Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kapotte achterwielspaken - Forum Wereldfietser

kapotte achterwielspaken

regelmatig heb ik te kampen met kapotte achterwielspaken bij verschillende tweedehandsfietsen.
Om de paar maanden begint het met eentje, nadien meerdere.

Fietsherstellers hebben het steeds over te zwaar beladen bagagedrager of roekeloos boordstenen oprijden als mogelijke oorzaken.
Dagelijks rij ik 6 km voor het werk, vrijwel zonder bagage langs uitsluitend vlakke fietspaden.
Aan mijn persoonlijk lichaamsgewicht (75kg) kan het ook niet liggen.

Na steeds de defecte spaken te hebben laten vervangen, raadde men mij tenslotte aan een nieuw achterwiel te plaatsen.
Dit hield het wat langer uit (5 maand) alvorens de eerste spaak weer naar de vaantjes ging.

Heeft iemand enig idee?

Bij goedgemaakte wielen hoort spaakbreuk eigenlijk niet voor te komen. Wij hebben het in ons gezin de afgelopen tien jaar een keer gehad. Dat was bij een zwaar overbelaste Giant hybride waar dagelijks twee kinderen plus boodschappen op vervoerd werden. Na vijf jaar gaf de eerste spaak de geest, en de rest volgde binnen een dag. Van onze handgebouwde 26 inch vakantie wielen is nog nooit een spaak gebroken (ook niet op de tandem), en van de andere gewone stadsfietsen evenmin.
Dat er als er eenmaal een spaak gebroken is meer volgen is te verwachten, omdat sommige van de resterende spaken wat extra voor hun kiezen gekregen hebben. De enige preventieve maatregel is de spaken goed spannen (meestal heel hard nodig). Dat een nieuw wiel na vijf maanden de geest geeft mag gewoon niet. Maar er zit wel veel verschil in wielen. Een machinaal gebouwd wiel van goedkope kwaliteit kan heel veel minder hebben dan een echt handgebouwd wiel van een wielbouwer die weet wat hij doet.
Je hebt nog niet verteld wat voor fiets het is, en wat voor velgen en banden. Als je op een tweedehands racefiets rijdt met 24 spaken dan zit daar het probleem.
Succes,
Wim

Laat je de spaken nog naspannen na een paar 100 km of zo. Voel anders even regelmatig, als je gevoel & geheugen voor toonhoogte hebt hoor je het verschil (bijv met de andere spaken) ook.... als je er met de nagel/vinger even een tikje op geeft?

andre@home schreef:Voel anders even regelmatig, als je gevoel & geheugen voor toonhoogte hebt hoor je het verschil (bijv met de andere spaken) ook.... als je er met de nagel/vinger even een tikje op geeft?
Dat van die toonhoogte is maar betrekkelijk, elke spaak raakt immers een andere, waardoor de toon verpest wordt.
Knijpen in een setje spaken is wel iets, maar niet iets voor iemand die tere vingers heeft of als je nog nooit echt gespannen spaken hebt gevoeld.
Dat laatste gebeurde bij mij ook pas nadat ik tientallen jaren fietservaring had.
Beter is het een spaakspanningsmeter te gebruiken, maar dat is dan meer iets voor de fietsnmaker. Helaas gebruiken 9 van de 10 fietsenmakers dat ding niet, vermoedelijk omdat het slecht is voor hun omzet.
Groeten,
Leon

Hoi Diesel,

Misschien in een andere context, maar ik ken het probleem. Kijk eens op de topic;

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... highlight=

Uiteindelijk deed een goede fietsenmaker wonderen.....

Met de groeten van Wim

Vaak wordt geroepen dat de spaken gespannen moeten worden.
Ik kan uit ervaring zeggen dat ze vaak ook te strak worden aangedraaid en daardoor knappen of uit de velg scheuren.
Vorig jaar tijdens een tocht van 4 weken met bepakking knapte ik na de eerste spaakbreuk met dat wiel (een wiel waar ik al vele kilometers op had gereden, maar kort voor de vakantie wat strakker was gespannen) om de 150 km een spaak.
Op een gegeven moment had ik er zo'n genoeg van dat ik alle spaken een halve slag losser heb gedraaid.
Sindsdien, en inmiddels alweer diverse tochten verder, geen spaak meer geknapt.
Dus. m.i. is strakker spannen niet altijd nodig / goed.

Aan alle behulpzame fietsfanaten die reageerden op mijn kapotte spaken-probleem: hartelijk dank voor jullie tips en goede raad.

Ik heb nu ongeveer een idee wat er regelmatig "spaak" liep met mijn tweedehands fietsen.

Ik wens hierbij toch te benadrukken dat het gaat om oude fietsen om mij naar het werk te verplaatsen en voor kleine boodschappen.

Uit jullie reacties heb ik begrepen dat spaken toch af en toe dienen gecontroleerd op hun spanning; bij breuk van één of meerdere men secuur te werk moet gaan.
Blijkbaar heb ik in mijn buurt eerder te maken met goede "fietsenverkopers" dan met echt goede vakmensen als het om herstellingen gaat.

Nogmaals dank!