Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Campings Staatbosbeheer moderniseren: goed idee of protest? - Forum Wereldfietser

Campings Staatbosbeheer moderniseren: goed idee of protest?

Hoi,
Op de discussiegroep nl.fiets lees ik een oproep van ene Anja om bij Staatbosbeheer te protesteren tegen modernisering van hun campings en sluiten van een aantal ervan. Hier de oproep.
Zijn er hier al mensen die ervaringen hebben op de vernieuwde campings?
Zijn er al mensen teleurgesteld door gesloten campings?
Zou de vereniging collectief protest moeten aantekenen?
Groet,
Leon

Hoi,
Ik heb geen ervaring op vernieuwde camping evenmin teleurgesteld gestaan voor een camping die gesloten is.
MAAR ben tegen modernisering van sbb-campings.

Ik ben vóór collectief protest. Laat eenvoud blijven.
Groet,
Marjan.

Volgens de Stichting Natuurkampeerterreinen valt het allemaal best wel mee.
"SBB is niet tevreden over het beheer en veel sanitair voldoet niet meer aan de hedendaagse eisen. De terreinen blijven in principe hetzelfde: het blijven natuurkampeerterreinen en worden geen grootschalige vakantieparken. Per terrein bekijkt SBB de situatie en de mogelijkheden. Het is inderdaad niet uitgesloten dat een enkel terrein wordt afgestoten.
Behalve Schoonoord is ook het terrein bij Drie heringericht. Aan de hand van deze proefprojecten en de reacties van gebruikers wordt gekeken hoe de reconstructie wordt voortgezet. Wij volgen het nauwlettend," aldus de Stichting Natuurkampeerterreinen, waar ook SBB is aangesloten.

Drie is niet ver van de Harskamperdennen. Ik stel voor dat we tijdens het komende kampeerweekend daar een kijkje gaan nemen.
Overigens was ook de Harskamperdennen ooit van SBB. Het beheer is overgedragen aan het NIVON en het NIVON heeft de Harskamperdennen na een aantal jaren verkocht aan de huidige eigenaar.

Hallo Bert,

bedankt voor deze informatie. Ik probeer over het algemeen te kamperen op Natuurkampeerterreinen van SBB. Wat mij betreft mogen ze eenvoudig en kleinschalig blijven.

Ik heb afgelopen vrijdag nog gekampeerd bij Drie, het enige dat me opgevallen is dat het toiletgebouw dat er stond weg is en er nu twee containerachtige units staan voor het sanitair. Ik heb gestaan op het trekkersveldje en heb de rest van de camping niet bekeken, dus ik weet niet of er daar iets veranderd is.

Groetjes,
Frank

Het mag eenvoudig zijn, maar minimaal warm en koud water, een goede douche, en goede toiletten.
Als deze voorzieningen er niet zijn sla ik de camping over.
Of zijn deze wensen van mij te modern of te onnatuurlijk ?

Tokkelaar schreef:Het mag eenvoudig zijn, maar minimaal warm en koud water, een goede douche, en goede toiletten.
Als deze voorzieningen er niet zijn sla ik de camping over.
Of zijn deze wensen van mij te modern of te onnatuurlijk ?
Nee, want anders kun je net zo goed gaan wildkamperen. Maar ik heb wel eens op een natuurkampeerterrein gestaan waar ze geen warm water hadden, dit was te Loenen (Gelderland).

Groetjes,
Frank

Ik ben enige weken geleden op de Kijl bij Schoonoord geweest. Nou de metamorfose was daar al een heel eind gereed.

Door een ingehuurde jongeman werd ik wegwijs gemaakt, plaatsen van minimaal 100m2 ! kosten voor een fietskampeerder 14,50 euro. Toen ik rechtomkeerd wilde maken werd mij verzekerd dat ik nu nog mocht staan voor het in het Groene Boekje genoemde bedrag ( iets van 5,35) Het sanitaire gebouw was nieuw opgetrokken, erg luxe met zwevende toiletten etc. Was allemaal nog niet helemaal klaar.
Maar straks moet er een soort pinkaart uit een automaat gehaald worden ( 5 euro) waarmee toegang tot gebouw en douche mogelijk is. Uiteraard kost een douchebeurt maar 1x 50 cent, maar de kaart blijft geldig. :!: Uiteraard no refund. :twisted:

Ook waren er 3 gebouwen met elk 6 prive units gebouwd. Prive units met eigen douche wc watervoorziening. Standplaats iets van 25 euro.
Hoezo kleinschalig en laagdrempelig???? I
Ook een uit hout en palen opgetrokken verzamelplaats met vuurplaats was zeer luxe.

