheid van mensen. Nog nergens al te lang blijven plakken zo te lezen. Je schiet aardig op. :lol:
Steden infietsen is nooit leuk, zeker niet na een tijdje platteland. Maar doorzetten hoor. Vaak zijn de steden de moeite waard.
Oja we hebben nog wel wat tips over Iran. Maar eerst Turkije maar doen.
Doei
Gudy
Hee Rena, eindelijk heb ik je gevonden hier op het forum, dit na een tip van Rob en Lucie Helmik. Ik zat steeds maar te zoeken onder Europa en Azie, hier niet aan gedacht. Ik heb je ondertussen ook ( eindelijk ) een mailtje gestuurd maar wil je ook hier nog even een hele goede,plezierige en gezonde reis toewensen ! Je verhalen zijn leuk om te lezen en ook ik reis in gedachten met je mee... Ciau !!!

Hoi Rena,

Net als Lars heb ik ook moeten zoeken.
Gelukkigheb ik jou gevonden, het is inderdaad een algemene bestemming en reisverhaal.
Aankomend weekend de hemelvaarttrektocht, we zullen je gezelligheid missen.
Ik hoop je weer snel een verslag naar ons thuisblijvers opstuurt.
Nu er wat meer mensen weten waar je zit, zal je ook wel wat meer bezoek krijgen.
Met een beetje geluk haal je met het aantal hits Lars nog in.

Groeten, John.

Ha Rena
Het is al een tijdje stil rondom jou....
Ben benieuwd waar je nu zit.
We hadden weer een fantastische hemelvaart trektocht met jawel 3 groepen.
Groetjes
Gudy

Beste mensen,

Het is alweer enige tijd geleden dat ik geschreven
heb. Er gebeurde teveel om het te kunnen verwerken in
een e-mial. Dat wat het oorsprokelijke plan was, alles
per fiets te doen, is helaas niet gelukt. Wellicht was
het haalbaar, maar destijds leek het me niet
verstandig en voelde het niet goed. Daardoor zijn er
wellicht wat overhaaste beslissingen genomen. De
relaxte, rustige Rena werdt een gestresste,
wantrouwige weggebruiker en medemens. Waren het de
vantevoren gehoorde verhalen, speelde er teveel af in
het innerlijke of was het echt gevaarlijk? Het zal
altijd een vraagteken blijven. Wel heeft het een
dusdanige indruk op me gemaakt dat ik er regelmatig
aan dacht te stoppen en huiswaards te keren. Maar
intussen zit ik al meer dan een week in Istanbul, heb
ik Rob en Marike (zie www.bike2china.nl) ontmoet en
kan ik a.s. maandag mijn visum voor Iran ophalen. De
reis gaat verder!

Normaal gesproken schrijf ik altijd een verhaaltje
over iemand die ik heb ontmoet, maar dit keer schrijf
ik een verhaaltje over mijn beleving van een van de
dagen/

