Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veiligheidshesje aan in Frankrijk? - Forum Wereldfietser

Veiligheidshesje aan in Frankrijk?

Beste mede fietsers,

op een ander forum las ik dat het met ingang van 1 januari 2009 het verplicht is om een veiligheidsvest te dragen tijdens het fietsen buiten de bebouwde kom. Ik kan het niet geverifieerd krijgen, wie weet hier meer van?

Wubbe
Wubbe schreef:Beste mede fietsers,

op een ander forum las ik dat het met ingang van 1 januari 2009 het verplicht is om een veiligheidsvest te dragen tijdens het fietsen buiten de bebouwde kom. Ik kan het niet geverifieerd krijgen, wie weet hier meer van?

Wubbe
En, ga je het dan ook braaf doen dan?

Ik ga er net zo mee om als met het dragen van een fietshelm in Spanje. :lol: :lol:

Wubbe

fietshelm....spanje???
Robin76 schreef:En, ga je het dan ook braaf doen dan?
Waarom niet? Is het zoveel gevraagd om je als gast te gedragen in het land waar je te gast bent!


Gerd

Ik dacht dat het dragen van een fietshelm in Spanje buiten de bebouwde kom verplicht was. Het is niet zo dat ik een helm draag omdat het verplicht is, als ik een helm draag dan is het voor mijn eigen veiligheid. Of is het dragen van een helm in Spanje alweer achterhaalt en loop ik achter de feiten aan.

Maar dat is een ander discussie, ik ben op zoek of het dragen van een veiligheidsvest in Frankrijk met ingang van 1 -1-2009 verplicht zou zijn.

Wubbe

Wubbe schreef:
Maar dat is een ander discussie, ik ben op zoek of het dragen van een veiligheidsvest in Frankrijk met ingang van 1 -1-2009 verplicht zou zijn.
Volgens de Franse fietsbladen per 1-10-2008, en dan alleen in het donker en bij slecht zicht.

Bedankt Ivo.

Wubbe

Marco Meijerink schreef:fietshelm....spanje???
afgelopen zomer fietsten wij door de Pyreneeen. Na ruim een week gefietst te hebben werd het weer wat warmer , om niet te zeggen Spaans warm. Rond het middaguur verdwenen de meeste Spanjaarden om van hun siesta te genieten. Haddenb wij misschien ook moeten doen maar we gaan altijd wat langer door......Bij het binnenrijden van Jaca wees een agent in zijn auto naar zijn hoofd en ik dacht ook; " wij zijn toch gek dat we met deze hitte doorfietsen" Christine begreep me niet zo goed maar kon er ook wel om lachen...........tot dezelfde agent weer langszij kwam en nu echt duidelijk maakte dat het hem om de helm te doen was....en ja, die moest dus op het hoofd!
Zo zijn de regels en zo worden ze heeeel soms gehandhaafd.

Bert
Comité interministériel sur la sécurité routière du 13 02 2008
......
Page 12
.......
2. Équiper tous les cyclistes d’un gilet rétro-réfléchissant de nuit hors agglomération
Les cyclistes sont très peu visibles de nuit, tout particulièrement hors agglomération en l’absence d’éclairage public.
Le Comité interministériel de la sécurité routière décide de rendre obligatoire le port d’un gilet rétro-réfléchissant par tout cycliste de nuit hors agglomération à compter du 1er septembre 2008.
Les cyclistes qui ne porteraient pas de gilet seront passibles d’une contravention de la deuxième classe

Dat is duidelijke taal, maar voor de niet-francophonen:

- s'nachts buiten de bebouwde kom
- verplicht vanaf 1 sept 2008 (1-9-2008)
- ik lees niets over slecht weer

Duidelijk ?

Sorry,kan weg

Je bent wel echt heel veel beter zichtbaar, vooral in de schemering. Dat kan toch het verschil zijn tussen leven en dood. Je hebt ze ook van gaas, dan is het niet warm.
Wim
Kan de moderator deze info (in korte vorm) bij Landeninfo Frankrijk plaatsen ?