Ik heb ernstig mijn twijfels over de achterliggende motieven van SBB. Immers een aantal jaren geleden werden de SBB terreinen ineens uit het Gr. Boekje gehaald, om er echter na 2 jaar toch weer in terug te keren.

Voor mij veel vraagtekens en ik ben er niet echt gerust op dat de kleinschalige laagdrempelige maar prachtige terreintjes van SBB wel zo zullen blijven.

Groet

Jans

Afgelopen winter heeft staatsbosbeheer een enquette gehouden onder gebruikers. Ik heb hieraan meegedaan en de uitslag toegestuurd gekregen. Wat mij er nog van bijstaat: het niet meer zelf schoonmaken van het sanitair en het behouden van de eenvoud en kleinschaligheid zijn wensen van de gebruikers. (dat is wat andres dan wat vermeld wordt op fiets.nl)
Een kleine prijsverhoging voor de schoonmaak lijkt mij reeel, maar verdubbeling of meer dan dat niet.
Ook de vernieuwing van Schoonoord bekeken. Een pracht van een vuurplaats; haast een kunstwerk. Iets teveel van het goede wanneer de prijzen naar 15 euro gaan!
Mijn indruk is dat Staatsbosbeheer luistert naar de gebruikers en aan vernieuwing doet.
Waneer er een markt is voor kleine rustige natuurcampings blijft er vast ook een aanbod.

Zaak is dan wel om de tarieven goed in de gaten te houden. Als je met het Groene Boekje daar nog steeds voor 5,35 kunt staan, moet gezorgd worden dat dit gehandhaafd blijft. Zo'n toiletkaart zou dan geldig moeten zijn op alle terreinen van SBB, zodat een trekkende fietser met dezelfde kaart ook op andere terreinen terecht kan.

Ik weet nog steeds niet wat er staat te gebeuren. Fatsoenlijke moderne toiletten etc is niet iets waar SBB zich aan kan onttrekken. Veel klanten vinden dat fijn, en het is ook goedkoper in het schoonmaken (hangtoiletten). Hetzelfde geldt voor waterinstallaties waar je geen legionella van krijgt.
Voor SBB is volgens mij een ander probleem de personeelskosten van personeel ter plekke. Hoe run je een kleine camping met weinig gasten en lage tarieven rendabel? Door er heel weinig personeel te hebben, is het antwoord. Maar dan moet je misschien dingen doen als geautomatiseerde toegang en betaling etc.
Dus wat gaat er nu precies gebeuren?
Wim

Willem Jongman schreef:Hoe run je een kleine camping met weinig gasten en lage tarieven rendabel?
Met een honor-box! Maar of dat in Nederland werkt? Ik heb er mijn twijfels over.

Gerd

Wat ik in Duitsland veel heb gezien op de eenvoudige campings (E5,-) was dat een echtpaar, meestal 65+ een mooi plekje hadden in een sta-caravan.
Zij beheerden zeg maar de camping. Ik moest me bij hen aanmelden, betalen en kreeg dan een sleutel in ontvangst van het was/ toilethok.

