Additionally, paste this code immediately after the opening tag: XT derailleur lijkt ketting niet goed te spannen - Forum Wereldfietser

XT derailleur lijkt ketting niet goed te spannen

Beste mensen,

Ik heb even een vraag. Mijn gazelle torrente die ik net gekocht heb heeft achter een XT derailleur. Deze werkt net andersom dan dat ik gewend ben. Dus als de kabel los zit staat hij op het grootste tandwiel. En als je schakelt schakelt hij dus met behulp van de veer naar het kleinste blad. Ik dacht dat dit Rapid shifting heet.

Nu lijkt het erop of dat de veer in de derailleur niet strak genoeg meer is. Dit houdt in dat er speling op de ketting zit als ik voor op de 22 tands zit en achter in de 6 of 7 versnelling. De veer trekt dat de ketting niet strak en hij hangt als het ware door. Hierdoor schiet hij over de versnellingen heen. Ook op het middenblad gaat het niet helemaal goed.

Kan ik die veer nog ergens mee stellen? Wat zou ik kunnen doen om dit te voorkomen?

Al het advies is welkom

Hi,

is idd een low normal/ rapid rise derrie.

Maar het probleem kan 2 dingen zijn,
a je ketting is te lang, schakel op de 2 grootste bladen (dus voor en achter) dat zou eigenlijk net niet mogen lukken.
B je draait het schroefje aan de achterzijde wat aan zodat de kooi van de derrie wat strakker komt te staan.

Dus check eventjes de lengte van je ketting (en gelijk de slijtage) en stel je derrie wat strakker af, evt kijken ofdat de kabel wel vrij hangt.

Succes

Bas

Het is idd een low normal / rapid rise.

Kettinglengte is goed. Gemeten met voor groot achter groot + 2 schakels.

Er zit idd een schroef achterop de derri. En ik bedoel dan niet de H en de L schroef. Maar ik weet niet precies wat dat doet?

Ik zat zelf te denken om de ketting iets korter te maken dan dat hij nu is??

Idd, die bedoelde ik, hiermee stel je de "veerspanning" wat strakker af, door de schroef wat in te draaien komt de kooi wat naar achteren waardoor de ketting wat strakker word getrokken, kun je eens proberen wat dat doet.

Bas

Ik ga dat morgen is proberen.

Thanks voor het antwoord

Even een vraagje: je hebt net een nieuwe fiets gekocht. Ben je al bij de fietsenhandelaar geweest die je die fiets heeft verkocht?

B@se schreef:Idd, die bedoelde ik, hiermee stel je de "veerspanning" wat strakker af, door de schroef wat in te draaien komt de kooi wat naar achteren waardoor de ketting wat strakker word getrokken, kun je eens proberen wat dat doet.

Bas
geen goed advies. Die B schroef draai je iets in als het bovenste derailleurwieltje de tanden van de cassette raakt. Als de derailleur (draaipunten) in orde is, de kabel de derailleur niet naar voren drukt en de ketting niet te lang is zou de ketting altijd op spanning moeten blijven

bert sitters schreef:Even een vraagje: je hebt net een nieuwe fiets gekocht. Ben je al bij de fietsenhandelaar geweest die je die fiets heeft verkocht?
Nou Wendy heeft het over het 6e of 7e kransje. Dat doet mij meer denken aan een 7-speed, dus niet zo nieuw. Dan zouden kransje 6 en 7 ook versleten kunnen zijn.
Wendy heb je evt een foto van de situatie?
Leon

Het is voor mij een nieuwe. Maar hij is 2dehands.

Het is een deore/lx/xt mix wat erop zit.
Achterderri is XT rapid rise. 27 versnellingen. Fiets is dacht uit 2004.

Dus wat zou ik nou moeten doen om het werkend te krijgen???

Ga zo de derri maar is goed schoon maken. Opnieuw invetten. Weer monteren. De kabel nalopen of die geen spanning op de derri geeft. En dan als dat nog niet helpt toch de ketting maar inkorten.

Aangezien ik gister de derri er al af gehaald heb heb ik er nu even geen foto van. Maar als hij voor op het kleinste of middelste blad staat. Dan hangt de ketting aan de bovenkant door tot op de achterbrug van de fiets. Achter staat hij dan in de 6de versnelling.

Als ik voor een stoplicht sta schakel ik altijd terug op de granny om zo niet teveel kracht te hoeven zetten om weer opgang te komen. Maar doordat de ketting dus niet gespannen blijft schiet hij dan over de achter versnellingen heen. De cassette ziet er niet versleten uit. Over de ketting heb ik echter mijn bedenkingen.

Alles schoonmaken en opnieuw invetten heeft niet geholpen.
De ketting 2 schakels ingekort. Met als gevolg achter groot voor groot is niet meer te schakelen. Maar ja wie doet dat nou. Maar hij hangt nog steeds door.
Kabel is het niet. Ik weet het even niet meer. Hier een foto van het euvel.

