Dries meldt het al: Staatsbosbeheer is geprivatiseerd. Daar is alle ellende mee begonnen. Er moet gewoon geld worden verdiend. Iedere particulier die een toko (restaurant, camping, vakantiehuis of private woning) op SBB terrein heeft, heeft de erfpacht de laatste jaren fors zien stijgen. De grond is nog steeds eigendom van de staat, maar SBB is de beheerder. En wordt daar voor betaald. Ook 'nieuwe natuur maken' (volgens mij een onzinnige uitdrukking) kan op die manier een rendabele activiteit zijn.
SBB moet wel aan een aantal eisen voldoen; bijvoorbeeld haar terreinen toegankelijk houden voor publiek, educatieve taken enzovoorts. Maar ook daar staan vergoedingen tegenover en zijn dus rendabel.
Wat de campings betreft, ziet SBB het als haar eerste taak om zoveel mogelijk publiek over de streep te krijgen om zo dicht mogelijk bij de natuur haar vakantie te beleven. Kamperen op een SBB terrein biedt in dit kader mogelijkheden. En met een beetje comfort trek je meer mensen.
Het terrein van Drie, dat Bert noemt, ken ik als mijn broekzak. Afgelopen winter zijn de meeste plekken voorzien van elektriciteit. Het terrein blijft in wezen hetzelfde, maar het soort publiek dat komt, zie je nu al veranderen. Meer caravans, meer mensen die zich 's avonds opsluiten in hun caravan bij de televisie, diverse lichtbronnen van elektrische verlichting, en voor gevoelige oren ook meer geluidsoverlast.
De SBB terreinen zullen geen bingo-campings worden. Maar door de extra voorzieningen wordt de natuurbeleving wel minder. En tegelijkertijd wordt de bezetting meer. Kortom, minder natuurbeleving, maar wel meer mensen die in elk geval nog dat mindere ervaren. Ergens is een omslagpunt waar de natuurbeleving zo veel minder is geworden, dat het succes van meer mensen bereiken er niet meer tegenop weegt zonder in strijd te komen met de formele opdracht voor SBB.
Maar de liefhebbers van simpele kampeerterreinen in stille natuur zijn al afgehaakt voordat dat omslagpunt zelfs maar wordt benaderd. Daar ben ik er eentje van. Het alternatief voor vrijkamperen wordt steeds beroerder.