Afgelopen weekend kampeerde ik op het terrein van de NTKC in Austerlitz. Zelfs daar zijn de sanitaire voorzieningen nu superdeluxe: een stuk of 5 moderne wc's en meerdere warme douches (alleen warm als je er 50 eurocent in stopt). Verder blijft het terein helemaal de NTKC-filosofie uitstralen: kamperen in de natuur, zonder toeters en bellen. Toch vond de kampmeester (= vrijwilliger die het beheer van het terrein voor één of meer nachten op zich neemt; ben je de enige of eerst gearriveerde kampeerder, dan ben je automatisch kampmeester tot iemand anders het overneemt) deze modernisering al te ver gaan. De strijd tussen de washandjesgeneratie en de warme doucheliefhebbers duurt bij de NTKC al jaren, maar op 12 van de 22 terreintjes (het woord 'camping' is hier taboe) kun je inmiddels warm douchen, wat ik zelf erg prettig vind na een zweterige fietstocht. Hoewel de nieuwe voorzieningen voor een club als de NTKC best een financiële aderlating moeten zijn, kun je hier nog steeds voor 2 (twee!) euro per nacht kamperen (als je lid bent voor 38 euro per jaar). Zie http://www.kampeerclub.nl.

Helaas is de SBB-camping in het bos bij Schoonoord ook van niet passende bebouwing voorzien. Ik vind het een blamage. Een natuurcamping midden in een bosrijke omgeving voorzien van zoveel niet-passende bebouwing. Ik woon er vlak in de buurt en heb tijdens 4 weken in de de vakantieperiode geconstateerd dat er hele horden auto's op het zandpad langs de natuurcamping staan en dat op het iets verderop gelegen parkeerplaats voor dergelijke vehikels geen enkel voeruitg stond. Ook stonden er veel caravans en die stonden er meerdere dagen tot een week. Is er geen controle door het S.B.B.? Moge voorkomen worden dat ook de overige in de buurt staande natuurcampings van dergelijke bouwwerken worden voorzien. Waar blijft de ultieme natuurgedachte?

Reinder schreef: Mijn indruk is dat Staatsbosbeheer luistert naar de gebruikers en aan vernieuwing doet.
Waneer er een markt is voor kleine rustige natuurcampings blijft er vast ook een aanbod.
De markt voor kleine campings is verzadigd. Ze rijzen hier in Drenthe als paddestoelen uit de grond. Een minicamping mag thans onder bepaalde voorwaarden 30 standplaatsen hebben. De één na de andere bedrijfsmatige camping, die meestal op een recreatieve locatie ligt, legt het loodje en de minicampings in de natuurlijke gebieden rijzen de pan uit. Zo verniel je de natuur in de eeuwige strijd tussen natuur en recreatie. Stoppen die handel.

Jans Kinds schreef:Ik ben enige weken geleden op de Kijl bij Schoonoord geweest. Nou de metamorfose was daar al een heel eind gereed.

Voor mij veel vraagtekens en ik ben er niet echt gerust op dat de kleinschalige laagdrempelige maar prachtige terreintjes van SBB wel zo zullen blijven.

Groet

Jans
Staatsbosbeheer is geprivatiseerd en moet dus winst maken. Dat gebeurt door goeie bomen te kappen en dunne 'paaltjes' te laten staan. Bovendien levert een gemoderniseerde natuurcamping meer op dat een volledig ge-integreerde grasveld in de natuur. Wie houdt S.B.B. in haar heilloze weg tegen?

Dries meldt het al: Staatsbosbeheer is geprivatiseerd. Daar is alle ellende mee begonnen. Er moet gewoon geld worden verdiend. Iedere particulier die een toko (restaurant, camping, vakantiehuis of private woning) op SBB terrein heeft, heeft de erfpacht de laatste jaren fors zien stijgen. De grond is nog steeds eigendom van de staat, maar SBB is de beheerder. En wordt daar voor betaald. Ook 'nieuwe natuur maken' (volgens mij een onzinnige uitdrukking) kan op die manier een rendabele activiteit zijn.
SBB moet wel aan een aantal eisen voldoen; bijvoorbeeld haar terreinen toegankelijk houden voor publiek, educatieve taken enzovoorts. Maar ook daar staan vergoedingen tegenover en zijn dus rendabel.
Wat de campings betreft, ziet SBB het als haar eerste taak om zoveel mogelijk publiek over de streep te krijgen om zo dicht mogelijk bij de natuur haar vakantie te beleven. Kamperen op een SBB terrein biedt in dit kader mogelijkheden. En met een beetje comfort trek je meer mensen.
Het terrein van Drie, dat Bert noemt, ken ik als mijn broekzak. Afgelopen winter zijn de meeste plekken voorzien van elektriciteit. Het terrein blijft in wezen hetzelfde, maar het soort publiek dat komt, zie je nu al veranderen. Meer caravans, meer mensen die zich 's avonds opsluiten in hun caravan bij de televisie, diverse lichtbronnen van elektrische verlichting, en voor gevoelige oren ook meer geluidsoverlast.