Voor klein, achter versnelling 8. Dit rijd ik dus alleen bij een stoplicht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hmm, is wel een vervelende kettinglijn zo, maar in principe moet je derailleur dit wel strak trekken. De kooi zou eigenlijk naar achteren moeten worden getrokken door een veertje bij het 2de scharnierpunt (dus ter hoogte van het bovenste jockey-wieltje). Dan zou de kooi bijna horizontaal naar achteren moeten wijzen. Blijkbaar gaat er idd wat mis met de spanning van de derailleur zelf. Beweegt de kooi nog mooi vrij? Anders eens kijken wat dat zou kunnen blokkeren?

Bas

Wendy1 schreef:Alles schoonmaken en opnieuw invetten heeft niet geholpen.

Afbeelding
Het onderste draaipunt van de derailleur is niet gangbaar: de kooi van de derailleur moet nog wel 90 graden verder terug kunnen draaien totdat het stopschroefje dat in de kooi zit gedraaid tegen de nok aan komt.

Als smeren en masseren niet helpt kun je de kooi van de derailleur afhalen: stopschorefje los, borgschroefje verwijderen en de kooi uittrekken.

De kooiveer span je weer bij montage door de kooi naar voren te draaien en dan het stopschroefje te monteren.

Rijden met een te korte ketting is zeer af te raden, de kans is te groot dat je toch een keer de boel aan gort trapt. 9 speed kettingen kun je niet achteloos weer met een kettingpons in elkaar schuiven dus heb je weer een speciaal pinnetje of powerlink nodig. Het schakelt bovendien slecht

En even algemeen [onderwijsmodus]: als je een probleem met je fiets hebt moet je het probleem oplossen. Symptoombestrijding door in dit geval de ketting die de juiste lengte had korter te maken is -laat ik het netjes zeggen- niet de aangewezen weg. Het helpt niet, het lost het probleem niet op, het leidt af, het kost in dit geval geld en het is nodeloos werk.

Het werkt weer een klein beetje. Heb gekeken hoe ik hem uit elkaar zou moeten halen. Maar kon dat niet helemaal goed vinden. Heb dus maar een kwartier zitten masseren en smeren. En nu werkt hij weer.

Ik wist niet eens dat hij daar ook moest scharnieren :oops:

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval.

Heb trouwens de 2 schakels er weer tussen gezet met een breekpennetje. Dus de lengte is ook weer goed.

Afbeelding

nummertjes 5 en hoger zijn van belang.

Bas

Ik had deze ook gevonden. Maar ben nou niet zo handig dat ik hem echt uit elkaar kan halen.

Zag op www.parktool.com een hele beschrijving staan met plaatjes. Dus mocht het nu echt nodig zijn gaan we dat maar doen.

Misschien helpt dit je nog wat te begrijpen hoe alles werkt:
http://bicycletutor.com/adjust-rear-derailleur/

Hetzelfde probleem heb ik ook een tijdje gehad. Gewoon de ketting op het grootste voorblad schakelen, dan is hij ook beter in één lijn met het kleinste tandwiel achter, wat juist de bedoeling is. Ik fiets niet graag met de ketting zowat diagonaal (slijtage :!: ) tussen kleinste tandwiel voor en kleinste achter, evenals tussen grootste voor en grootste achter. Precies hetzelfde doe ik met de aandrijfriem met getrapte riemschijven onder de bovenkap van de kolomboormachine in mijn schuur.
De spanning van de achterkooi was wat te slap, later heb ik er een nieuwe achterderailleur met sterkere veren opgezet en het probleem was daarmee opgelost.
Op vlak terrein zoals in Nederland gebruik ik standaard het grootste voorblad, tenzij ik harde tegenwind heb.
Soms zie ik renners voorbijrijden met de wind mee op een kleiner voorblad geschakeld, terwijl hun benen als autozuigers tekeer gaan. Flauwekul en kost teveel energie.

Ik rijd ook normaal niet zo schuin. Maar als ik voor een stoplicht sta schakel ik altijd voor naar zijn kleinst. Om zo sneller op gang te komen.

Ik snap dat als ik voor groter schakel het dan beter gaat. Maar het hoort anders ook te werken.

Heb het nu redelijk werkend door te smeren en te masseren zoals M-gineering aanraden. Ketting is weer de goede lengte. Mocht het nou weer vast gaan zitten dan gaat hij uit elkaar. En mocht dat nog niet werken gaat er een andere op.

Martin E. van Doornik schreef: Soms zie ik renners voorbijrijden met de wind mee op een kleiner voorblad geschakeld, terwijl hun benen als autozuigers tekeer gaan. Flauwekul en kost teveel energie.
Ga dat maar eens tegen Lance zeggen........ :wink:

Inderdaad, op mijn racefiets trap ik ook 100 - 110 tpm 8) Niets mis mee! Souplesse is beter dan brute kracht!