Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SNCF - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

SNCF

De jeugdherberg van Lille ligt op minder dan 10 minuten fietsen van het station. Vlakbij het Belfort. Ik heb er vaak overnacht, je fiets kan op de begane grond in en soort van afgesloten voorraadhok staan. De receptie is de hele nacht open.

Maatschapppij: SNCF
Traject: Brussel - Valence (2x), Brussel - Parijs (2x), Brussel - Montpelier, Parijs - Narbonne
Datum: aug. 2002 (2x), sept. 2003, sept. 2004, juli 2005 (2x)
Type trein: TGV
Kosten voor de fiets: 0/0/0/0/0/ €40
Reserveren: niet gedaan
Verpakken: ja, in fietstas, wielen eruit
Ervaring: zeer goed tot zeer slecht. 6x ben ik met de fiets in de TGV gegaan. Telkens plaatste ik de gedemonteerde fiets in de kofferruimte van de TGV. 5x trof ik een coulante tot enthousiaste conducteur, eenmaal een fietsenhater. Dwz. hij wilde me eruit gooien met gedemonteerde, ingepakte fiets en ik moest 40 euro boete betalen. Ik betaalde niet en bleef zitten. In Narbonne met het uitstappen werd deze conducteur nog eens woest en dreigde de gendarmerie erbij te halen. Toen betaalde ik toch maar. Maar de TGV's rijden snel en op tijd, de regionale treinen zijn traag en 3x heb ik meegemaakt dat ze gewoon NIET rijden.

Een fiets die je meeneemt in een TGV zonder fietsplaatsen moet passen in het bagagerek en goed verpakt zijn. Er gaan nu waarschijnlijk ook vanaf Brussel-Zuid enkele TGV's rijden met echte fietsplaatsen.
De fiets hoeft voor deze plaatsen niet gedemonteerd te worden, maar de bagage moet wel van de fiets af. Kosten 10 Euro per enkele reis. Voor boekingen en reserveringen in deze TGV's www.treinreiswinkel.nl
De Treinreiswinkel heeft nu ook een filiaal in Amsterdam, Singel 393, waar voorheen Reisboekhandel Pied a Terre zat. Pied a Terre zit nu op de Overtoom 135/137.
De Treinreiswinkel is ook aanwezig op de Fiets en Wandelbeurs op 2 en 3 februari in de Amsterdam-Rai: www.fietsenwandelbeurs.nl
De fiets kan gratis mee in veel regionale treinen van de RER-Bourgogne in de regio Bourgondie. Op de vertrekstaten kun je door middel van een fietspictogrammetje zien of een fiets meekan in een bepaalde trein.
Reserveren kan niet. Let wel op dat je je treinkaartje eerst moet afstempelen, voordat je in de trein stapt.
Op sommige lijnen rijden slechts een paar treinen per dag.
In de oudere dieseltreinen is een fietsenhok aan een van de uiteinden van de trein. De deur is hoog boven het perron. De conducteur maakt de deur open en helpt bij het laden en lossen van je fiets. Ik had mijn bagage gewoon op de fiets gelaten.
Ik heb de volgens stukken met de trein gedaan:
Decize - Never;
Mailly la Ville - Auxerre;
Migennes - Dijon (op dat traject rijden moderne elektrische treinen met een lage instap. De deur voor fietsen staat aangegeven door middel van een fietspictogram. Je moet zelf laden en lossen, maar dat is geen probleem.
Er is ruimte om zes fietsen op te hangen. Naast de fietsplaatsen zijn stoelen.
De stations Migennes en Dijon hebben geen liften. Je moet je fiets trap af en trap op zeulen.

Naam Maatschapppij: SNCF
Datum: augustus 2008
Traject: Thionville - Nancy
Type trein: dagtrein
Kosten: € 6,20 (fiets mag gratis mee)
Reserveren: niet nodig
Verpakken: Ja
Ervaring: Erg goed. Nieuwe trein met erg ruime stalling voor de fiets. Ruime en lage instap (wel zo makkelijk met zware bepakte fietsen).