De SBB terreinen zullen geen bingo-campings worden. Maar door de extra voorzieningen wordt de natuurbeleving wel minder. En tegelijkertijd wordt de bezetting meer. Kortom, minder natuurbeleving, maar wel meer mensen die in elk geval nog dat mindere ervaren. Ergens is een omslagpunt waar de natuurbeleving zo veel minder is geworden, dat het succes van meer mensen bereiken er niet meer tegenop weegt zonder in strijd te komen met de formele opdracht voor SBB.

Maar de liefhebbers van simpele kampeerterreinen in stille natuur zijn al afgehaakt voordat dat omslagpunt zelfs maar wordt benaderd. Daar ben ik er eentje van. Het alternatief voor vrijkamperen wordt steeds beroerder.

In de bossen - en die zijn hier talrijk - tussen Emmen-Odoorn-Sleen en Schoonoord zijn een 4-tal natuurcampings gelegen. 3 zijn primitief ingericht, d.w.z. enkel een waterkraan en een spoelput eronder. Deze natuurcampings zijn goed gecamoufleerd in het bos. De andere is gelegen achter Schoonoord en is nieuw, zoals hierboven omschreven, met parkeergelegenheid voor auto's, ingericht. De vraag is of het laatste wenselijk is. Het gehele gebied is nog een redelijk natuurlandschap, ook al liggen recreatieve functies zoals verstedelijking op de loer. Wat mij betreft leg je al die recreatieve functies naast elkaar en wordt de ecologische hoofdstructuur één aaneengesloten gebied. Let it be, please.

DriesBa schreef:
Reinder schreef: Mijn indruk is dat Staatsbosbeheer luistert naar de gebruikers en aan vernieuwing doet.
De markt voor kleine campings is verzadigd. Ze rijzen hier in Drenthe als paddestoelen uit de grond. Een minicamping mag thans onder bepaalde voorwaarden 30 standplaatsen hebben. De één na de andere bedrijfsmatige camping, die meestal op een recreatieve locatie ligt, legt het loodje en de minicampings in de natuurlijke gebieden rijzen de pan uit. Zo verniel je de natuur in de eeuwige strijd tussen natuur en recreatie. Stoppen die handel.
Hoi Dries,
Voor zover ik het weet is het erg moeilijk om een stuk grond te bemachtigen voor het opzetten van een (mini)camping. Als ik jou ervaring lees moet het toch vrij veel mensen gelukt zijn. Weet jij wat de motivatie van die mensen is om een minicamping te beginnen? Zijn het allemaal "aow'ers" die het erbij doen?
Groet,
Marco

Marco Meijerink schreef:Voor zover ik het weet is het erg moeilijk om een stuk grond te bemachtigen voor het opzetten van een (mini)camping. Als ik jou ervaring lees moet het toch vrij veel mensen gelukt zijn. Weet jij wat de motivatie van die mensen is om een minicamping te beginnen? Zijn het allemaal "aow'ers" die het erbij doen?
Groet, Marco
Hier in de buurt zijn het bijna allemaal boeren die er iets bij willen doen. Grond hebben ze.
Het zijn er hier in de buurt vele tientallen, maar ze vallen absoluut niet op en deze recreatievorm wil ik relatief extensief en landschapvriendelijk noemen.
Extensief omdat de campings en toeristen helemaal niet opvallen.
Landschapvriendelijk omdat anders een aantal boeren stoppen met boer zijn en schaalvergroting dreigt. Juist de wetenschap dat er toeristen komen die het landschap waarderen geeft bewonders het besef dat het landschap waardevol is.
Leon