Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden in de opslag of juist niet? - Forum Wereldfietser

Banden in de opslag of juist niet?

Banden! M'n voor de grote zomertocht gebruikte buiten-banden gaan eraf, tot volgend jaar! De van vorig jaar overgehouden banden, aardig afgesleten gaan erop voor de wintertochtjes. Nu hoor ik van iemand dat banden die in de opslag gaan op- of uitdrogen, je moet ze blijven berijden. In de opslag doen is slecht voor hun op kwaliteit blijven.
Iemand een wijs en deskundig woord daarover?
Hou me aanbevolen!

Volgens mij is dat nogal relatief ik heb ook wel een nieuwe band gehad die vrij snel scheurde op de overgang van de wang naar hiel, maar goed die zat om een wiel heen.

Ik heb de mazzel dat ik een box heb die half onder de grond is. Het is daar koel en donker en daar ligt wel eens een bandje voor langere tijd, die dan weer opeens gebruikt moest gaan worden. Nooit geen problemen mee gehad. Maar ik heb ook hierboven banden liggen waar het wat warmer is, die doen het ook, dus ja..... :roll:

Bekijk dit filmpje gemaakt in China maar eens:

http://nl.youtube.com/watch?v=n5YtlBj7s0U
Afbeelding

Maar kwam dit ook door langdurige opslag? Was dit niet dat kwaliteitscontrole probleem toen er een nieuwe generatie XR's op de markt kwam?
Volgens mij worden banden er inderdaad niet beter van als ze erg lang in de opslag liggen, of erg lang op een fiets zitten die niet gebruikt wordt. Als je tussen twee banden sets wisselt vergroot je het probleem natuurlijk, maar als je lekker veel fietst verslijt je ze vast wel tijdig op de gewone manier. NIet aan de cv radiator hangen natuurlijk.
Wim

Deskundig ben ik niet maar ik kan wel een gooi doen naar een mogelijke theorie.

Bij het maken van rubber vind er een vulkanisatieproces plaats waarbij ook de hardheid van het rubber wordt bepaald. Zou het niet zo kunnen zijn dat dit langzaam doorgaat en de band 'dus' verouderd. Bijna alle processen gaan sneller bij hogere temperaturen dus is het kelder verhaal juist. En kan ik me voorstellen dat het blijven bewegen van het rubber dit proces ook tegen gaat. Uiteindelijk wordt de band steeds stijver en brosser.

Wouter

Edit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vulkanisatie dus zuurstof en UV licht spelen ook een belangrijke rol !!!

Wim schreef:Maar kwam dit ook door langdurige opslag? Was dit niet dat kwaliteitscontrole probleem toen er een nieuwe generatie XR's op de markt kwam?
Nee, deze banden waren niet uit deze serie maar van daarvoor. Met deze banden (uit dezelfde serie) heb ik jaren geleden probleemloos duizenden km gereden. Omdat ik ze nog op voorraad had liggen en benieuwd was wat ouderdom met banden doet heb ik ze gemonteerd.

Marco Meijerink schreef:... benieuwd was wat ouderdom met banden doet heb ik ze gemonteerd.
Ouderdom bij rubber is een relatieve zaak, in die zin dat XR-banden niet oud kúnnen zijn. Wel vrij oud waren de banden die ik tot dit voorjaar op mijn Batavus Sprint heb gehad. Ik heb die banden in 1988 gekocht bij Vredestein toen ik daar stage liep*. Die banden zijn altijd bij kamertemperatuur bewaard, niet in de zon maar ook niet in het donker en in principe altijd op spanning, maar vaak ook doorgezakt wegens leeg. Ze waren tot op het moment dat ik de fiets afgelopen voorjaar sloopte en grotendeels wegggooide in uitstekende staat. Dat is wonderlijk, omdat Vredestein meestal banden maakt(e?) die na 2000 km vanzelf van je fiets af knallen, maar het bewijst wel dat veroudering van rubber voor het grootste deel van het recept afhangt. Dat recept wordt bepaald door degene die uit een flink aantal bakken (vaak meer dan 10) de grondstoffen bij elkaar mikt om er rubber van te maken. Het probleem daarbij is, dat de stoffen die rubber goed en beter maken toevallig helaas de duurste stoffen zijn in de serie bakken bij de menger. De gevolgen laten zich raden.
Bij de banden van Marco zal het zo eenvoudig niet liggen, daar speelt duidelijk (ook?) de opbouw van de band mee.
Leon

*: Stage-onderwerp: Veroudering van rubberregeneraat, met de opdracht om hier iets tegen te doen. Conclusie: beter koelen.

Ik heb op mijn stadsbarrel wel V banden gehad die niet eens na een meter fietsen eraf knalde. Draad niet in orde, erom leggen, oppompen, PANG :!: Drie achter elkaar.

Maar goed dat zegt niks over de kwaliteit van het rubber.....