Een beetje laat misschien, maar ik dacht er aan door het geschrijf over GPS-tracks.
Ik heb afgelopen zomer gefietst met de PhotoTrackr. En daarom een aantal opmerkingen.
Het apparaat zelf:
- Klein genoeg om ergens weg te frommelen.
- Het enige wat je moet doen is batterijen verwisselen en aanzetten.
- Er is een wanverhouding tussen de sterkte van de veer die de batterij klemt en het klepje. M.a.w., het klepje is nogal fragiel. Enige zorg is hier vereist.
De batterij:
De batterijen die ik gebruikte deden het ongeveer 9 uur. Ik had de PhotoTrackr zo ingesteld dat er om de 10 seconden een positie werd. Met groter tussenpozen kan er dus langer mee gedaan worden. Het hangt er dus vanaf hoe nauwkeurig je het resultaat wilt hebben.
Dit is het resultaat in grote lijnen.
Op detailniveau gaat het dan nog mis in een afdaling. Het lijkt er op dat ik deze kleine keerlus in de afdaling heb overgeslagen. Nee dus.
Resultaat:
Ik was achteraf erg verbaasd dat er een verschil ontstaat in track wanneer het apparaat echt wordt uitgezet, of wanneer het apparaat vanzelf uitgaat doordat de batterij leeg is.
Als je het apparaat uitzet is dat ook het einde van de track. Als je de batterij gewoon laat overlijden en er de volgende dag een nieuwe inzet, gaat de track gewoon door. Dat leidde dus tot een aantal meerdaagse tracks.
Ook hier heb je dus een keus. Of je wilt je hele tocht in 1 track, dan nooit uitzetten, of je wilt je track per dag en dan moet je hem iedere avond echt uitzetten.
Overigens is er via Mapsource dan wel mee te knutselen.
De software:
De bijgeleverde software doet wat het moet doen. Werkt redelijk simpel. Met de handleiding onder handbereik kwam ik er goed uit.
Er is één manco. Bij het opstarten van het programma verschijnt de mededeling dat er een update beschikbaar is. Echter, na het downloaden en installeren had ik steeds vastlopers in het programma. Het geheel dan maar gedeínstalleert en opnieuw het oorspronkelijke programma gebruikt. En de update melding steeds genegeerd.
Verder moet je er aan denken dat je voor dat je iets aan de foto’s gaat doen, ze eeneerst inlaad in het programma om ze van de geografische gegevens te voorzien. Logisch achteraf, want de tijd van de foto wordt gecombineerd met de tijd in de track.
Had ik dus niet gedaan, dus een aantal al aangepaste foto’s moet ik opnieuw doen.
Mijn conclusie:
De PotoTrackr doet wat beloofd wordt. Het werk redelijk makkelijk. Onderweg hoef je alleen op zijn tijd batterijen te vervangen.
Doordat je de tracks ook kan exporteren, kan je er thuis ook nog mee knutselen.
Peter