Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets kopen in Anchorage, AK - Forum Wereldfietser

fiets kopen in Anchorage, AK

hey
sinds vorige week staat er nu eindelijk een officiele datum vast voor het begin van de reis van mn leven, fietsen doorheen de wondere wereld voor onbepaalde duur. het eerste deel bestaat uit de Anchorage -> Ushuaia route.
5 juni vlieg ik er heen, zonder fiets om de transport-rompslomp wat te voorkomen, ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met het aankopen van een touring, randonneur, trekking fiets in anchorage. goeie winkels waar je er zeker van bent dat ze vooradig zijn?

ik reken op een 3tal dagen ter plaatsen om alles daaromtrent te regelen, tips?

Ik moest net even googelen om te kijken waar Anchorage, AK ligt.
Denk dat je meer reacties krijgt als je aangeeft dat je een fiets wilt kopen in de VS, om precies te zijn Anchorage. :wink:

Tis te hopen dat de fietsenwinkels daar de trekkingfiets in jouw maat en met jouw wensen op vorraad hebben als je maar drie dagen hebt voor de aankoop/aflevering. Waarom neem je geen fiets mee? Fiets in het vliegtuig valt reuze mee hoor. Bovendien heb je tot 5 juni 2009 (?) heb je tijd zat om hier de aankoop te doen, toch?

Ik denk dat je meer reacties krijgt als je het op een Amerikaans forum post.

Ik weet niet wat je zoekt. Je kunt in de VS op veel plaatsen heel goedkoop een redelijke mtb kopen van merken als Trek, Fuji of Giant. Ook kun je, maar dan moet je er snel bij zijn, heel mooie maatframes laten maken. Daartussenin zit ook het nodige, en misschien is dat wel wat je nodig hebt. Surly maakt erkend goede touring fietsen, ondermeer te koop bij deze zaak (maar er zijn vast meer dealers in Anchorage):

http://www.paramountcyclesak.com/pages/bikes.html

Die Surly Long Haul Trucker van 1100 dollar is heel wat meer fiets dan je bij ons (of zelfs de Oosterburen) voor dat bedrag krijgt.
Bel wel tevoren op, want anders kun je pech hebben.
Wim

Er zit in Anchorage wel een hele grote outdoorwinkel: REI heet 'ie geloof ik. Verder is er downtown ook een kleine fietswinkel, waar wel wat te koop is, maar echt veel keus heb je niet.
Verder weet ik niet of je goede dragers kunt krijgen en waterdichte fietstassen zijn ook wel een probleem in de states.

Ik zou er toch nog even goed over nadenken... die transport rompslomp ben je snel vergeten, maar als je jaren met minder materiaal moet doen (wat misschien ook wel zijn charme heeft...) kan dat wel eens meer rompslomp betekenen dan het inchecken van je fiets en weer ophalen van de lopende band...

Als je meer wilt uitgeven voor een hele mooie Waterford dan heb je Pat's bicycles in Anchorage: http://waterfordbikes.com/now/dealers.php

Als je in de VS naar een goede winkel gaat hoeft het materiaal helemaal niet slechter te zijn. Integendeel, het is immers een heel rijk land. Het enige is dat je niet zomaar op elke straathoek een goede fietsenwinkel tegenkomt. Maar dat is bij ons ook niet zo (een goede althans). Tubus en Ortlieb zijn er gewoon te koop, en anders heb je ze binnen een paar dagen per mailorder. Wel denk ik mag je zelf even nakijken) dat ze wat duurder zullen zijn dan bij ons. Maar Surly heeft ook hele goede stevige dragers. En voor 30 dollar is de Blackburn EX ook nog steeds een goede koop.
Mijn indruk is dat de iets goedkopere fietsen met taiwanese frames in de VS goedkoper zijn dan bij ons, maar de dure maatframes duurder. Voor die ongeveer 700 euro heeft die Surly LHT bijvoorbeeld een prachtige en heel goed gekozen afmontage, met een mooi Sugino XD 600 crankset, en veel XT waar het er toe doet. Een klassieke fiets waar je hier al gauw twee keer zoveel voor betaalt.
Wim

Bedankt voor de reacties,
Eerst en vooral ivm het ter plaatse kopen van de fiets tegenover het hier aankopen.
Op dit moment heb ik nog geen trekfiets in mn bezit, dus ik kan er nu van profiteren deze niet te moeten meenemen op het vliegtuig. Het grootste probleem daarbij was dat ik met de TGV trein naar Parijs moet, en daar 1.5 uur heb tussen aankomst trein en vertrek van vliegtuig. Om daar dan met een gigantische kartonnen doos rond te lopen zag ik niet helemaal zitten.
Ook de dollarkoers en het algemene prijsverschil op vlak van outdoor in VS tegenover Europa zal in mn voordeel spelen.

Op aanraden van Wim heb ik nu eens die Surly goed bekeken, vergeleken en goedgekeurd. Vele merken en modellen zijn de revue gepasseerd, maar deze lijkt me echt iets te zijn, door z'n aantrekkelijke prijs en stalen frame (wat ik zocht) kan ik wat meer uitgeven aan duurzaamheid op vlak van velgen en hier en daar een optie. Die XT groep is natuurlijk ook wel een enorm pluspunt.

Ik heb nu via email contact met de leverancier en fietswinkel in anchorage en wacht geduldig af op een prijsraming. Ik hou jullie op de hoogte!