Met dank,

fietsbob

avic schreef:Bij het binnenrijden van Jaca wees een agent in zijn auto naar zijn hoofd en ik dacht ook; " wij zijn toch gek dat we met deze hitte doorfietsen" Christine begreep me niet zo goed maar kon er ook wel om lachen...........tot dezelfde agent weer langszij kwam en nu echt duidelijk maakte dat het hem om de helm te doen was....en ja, die moest dus op het hoofd!
Zo zijn de regels en zo worden ze heeeel soms gehandhaafd.
Bert
Die agent was niet goed bij zijn hoofd want een fietshelm is in Spanje alleen buiten de bebouwde kom verplicht en als het erg warm is hoef je hem volgens de wet ook al niet op te zetten:

"los conductores de bicicletas y, en su caso, los ocupantes estarán obligados a utilizar cascos de protección homologados o certificados según la legislación vigente, cuando circulen en vías interurbanas, salvo en rampas ascendentes prolongadas, o por razones médicas que se acreditarán conforme establece el artículo 119.3, o en condiciones extremas de calor”.

los conductores de bicicletas y, en su caso, los ocupantes estarán obligados a utilizar cascos de protección homologados o certificados según la legislación vigente, cuando circulen en vías interurbanas, salvo en rampas ascendentes prolongadas, o por razones médicas que se acreditarán conforme establece el artículo 119.3, o en condiciones extremas de calor
Fietsbestuurders, en desgevallend hun meerijders, zullen verplicht zijn een helm ter bescherming te dragen die gehomologeerd of gecertifieerd is volgens de van kracht zijnde wetgeving, wanneer zij rijden op interstedelijke wegen, behalve in het geval van lange stijgende hellingen, of wanneer medische redenen kunnen ingeroepen worden conform artikel 119.3 of bij extreme warmte.

(c) vertaalbureau jansenius

(sorry, dubbele post)

Handig om in een draadje over reflecterende hesjes in Frankrijk een discussie te voeren over fietshelmen in Spanje! :wink: :wink:

In het boek Fietsen in Spanje van Bert Sitters staat duidelijk vermeld dat een fietshelm in Spanje verplicht is. Ik draag wel dagelijks een geel hesje tijdens mijn woon-werk verkeer, omdat er vaak vrachtwagens langs denderen (fietspad ontbreekt), maar daarbuiten niet. In de auto heb ik nog een oranje hesje liggen, want ik rij regelmatig door Duitsland en zo'n ding is daar verplicht bij pech langs de weg. Het kost maar 1,57 euro bij Action. Maar Frankrijk óók al?

Veel fietskleding/schoenen hebben al reflecterende biesen en camelbags en wat te denken van de fietstassen.
Ik vind het overbodig om ook nog eens zo'n hesje aan te trekken.
Voor de locals is het goed maar voor ervaren fietsers (MTB'ers, racefietsers, fietsreizigers) is het overbodig en onzinnig.
Als ik 1.90m met dikke mtb volgeladen BOB + vlag al niet opval en gezien wordt denk ik dat een hesje die wordt afgedekt door een camelbag niets extra's opleverd.
Met andere woorden als het dan toch gebeurd dan maar gelijk goed en hard van achteren aangereden worden.

Overigens zijn de Fransen een heer in het verkeer wat betreft fietsers. Ze veroorzaken liever een frontale botsing met een auto dat de vouwen uit de broek rijden van een fietser.

Voor je zichtbaarheid in de schemering of op een weg met bomen op een zonnige dag maakt reflectie niet veel uit, maar de dayglow kleur van het hesje wel. Eenmaal in het echte donker moet je het inderdaad hebben van heel goede verlichting, plus alle reflectie die je toch al voert. Maar wat extra kan ook weer geen kwaad. De fietsreflectie voldoet lang niet altijd aan de officiele eisen voor bijvoorbeeld kleding voor ambulancepersoneel. De reflectievlakken van Ortlieb tassen zijn super, maar die kleine randjes op kleding stellen vaak weinig voor. Helaas heb ik net de afgelopen weken weer twee verhalen gehoord in mijn omgeving van vakantiefietsers die het er deze zomer niet levend afgebracht hebben.
Ervaring maakt weinig uit als je achterop gereden wordt: http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... 9&tstart=0
Wim