Additionally, paste this code immediately after the opening tag: North Sea Cycle route - Forum Wereldfietser

North Sea Cycle route

Laatste nieuws van de North Sea Cycle route:
De veerdienst tussen Bergen en Lerwick/Shetland is dit jaar zeer beknot: er varen slechts een achttal boten dit jaar: 4 tot midden juni en 4 in september.
Er is wel een nieuwe verbinding Bergen - Scrabser (Schotland) mogelijk tussen 18 juni en 28 augustus.
Zie de website van Smyril Line voor details en pas eventueel je plannen aan het nieuwe schema aan!! www.smyril-line.com
Zie ook de website van de FIS (www.fisroutes.nl) voor ander nieuws met betrekking tot de NSC.
Wouter Bazen

Ben van plan om in 2008 het rondje noordzee te doen en bij de voorbereidingen bleek mij al dat de overtocht Bergen - Lerwik de achilles hiel te zijn van deze trip. Dit was al zo in 2007 met maar 8 afvaarten maar..
Zoujist heb ik van de www.smyril-line.com het sailing schema voor 2008 gedownload. Het lijkt erop dat er nu vanuit Bergen geen directe verbinding meer is. Mogelijk alternatief: Bergen - Scrabster en dan terugvaren om alsnog de Shetlands en Orkney eilanden aan te doen?
Weet iemand hier iets meer over?

Tja, dat ziet er somber uit.
Het lijkt er ook op dat de boot oostwaarts, Scabster - Bergen, via een overstap in Torshaven moet....
Ik heb de vraag bij Smyril neergelegd, maar of er een antwoord komt....

Een andere mogelijkheid is Newcastle met verschillende verbindingen met Noorwegen. Wil je het rondje dan volmaken, dan moet je even met de trein terug naar Aberdeen (of John O'Groats) en daar met Engelse ponten eventueel de eilanden bezoeken. Daarna kan je dan gewoon weer het rondje verder fietsen.

Ik hoor graag ervaringen!
Wouter Bazen
Bedankt voor de reactie Wouter!

Ik ben eigenlijk van plan om de route inclusief de eilanden te gaan rijden en voel er weinig voor om de trein te pakken.
Dat betekend dus dat er wat gewijzigd moet worden in de reis.

Ook ik houd me aanbevolen voor verdere info en zal als de plannen concreter worden dit melden. (volgend jaar mei-juni is nog even weg dus....)

Ik zou Shetland en Orkney zeker mee nemen. Ze zijn de moeite waard, zeker als je een paar uitstapjes naar andere eilanden dan Mainland maakt.

Zoals het er nu uit ziet wordt Schotland in mei in het geheel niet bezocht door de Smyril line, en in juni pas vanaf de 18e in Scrabster...

Reis je "met de klok mee" dan zul je een kleine week op de Færøer door moeten brengen om van Schotland naar Noorwegen te kunnen reizen.

Op de Færøer is wel te fietsen, maar ik vind de eilanden meer geschikt om te voet te bezoeken.

Jan.

er is een lijndienst (vliegtuig) tussen Bergen en de Shetlands Vliegveld: Sumburgh. De vlucht wordt uitgevoerd door Loganair een francise van BA.
Kosten vallen erg mee: ca Euro 100,-- voor een enkele reis. Duur ca 1.20 uur.
Men vliegt op dinsdag en op zaterdag.

Fiets kan gratis mee wel even aanmelden bj BA in Amsterdam tel no BA amsterdam: 020- 3469559.
Er schijnen slechts 3 fietsen per vlucht mee te kunnen dus wel op tijd aanmelden!.

NSC

Ben inmiddels terug van het rondje Noordzee. De vlucht van Bergen naar de Shetlands was prima te doen. In Bergen op de camping gestaan "Midtun Motell & Camping" overigens een stukje verder langs deze weg schijnen nog 2 campings te liggen met wat meer mogelijkheden voor tentjes. Op deze camping is het veldje voor de tenten wel erg beperkt. Vlakbij de camping is een fietsenzaak(je) waar we de eigenaar verlosten van 2 oude fietsdozen. Er kunnen met de lijnvlucht (Saab 300) maximaal 3 fietsen mee dus wel even van te voren aanmelden. Op Sumburg airport de dozen netjes afgegeven aan de reinigingsdienst voor we koers zetten op de Shetlands. De Shetlands waren ons overigens zeer gunstig gezind met droog weer en niet al te veel wind.

NSC

Inmiddels is ook de DFDS verbinding vanaf Bergen naar Newcastle gestopt.

De nieuwe verbinding per vliegtuig is 2 keer per week (juni tot eind augustus) met 3 fietsen elk, en staat dus circa 60 fietsers per jaar toe die te gebruiken.
Wellicht wordt de frequentie opgevoerd als de vlucht succesvol blijkt.
Hopelijk blijft de Smyrill verbinding Bergen-Scrabster (zomers 1 keer per week) nog bestaan.

