Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2 douane vraagjes Japan - Forum Wereldfietser

2 douane vraagjes Japan

Hallo,
ik ben van plan volgende week naar Japan te vliegen. Net even de LonelyPlanet open geslagen en las 2 dingen die mij een beetje verontrusten. ik hoop dat iemand tips heeft!

1-Verplicht een 'two-way ticket' of een 'ticket naar een ander land' te hebben, op het moment van betreden Japan. Zo niet, kan je toegang tot het land geweigerd worden.
İs dit een serieus risico? İk heb namelijk een oneway-ticket gekocht omdat mijn plannen verder nog niet helemaal helder zijn.
İemand tips/ervaring/suggesties?

2-Langer blijven dan 90 dagen
İk weet dat ik een standaard 90-dagen toeristen visum krijg bij binnenkomst Japan. Na deze 3 maand, wil ik eigenlijk graag nog 2 maand blijven om met mijn vriendin te fietsen in Japan.
Heeft iemand ervaring met een visum-verlenging in Japan?

of anders, is het een idee om een weekje op bv Taiwan door te brengen en dan weer Japan binnen te gaan (in de LP stond dat het douanepersoneel natuurlıjk deze truuk kent, en soms mensen op basis hiervan weigert. İs dit een reeel risico?)

Hoop dat iemand tips heeft!

Vriendelijke groet
Niek

'two-way ticket' of een 'ticket naar een ander land' te hebben
Dit is in veel landen verplicht, ze willen namelijk weten of je wel terug kan. (financieel). Veelal slimmer dan Nederland die bij een uitwijzing de vliegkosten betaald. Zelf als Nederlander dien je voor bijv. de Ned. Antillen een retour of doorreisticket te hebben.
niek schreef: of anders, is het een idee om een weekje op bv Taiwan door te brengen en dan weer Japan binnen te gaan (in de LP stond dat het douanepersoneel natuurlıjk deze truuk kent, en soms mensen op basis hiervan weigert. İs dit een reeel risico?)
Of je echt geweigert wordt weet ik niet maar ik hoorde pas van iemand die dat deed en dat de Japanse douane bijzonder moeilijk deed. Het is haar wel geluk maar zag er vanaf dat een 2e keer (dus voor een 3e verblijf) te proberen.

hoi, ik weet dat het allemaal een beetje aan de late kant is, maar wellicht voor andere reizigers...

Wij hadden geen retourtje en geen andere ticket het land uit, maar er wordt echt niet naar gekeken.

China Airlines waarschuwde ons nog en we hebben en verklaring moeten ondertekenen dat zij niet verantwoordelijk waren voor eventuele moeilijkheden, maar zodra we bij de douane kwamen:
paspoort overhandigd, vingerafdrukken, fotootje, sticker in het paspoort, nietje door je landingskaart en hup binnen twintig seconden stonden we in Japan met een 90 dagen visum. Dus niet al te druk over maken lijkt me, gewoon je landingskaart (is dat de naam?) compleet invullen en klaar-is-Kees!

Groetjes vanuit Tokyo,
Sonya en Aaldrik

is wsch al veel te laat voor je aangezien je drie maanden ondertussen wel op zullen zijn en je eea wsch zelf hebt weten te ontdekken:

voor mij was de grootste drempel de verkoper van mijn ferry ticket van korea naar japan, die me zonder retour niets wilde verkopen. heeft me een lange adem en een tijdje overtuigingskracht gekost en uiteindelijk mocht ik mee.

japanse doane was geen probleem, ik gaf aan dat ik op de fiets het land wilde bezoeken en tzt via okinawa per boot naar taiwan het land zou verlaten. dat leverde een paar enthousiast twinkelende ogen op, plus een mooie stempel en een welgemeende 'gambate!'.

halverwege besloot ik idd ook dat ik wat langer wilde blijven; fiets en bagage achtergelaten bij een vriendin en voor een paar dagen terug naar korea gevlogen. leuke week gehad, geen vragen gehad, en netjes een nieuwe stempel voor nogmaals drie maanden verblijf.

veel plezier gedurende je de resterende twee maanden!

Voor mijn stage ben ik in Japan geweest. Omdat ik ook graag wat langer wilde blijven dan de 90 dagen (stage gaat in de regel op een toeristenvisum) heb ik 15 dagen extend gekregen bij het immigration office. Maar daarvoor moest er wel een brief van mijn 'werkgever' komen en er komt een extra stempel met 'final permit' in te staan. Zo'n verlenging krijg je volgens de overleveringen alleen bij de kleinere immigration offices, die in Tokyo werk daar niet aan mee. Dat naar Korea vliegen schijnt men meestal te accepteren, maar dat verschilt van tijd tot tijd. (Hangt o.a. af van de werkloosheid)