Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Laos en cambodja (start bangkok) - Forum Wereldfietser

Laos en cambodja (start bangkok)

Hoi Hoi,

Ik wil volgend voorjaar (maart 2009) de volgende route gaan fietsen in ongeveer vier weken. Start Bangkok-Thailand. Met de trein of bus richting de grens van midden/zuid Laos. Via Laos afdalen richting de grens met cambodja. In Cambodja in ieder geval Ankorwat (tempelcomplex) bezichtigen. en dan naar de grens van Thailand fietsen en in Thailand een trein of bus nemen naar Bangkok. Heeft iemand al eerder deze route gefietst? Graag tips over mooie routes, overnachtingen, visa, etc.

heel veel fietsgroeten,

Marly

Hoi Marly,

Niet echt de beste maand voor deze route!. Dan is het namelijk erg heet en droog (geel en dor) zo voor de start van het regenseizoen. Je kunt je eens verdiepen in mijn fietsreisgidsen van deze landen, zie mijn website of weblog. Ik ben er zelf weer eind dit jaar/begin volgend jaar. Succes!
groet,
Bernadette

cyclingreddevil schreef:Hoi Marly,

Niet echt de beste maand voor deze route!. Dan is het namelijk erg heet en droog (geel en dor) zo voor de start van het regenseizoen. Je kunt je eens verdiepen in mijn fietsreisgidsen van deze landen, zie mijn website of weblog. Ik ben er zelf weer eind dit jaar/begin volgend jaar. Succes!
groet,
Bernadette
Hoi Bernadette!

Ik heb jouw twee reisgidsen besteld over Laos en Cambodja. Succes met de mooie reis die je aan het fietsen bent!

Groeten,
Marly

Beste Marly,

ik ben het helemaal met Bernadette eens; het is echt te warm om lekker te kunnen fietsen. Wij hebben van februari tot april 2008 van Cambodja naar Laos en dan door naar Thailand gefietst, maar ik zou het nooit nog een keer in die periode doen.

Hoewel er mensen waren die de hele dag door fietsten, kon ik dat echt niet. We zaten om 6 uur 's ochtends op de fiets en stopten uiterlijk om 1 uur 's middags, omdat het dan ondraaglijk heet werd. Zo kom je op een dag niet ver. Laos was wel beter qua temperatuur, maar ook daar was het mij op het laatst te heet.

Wij hebben met de boekjes van Bernadette gefietst en dat was leuk.
Minst mooie weg in Cambodja: Battambang - Phnom Penh (de mensen reden zo hard, ik vond het best eng)
Mooiste stuk: Phnom Penh - Kampong Cham- Chlong - Kratie

Minst mooi in Laos: Highway 13, zuidelijke deel van de grens met Cambodja t/m zeg maar Savannakhet - droog, vlak, veel van hetzelfde
Mooiste stukken: Huai Xai - Luang Namtha, Luang Prabang - Vientiane, Na Hin - Viang Kham (route 8 )
Ook mooi: Bolaven plateau
Helemaal in het zuiden zijn hele mooie grote watervallen, nog voorbij de eilanden Don Det, Don Khong. Heel mooi!

Veel plezier in elk geval!
Paulien

Nou, nou ..... maart valt echt wel mee hoor.
Je zal het in ieder geval droog houden.
Het is er zowizo altijd warm, en of je daar dan goed in kunt fietsen ligt een beetje persoonlijk denk ik. Ik was er vrij snel aan gewend, en vertrok op een enkele uitzondering na nooit om 6 uur 's ochtends zoals zovele fietsers schijnen te doen.
Het klopt wel dat het landschap vrij dor zal zijn in die periode, en de watervalletjes niet op hun spectaculairst zullen zijn.

Mijn tip:
"Midden" Laos is wat saai (Savannakhet regio), dus ik zou gelijk de trein van Bangkok naar Ubon Ratchathani nemen en dan richting Laos (Pakse) fietsen.

I.p.v. door midden Laos te fietsen een rondje over het Bolaven Plateau (de grote ronde via Sekong en Attapeu) en terug naar de Mekong en zo Cambodia in.

Angkor is inderdaad niet te missen, absoluut top !!!!
Persoonlijk vind ik de wegen om het Tonle Sap meer een afrader om te fietsen. Neem bus of boot (maar daarvoor zal het waterpeil al te laag staan denk ik), en fiets waar het mooier (en rustiger) is.

Misschien het noorden van Cambodia ?
Of wat eerder beginnen fietsen in Thailand ?
Bv. de trein nemen tot in Buriram en dan via de tempelruines van Phanom Rung en Prasat Ta Meuan rijden. Met een beetje geluk, en een dosis gezond verstand van de Thaise politici is tegen dan ook de Preah Vihear (Pra Wihaan voor de Thai) opnieuw te bezichtigen.

Wanneer je Cambodia uitrijdt via de Poipet / Aranyaprathet grens kan je daar gelijk de trein weer op naar Bangkok.
Wellicht is het leuker om via Battambang naar Pailin te fietsen, daar de grens over te gaan en naar Aranyaprathet te fietsen, of naar Chanthaburi waar je dan de bus naar Bkk kunt nemen.

Trek tijd uit voor Bangkok. Een mega-stad :lol:
Hoi,

Persoonlijk zou ik een keus maken voor een kortere route en dan meer van het land zien. Wij hebben zelf 4 weken van bangkok en cambodia gedaan en een paar jaar later 4 weken Laos.
Je gaat toch met de fiets en niet met de bus?? :wink:

Groeten,

Roel

16 november sta ik op de wereld fietser beurs voor als je nog vragen hebt.