Maar het blijft een aandachtspunt voor diegenen die het rondje NSC tussen Noorwegen en Schotland willen dichten!
Wouter Bazen

Ik ben van plan om volgende jaar de Noordzee route te fietsen (tegen de klok in). De berichten die ik op het forum tegen kom verontrusten mij enigszins. Hoe kom ik nu van Bergen naar Scotland (eventueel via de Shetland eilanden)? De optie Loganair geeft op hun website echter geen antwoord op deze vraag, omdat Bergen niet (meer) wordt genoemd in de lijst met bestemmingen.

Weet iemand hoe een en ander nu in elkaar steekt?

super7 schreef:Hoe kom ik nu van Bergen naar Scotland (via de Shetland eilanden)? De optie Loganair geeft op hun website echter geen antwoord op deze vraag, omdat Bergen niet (meer) wordt genoemd in de lijst met bestemmingen.Weet iemand hoe een en ander nu in elkaar steekt?
Kijk eens vier antwoorden naar boven bij Paul Z :wink:

De optie Loganair geeft op hun website echter geen antwoord op deze vraag, omdat Bergen niet (meer) wordt genoemd in de lijst met bestemmingen.
??

ff kijken op de luchthaven bergen leverde dit op:

http://www.avinor.no/en/airport/bergen/ ... ABZ&type=J

Er wordt naar Aberdeen gevlogen. Is dat wat?

Lijkt een goed alternatief. Jammer dat ik hierdoor een stuk van de route moet overslaan, maar ja, nood breekt wet. In iedergeval bedankt voor deze informatie.

super7 schreef:Lijkt een goed alternatief. Jammer dat ik hierdoor een stuk van de route moet overslaan, maar ja, nood breekt wet. In iedergeval bedankt voor deze informatie.
Geen dank!
Route overslaan? Ben jij gek! Ik vond bovenstaande binnen een minuut. Als ik jou was ging ik nog ff verder zoeken. God weet wat er nog is.

Je hebt gelijk. Even browsen kwam ik het volgende tegen:

"Smyril Line offers a seasonal cruise between Lerwick and Bergen."

En vanaf Lerwick zijn er weer bootverbinding naar Scrabster (of Aberdeen).
En zo hoef ik dus niets van de route te missen. Benieuwd of dit allemaal in 2009 nog steeds geldt.

Loganair heeft dit jaar op Bergen - Shetland gevlogen, 2 vluchten per week; 3 fietsen per vlucht.
Zie persbericht:
http://www.loganair.co.uk/loganair/pres ... nection%22
Of het succesvol was en in 2009 vervolgd wordt weten we nog niet.

Ik denk niet dat cruises een oplossing zijn om van Bergen naar Lerwick te komen. Shetland is feitelijk alleen goed vanaf Schotland te bereiken.

Bergen Schotland/Scrabster kan met Smyril lines ook in 2009 (van oost naar west dus) tussen 13/6 en 28/9 op dinsdag gevaren worden.
En per vliegtuig van Bergen naar Aberdeen gaat ook goed.

Vanaf Aberdeen en Orkney is Shetland goed per boot te bereiken.

Naast Loganair, is dus de enige oplossing eerst naar Schotland en dan weer terug naar Shetland. Geen probleem lijkt me voor iemand die de Noordzee in 3 maanden rondfietst.
Wouter Bazen

Dank voor deze informatie. Ik zal uiteraard de berichten m.b.t. de overtocht mogelijkheden, tot aan juni 2009 wanneer ik vertrek, goed in de gaten houden. Ik heb helaas maar 2 maanden de tijd voor de 5800 km dus of heen en terug naar de Shetlands een optie is zal moeten blijken qua tijd. Maar hoe meer ik er over lees des te meer zin ik krijg in deze tocht.

Jan
http://www.westernfront.nl/lrf

Enne daarna je bevindingen aanvullen bij de landen info he :wink:
Veel voorpret!

Doe ik. Bedankt tot zo ver.

Jan
http://www.westernfront.nl/lrf
Drie weken geleden terug gekomen van 7.5 week fietsen voor een rondje Noordzee. Totaal gefietste afstand = 5365 km.

Loganair vlucht Bergen - Kirkwall ging perfect. Vier dagen van te voren telefonisch gereserveerd. Ondanks confirmatie bleef men tot aan het inchecken vermelden dat de fiets onder voorbehoud mee ging maar het in de praktijk nog nimmer was voorgekomen dat deze toch op het laatste moment niet mee ging. Hierdoor bleef het even spannend totdat ik mijn ingepakte fiets in het vliegtuig zag verdwijnen.

Loganair vliegt 2x in de week naar Kirkwall en heeft 2 fietsen per vlucht als maximum. In de praktijk blijkt echter dat niemand anders hiervan gebruik maakt. Ik ben tijdens de rit dan ook geen mens tegen gekomen die de gehele rit in een keer fietst danwel gebruik maakt van het vliegtuig om de reis in Schotland te vervolgen. Bijkomend voordeel was dat Loganair geen betalingsmogelijkheid heeft op Bergen, zodat de fiets gratis mee ging.

Het was alles bij elkaar genomen een interessante tocht met veel tegenstellingen. En ik heb een 600-tal foto's op de gedachte hieraan levendig te houden :lol:

Ik ben alweer aan het nadenken over een volgende uitdaging :D

Jan
http://www.justgiving.com/jansmit