Robert lllllll schreef:
Mijn keuze staat nog niet vast, ik ga nu even naar de Exped tenten kijken en van jou Rotjeknor lees ik graag waarom je de Exped Vela ll waarschijnlijk gaat kopen.
Zoals ik zei heb ik de tenten getest door erin te liggen. Ik heb (na hiking-site.nl gelezen te hebben) een aantal dingen op een rijtje gezet:
- Pakvolume erg belangrijk
- 1 of 2 persoons
- Kunnen koken vanuit de tent (als het regent)
Ik heb in de tenten gelegen om te kijken of mijn lengte erin past, en erin gezeten (kleermakerszit) om te kijken of het koken vanuit de tent ook lukt. Hieruit bleek dat 1 persoonstenten voor mij te klein zijn. De Vela I zou nog enigszins kunnen, maar liggend op je rug kwamen mn voeten tegen het doek...
Ik heb daarna een aantal (kleine) 2 persoons tenten geprobeerd. Koken vanuit de tent is heel vaak het probleem. De voortent kan niet open genoeg of je hebt eigenlijk slecht plek om te zitten, of de tent is te laag om te kunnen zitten, liggend koken is voor mij geen optie. Voor mij was 90cm hoogte vd binnentent minimale hoogte om fatsoenlijk te kunnen zitten. Voordeel van de 2 persoons tenten is ook dat je wat meer leefruimte tijdens een natte vakantie hebt.
Ik kwam er ook achter dat je ook 2 persoons tenten hebt met nagenoeg hetzelfde pakvolume als 1 persoons tenten.
Waarom ik (voorlopig) voor de Exped Vela II kies, zijn een aantal dingen. Mijn eerste eis van het kleine pakvolume: 42x15cm, is een van de kleinere maten. De binnentent is erg lang, ik pas er dus ruim in. Ook heeft de tent een flinke hoogte, binnentent is 1m hoog, daarmee kan je er dus comfortabel zitten. De buitentent heeft een geweldig mooi concept: er zitten geen ritsen in, maar je kan het tentdoek met een touwtje omhoog snoeren. Hiermee creeer je over de hele breedte (dwarsligger) een open ruimte. In de voortent kan je daardoor ook goed koken, waarbij je potje echt buiten kan staan.
Het is een dwarsligger, daarmee heb je ook een ruime voortent. Nu hebben de meeste dwarsliggers maar 1 ingang, waarmee 1 persoon dus over de andere moet kruipen als ie 's nachts eruit moet. Deze tent heeft echter aan beide kanten een (ruime) opening. Hiermee heb je dus ook aan beide kanten een voortent waar je eventueel zooi kwijt kan.
Ook ventilatie is erg goed geregeld zo goed ik het kon zien in de winkel. De lage kanten zijn ook verschillend van hoogte.
Het opzetten van de tent is volgens Exped 2 minuten, dat is natuurlijk best-case, maar het systeem van opzetten is makkelijk en zal dus in de praktijk niet veel tijd kosten.
Laatste punt (niet onbelangrijk) is dat ik de tent ook mooi vind. Speelt niet echt mee, maar toch. Ik vind het concept van een boog in het midden van de tent mooi, je ziet het bij een aantal tenten terug.
Al met al aardig wat voordelen. Nadelen zijn er ook te noemen, het is niet de kleinste tent die er is qua pakvolume en het is stiekem toch nog 2,8kg. Het is ook niet de goedkoopste tent. Deze nadelen spelen voor mij echter niet op tegen de voordelen.
Ik ga zeker ook nog eens kijken naar de tenten van Eureka, die ben ik nog niet tegengekomen. Maar goed, het moet nogal een interessante tent zijn om de Vela te verslaan (-: