Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hydraulische remmen op het vliegtuig - Forum Wereldfietser

Hydraulische remmen op het vliegtuig

Ik heb magura remmen op mijn vakantiefiets gemontyeerd. Is er een risico voor de hydraulica als ik mijn fiets mee op het vliegtuig neem? Banden moet je aflaten omwille van de druk maar voor hydraulische remsystemen weet men het niet zo.

Iemand ervaring of advies?

Groet

Twanieman

Nee het vliegen op zich vormt geen risico voor je remmen.
Het enige risico dat je loopt is dat met het laden en lossen je kabels worden losgetrokken. Een reparatiekitje mee kan daarom soms handig zijn.

Hallo Twan,

Gelukkig is er nog geen a-technisch persoon in de luchtvaart op het idee gekomen om te verplichten de hydraulische remmen van druk te halen.

Dat zou je wel kunnen doen met het stelschroefje/wieltje op de rem maar is absoluut overbodig. De onderdruk in het ruim is minimaal, en zelfs als het daar vacuum zou zijn is de overdruk op banden en leidingen dus maximaal 1 bar. Daar raken banden en leidingen niet van onder de indruk, bij flink remmen loopt de druk veel hoger op.

Maar Blanche heeft gelijk wat betreft het verpakken van de fiets en de handeling door boordpersoneel. Als die grip op de kabels kunnen krijgen is dat voor hun een mooi handvat om de fiets aan op te tillen. En dan sta je wel zuur te kijken als op het vliegveld de olie nog van je fiets druipt. Dus voorkomen is beter dan genezen ... goed verpakken. En voor nood ter reparatie een setje meenemen (en dat wel even vooraf bestuderen).

Wouter

Banden leeg laten lopen is al weer decennia onzin (behalve bij kleine vliegtuigen zonder drukcabine, al denk ik niet dat de meeste daarvan plek hebben voor je fiets) maar helaas nog steeds verplicht.
Wim

Pathfinder_II schreef:Hallo Twan,

Gelukkig is er nog geen a-technisch persoon in de luchtvaart op het idee gekomen om te verplichten de hydraulische remmen van druk te halen.
Hydraulische remmen staan pas op (lage) druk als je de remgreep inknijpt. Als je niet remt is het systeem niet anders te waarderen dan als een klein flesje tot de rand met olie gevuld.

Pathfinder_II schreef:Maar Blanche heeft gelijk wat betreft het verpakken van de fiets en de handeling door boordpersoneel. Als die grip op de kabels kunnen krijgen is dat voor hun een mooi handvat om de fiets aan op te tillen. En dan sta je wel zuur te kijken als op het vliegveld de olie nog van je fiets druipt. Dus voorkomen is beter dan genezen ... goed verpakken. En voor nood ter reparatie een setje meenemen (en dat wel even vooraf bestuderen).
Wouter
Maak aan die verpakte fiets een paar lussen waarmee je wat "sturing" geeft aan het boordpersoneel om de fiets daaraan op de te pakken?

Het specifieke geval deed zich voor op de luchthaven van Marrakech waarbij het personeel het nodig vond dat de fiets via de lopende band met de koffers mee moest. Dus om de fiets plat om de band te leggen en dan op de band te tillen werd bij mijn reisgenoot de kabels gebruikt :evil:
Een doos had dit voorkomen, maar dat is moeilijk mee te nemen. Zelf had ik de kabels met plastic tegen het frame verpakt zodat er er geen grip op hebben gekregen ... meer geluk dan wijsheid ....

Wouter

@Marten: Natuurlijk is het onzin om hydraulische remmen van druk te halen .... maar dat is het voor banden ook .... dus als er iemand op het idee komt ergens in zo'n torenkamer staan wij volgend jaar allemaal op schiphol te sleutelen.

Pathfinder_II schreef: @Marten: Natuurlijk is het onzin om hydraulische remmen van druk te halen .... maar dat is het voor banden ook .... dus als er iemand op het idee komt ergens in zo'n torenkamer staan wij volgend jaar allemaal op schiphol te sleutelen.
Alsof het grootste gedeelte grondpersoneel het onderscheid weet tussen de gewone en de hydraulische rem..... :wink:

Pathfinder_II schreef:@Marten: Natuurlijk is het onzin om hydraulische remmen van druk te halen .... maar dat is het voor banden ook .... dus als er iemand op het idee komt ergens in zo'n torenkamer staan wij volgend jaar allemaal op schiphol te sleutelen.
Om het frame zelf maakt niemand zich zorgen. Hoeveel bolletjes zouden daar inpassen? Geen röntgenstraal die dat ziet volgens mij. :wink:
Leon

Het enige risico bij hydroliek is dat er lucht in het systeem kan komen.
Bij magura's velg is dit te verwaarlozen.

Pathfinder_II schreef: @Marten: Natuurlijk is het onzin om hydraulische remmen van druk te halen .... maar dat is het voor banden ook
Natuurlijk is het onzin, maar jij snapt er zo te zien net zoveel van als dat grondpersoneel :D

Een reservoir olie op omgevingsdruk kun je niet van druk halen, een op spanning gebracht band wel.

ALs je je Magura's vult met vliegtuig specificatie hydraulische vloeistof leren die bagagemishandelaars het verschil tussen hydrauliek en kabeltjes trouwens supersnel ;) Disclaimer: geloof alleen dat het ook niet goed voor je remmen is