Het verhaal:
Na twee heerlijke fietsdagen over prachtige
landweggetjes kom ik uiteindelijk uit bij het stadje
Lipova, Roemenie. Omdat er werderom geen camping is
(en zo gaat dat al geruime tijd), verblijf ik in een
hotelletje. Ook deze nacht ben ik weer de enige gast.
Het seizoen is duidelijk nog niet begonnen. Als ik s
morgens op de kaart kijk zie ik dat ik vanaf dit
stadje de rode doorgaande weg moet volgen. Eenmaal bij
de rode weg aangekomen, blijkt het een tweebaans weg
te zijn met een vluchtstrook van een meter. Een
prachtige strook dus om op te fietsen. Helaas blijft
de strook niet. Was er in het begin weinig verkeer, nu
komen de vrachtwagens volop. Het ene moment denk ik
`dit is goed te doen`, het volgende moment `dit
overleef ik niet`. Na een goed uur peddelen passeer ik
een motelletje, langs de weg staan prostituees. Nou is
daar niets mis mee, maar de weg wordt maar drukker,
vrachtwagens zuigen en duwen me alle kanten op. Nog
een motelltje, weer prostituees, een ambulance met
zwaailicht. Weer vrachtwagens, weer prostituees,
nogmaals een ambulance en dan gebeurt het. Een
tegemoetkomende vrachtwagenchauffeur die naar mij
kijkt dan naar de weg knalt bovenop zijn
voorganger……BAM! Ik durf niet achterom te kijken en
peddel zo hard al ik kan. Van deze weg moet ik af dat
is duidelijk. Er is echter geen enkele zijweg. Wel
zijn er zo nu en dan stopplaatsen, maar het voelt
onveilig om daar als vrouw alleen te stoppen. Bij elke
vrachtwagen die er stopt bekruipt me een naar gevoel.
Ik ben blij als ik na 30 km eindelijk een motelletje
met restaurant en terras tegenkom. Ik stap af en
bestel een koffie. Met de kaart uitgebreidt op tafel
en de instructies van de ober, blijkt dat deze weg nog
40 km zo doorgaat en geen zijweggetjes. Ik baal
ernorm. Als ik voor de zoveelste keer al mijn moed bij
elkaar geraapt heb, stap ik op de fiets, want om nou
te liften bij een motelletje langs deze weg. Gelukkig
kom ik 5 km verderop een bordje tegen met de naam van
een dorpje. Dit dorpje ligt aan de andere kant van de
rivier en ik gok erop dat het zijpaadje me naar een
bootje brengt. Na een half uur over een hobbel de
bobbel paadje van stenen, maar alles beter dan die
rode weg, kom ik bij een soort van pondje. Er is
echter niemand aanwezig. Ik loop wat in de ronte, vind
een container ingericht als slaapkamer, maar niemand
is thuis. Net als ik denk dat het misschien
zelfbediening is, hoor ik geritsel in de bosjes en
komt er een man tevoorschijn. Het is de kaptein van
het pondje. Hij staart me ongeloofwaardig aan, wijst
constant naar m’n fiets, naar mij en wijs 1 vinger op.
Hij begrijpt er niets van dat ik alleen ben en ik
begin er zelf ook aan te twijfelen. Als we aan de
overkant zijn stap ik weer op de fiets. De weg is van
modder met hier en daar een stehen. Ik glibber met 5
km per uur vooruit. Na ruim anderhalf ploeten, kom ik
bij een huisje. Een vriendelijk gezinnetje biedt me
koffie aan en ik neem plaats op het bankje voor hun
huis. Met de dochter des huizes wissel ik een gesprek
van 10 woorden engels en oma knijpt en zoent me op de
wangen. Als ik de koffie opheb, bedank ik ze en stap
op de fiets. Op het aanbod om te rusten en slapen bij
hun thuis, ga ik niet in en daar krijg ik later spijt
van. Ik kom op een leuk b-weggetje en fiets intussen
alweer wat vrolijker rond. Bij een T-splitsing moet ik
voor de zoveelste keer een beslissing nemen: links is
20 km verderop een camping (ik blijf erin geloven) en
kom ik weer uit op de rode weg, rechts is 25 km
verderop een plaatsje waar accommodatie een vraagteken
is, maar de weg ernaartoe landelijk. Ik kies voor de
campings, links dus, met in gedachte morgen terug te
fietsen en de andere kant op te gaan. Echter
aangekomen in het plaatsje bij de rode weg, schijnt er
geen camping te zijn. Een motel, hotel of hostel is er
ook niet. Er is wel een camping 20 km naar het westen
of 25 km naar het oosten. Ik heb er echter al meer dan
70 km opzitten, ben te moe, heb te weinig gedronken en
de rode weg zorgt voor een misselijkmakend gevoel. Ik
ben te gechokeerd over hetgeen er vandaag is gebeurt.
Voor de zoveelste keer ga ik uitgebreidt met de kaart
zitten. Ik dwaal wat door het plaatsje en probeer de
rust te vinden. Nogmaals de kaart erbij. De enige
optie die ik zie is de trein naar een plaats nemen
waarvandaan er weer landerige weggetjes richting het
oosten gaan. Als ik informeer naar de mogelijkheden
blijkt dat ik of om half twaalf s avonds in een
onbekende plek aankom en een slaappaats moet gaan
zoeken of op het station 3 uur wacht op een
aansluiting naar een volgende plaats, waar ik dan om 6
uur s morgens aankom. Ik heb even flink bedenktijd
nodig, maar die is er niet. Ik weet dat andere mensen
de rode weg wel gefietst hebben, zal ik dan toch????
Nee, ik neem de trein. Het wordt me echter afgeraden
om s avonds laat alleen te reizen en dus wordt het de
nachttrein naar Bucarest, waar ik de volgende ochtend
om half negen aankom na een lange donkere avond op het
stationnetje gewacht te hebben. Alsof dat prettig is
(hahahaha)/

Groet,
Rena

Hoi Rena!

Wederom een leuk bericht.
Even volhouden, je zit bijna op de helft, en je bent nog maar twee maanden weg.
Gelukkig ben je volledig op de hoogte van de laatste damesmode in Iran.
Hopelijk heb je net zo veel meewind als ons!

Groeten, John.

De twijfel van een Wereldfietser.
Links - Rechts - wel of niet doorfietsen - heerlijk, het echte reizen is voor je begonnen. Veel succes met keuzes maken.
Groetjes,
Marco

He Rena,

Het blijft aardig stil rondom jou hier op het forum...je bent ons toch niet vergeten?

Hoop snel weer wat van je te lezen!!

groet
Anneke