Additionally, paste this code immediately after the opening tag: scram ketting en cassette - Forum Wereldfietser

scram ketting en cassette

wereld fietsers,

Ik ben helaas al weer toe aan een nieuwe ketting en cassette, en ook het grootste voorblad moet worden vervangen. Mijn vragen zijn:

1) Wat is het verschil tussen shimano en scram kettingen en casettes.

2) Wat voor nieuw voorblad zou ik het beste kunnen aanschaffen.
Shimano/BBB/ of een ander merk. Wat is jullie advies/ervaring

Mario

Of er verschil is tussen Shimano of SRAM cassettes weet ik niet. Ik heb met allebei wel ervaring, maar niet genoeg om iets verstandigs te zeggen. Let er bij Shimano wel op dat je niet nodeloos dure fancy casettes koopt.
Shimano kettingen zijn enkele malen snel gesleten bij mij. Sram lijkt wat langer mee te gaan. Heb nu laatst ook een keer een Wippermann Connex ketting gemonteerd, en dat zag er niet alleen beter uit, maar was ook makkelijker monteren. Ze zeggen dat de Rohloff ketting nog beter is, maar of dat ook zo is (bij een cassette ipv bij een Rohloff naaf) weet ik niet. Op zich is een goede en wat duurdere ketting de moeite waard, want het is de slijtage van een toch nog altijd vrij goedkope ketting die vervolgens je dure tandwielen aantast. Rouleren is een goede oplossing voor dit probleem, maar je moet er zin in hebben.
In mijn ervaring gaan de helaas ook flink dure kettingbladen van Specialites TA toch wel merkbaar langer mee; naar het lijkt zelfs langer dan sommige goedkope stalen bladen.
Het is jammer, maar zulke ervaringen blijven wat anecdotisch. Daarvoor verslijt je nu ook weer niet genoeg.
Willem
Ik weet niet hoeveel km je rijdt maar mijn voorbladen vervang ik zelden
wel cassette en ketting

IK denk dat ik met mijn voor bladen al 13000 km heb gereden.

Heb net op het internet gekeken, maar ben toch al snel 100 euro kwijt.

Misschien toch maar een R-naaf kopen

Mario

mario schreef:Misschien toch maar een R-naaf kopen
Als je voor 100 euro een R-naaf wilt kun je het best een paar staatsloten kopen en bidden. :wink:
Wat voor spul heb je nu op je fiets? Wellicht kun je nog ergens sparen.
Leon

Leon,

Ik bedoelde natuurlijk op de langere termijn.

Ik heb nu magura HS 11 en voor /achter der: XT en een Lx crankstel.

Ik las op de site van Bike4travel dat je een R-naaf kunt kopen voor 864 euro. Als ik de rest er zelf bij koop, dan kan ik dit op mijn fiets zetten. scheelt weer een paar honderd euro.

Mario

Als je het betaalbaar wilt houden dan is er maar een goede oplossing: het doen met wat je hebt, en dat goed onderhouden. Als alles aan je fiets zo'n beetje versleten is, dan pas is het moment gekomen om opnieuw te kijken.
8 speed cassettes zijn een stuk goedkoper dan 9 speed, en een stalen voorblad kost slechts een fractie van een goed alu blad als van TA. Het midden voorblad slijt meestal het snelst, en dan is staal nog wel een goed idee. Het buitenblad wordt minder gebruikt, heeft zoveel tandjes dat het sowieso minder slijt, en weegt relatief veel. Dus is het binnenblad vaak van staal, is het voor het middenblad ook geen gek idee, maar is een alu buitenblad nog niet zo'n gekke luxe.
Wim