Best wel lef, vind ik, een fiets op papier kopen en er vervolgens fulltime, dag in dag uit mee op pad te zijn.....

chameleonstudios schreef:Bedankt voor de reacties,
Eerst en vooral ivm het ter plaatse kopen van de fiets tegenover het hier aankopen.
Op dit moment heb ik nog geen trekfiets in mn bezit, dus ik kan er nu van profiteren deze niet te moeten meenemen op het vliegtuig. Het grootste probleem daarbij was dat ik met de TGV trein naar Parijs moet, en daar 1.5 uur heb tussen aankomst trein en vertrek van vliegtuig. Om daar dan met een gigantische kartonnen doos rond te lopen zag ik niet helemaal zitten.
Ook de dollarkoers en het algemene prijsverschil op vlak van outdoor in VS tegenover Europa zal in mn voordeel spelen.

Op aanraden van Wim heb ik nu eens die Surly goed bekeken, vergeleken en goedgekeurd. Vele merken en modellen zijn de revue gepasseerd, maar deze lijkt me echt iets te zijn, door z'n aantrekkelijke prijs en stalen frame (wat ik zocht) kan ik wat meer uitgeven aan duurzaamheid op vlak van velgen en hier en daar een optie. Die XT groep is natuurlijk ook wel een enorm pluspunt.

Ik heb nu via email contact met de leverancier en fietswinkel in anchorage en wacht geduldig af op een prijsraming. Ik hou jullie op de hoogte!

Moet je fiets echt in een doos bij die maatschappij? Je gaat niet voor een klein tochtje op pad. Als je daar een fiets koopt, kun je je fiets niet vooraf infietsen en kijken wat er nog aan veranderd moet worden. Je kunt toch ook regelen dat je eerder op de luchthaven bent, zodat je meer de tijd hebt.

krap hoor, 1,5 uur, voor een vlucht naar de VS. Ik zou meer willen.
Wim

Ik heb die Surly in de VS in het echt gezien, en vond het een mooi frame, met aandacht voor details. Wat ik ook goed vind is dat ze ook bij de verschillende maten verschillende cranklengtes, stuurpenlengtes en remgreep maten gebruiken. Kom daar hier maar eens om voor een kleine 800 euro (plus misschien sales tax van een paar procent, dat verschilt van staat tot staat). Die Sugino cranks zijn fantastisch mooi, en gebruiken gelukkig een vierkante trapas (ook daar niet op bezuinigd met een mooie Shimano UN53 ipv onduidelijke Chinese rommel). Als je op amerikaaanse fora kijkt als http://groups.google.com/group/randon dan zul je zien dat Surly zeer gewaardeerd wordt als een merk fietsen van fietsers voor fietsers. Neem uit Nederland een Brooks zadel mee, en misschien een stelletje Marathon XR banden (informeer even wat nog past), en je bent er klaar voor.
Wim

het inchecken voor de vlucht gebeurt jammergenoeg in brussel, in het TGV station, je mag niet op eigen houtje naar parijs gaan om dan enkel die vlucht te nemen, dus dat anderhalf uur is de harde werkelijkheid.
Air France verzekert wel de connectie tussen trein en vlucht, dus daar moet ik niet echt mee inzitten, enkel die buitenmaatse bagagestukken vertragen het geheel.

Ik ben echt wel overtuigd geraakt om die fiets ter plaatse te kopen. heeft bijna enkel voordelen los van het feit dat ik hem inderdaad niet kan inrijden.
Bij aankomst in anchorage heb ik nog 2 a 3 dagen ter plaatse, zodat ik er wel bij kan zijn voor de afmontering en finetuning dus ik lig er niet zo wakker van.
en het is ook nog altijd mogelijk on the road wat bij te stellen. het belangrijkste is de juiste framemaat kiezen op voorhand, daarna volgt alles wel.

En Wim, over die surly's ... idd. ik ben nu sinds een tweetal maand vrij intensief op zoek naar fietsreviews en blijkt toch dat die long haul trucker een waardige concurrent is van vele grote namen, alvast bedankt voor je down to earth tips

ik heb wel nog 1 vraagje, ik ben zelf vrij handig op vlak van het technische aspect van fietsen, het enige waar ik geen ervaring mee heb zijn spaken. Denk je dat 36 genoeg is of zou dat kantje boordje zijn? door mijn fietsgebruik de afgelopen jaren kan ik me moeilijk inbeelden dat een spaak het zou begeven, maar in die reisverhalen lees je het zo vaak.

Ik weet niet hoe groot en zwaar je bent. De kleinere maten hebben 26 inch wielen, en dan is 36 spaken echt genoeg. Bij 28 inch komt het er wat meer op aan hoe goed de wielbouwer is geweest, hoe zwaar je bent, hoewel je meeneemt etc. Neem in elk geval de breedst mogelijke band (hier met spatbord 42 mm in 28 inch). Dat heeft vele voordelen.
Als de fietsenmaker de spaken nog eens wat extra aanspant zullen ze het vast niet gelijk begeven. Als je echt maar dan ook echt bombproof wil zijn, dan zou ik een 48 spaaks Phil Wood achternaaf nemen met een handgebouwd wiel van bijvoorbeeld Peter White: http://www.peterwhitecycles.com/wheels.asp
Wim

Ik zie trouwens dat die complete long haul trucker ook in Nederland te koop is, voor een heel redelijke prijs: http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... 902a2f8905