Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Benzinebrander en flessen meenemen op de fiets - Forum Wereldfietser

Benzinebrander en flessen meenemen op de fiets

Hallo,

Na altijd op gas gekookt te hebben moet ik nu ook aan de benzinebrander.
Waar laten jullie de
- benzinebrander,
- flessen en
- pomp tijdens het fietsen?
Gaan fietstassen niet stinken als je ze daarin stopt?

Groeten, Wouter

Flessen in bidonhouder. Dat is wel een beetje zoeken, totdat je een houder hebt gevonden die past bij een brandstoffles ipv een bidon (ander model fles). Je zit helaas al gauw vast aan een lelijke plastic houder. Ik gebruik een Amerikaanse Profile Design houder, samen met een 0,6 liter msr fles. Ben nu op zoek naar een houder voor een 1,0 liter msr fles, maar heb nog niets gevonden. De beste plek is de bidonhouder onder de onderbuis (als je brandstof fles vies wordt van straatvuil is dat minder erg dan bij een drinkfles). Dus misschien moet ik maar eens gaan zoeken naar van die houders met riempjes.
Ik gebruik een Optimus Nova in een Trangia 25 set. De brander en de pomp vervoer ik daar ook in (past prima). Wel moet ik dan de pannetjes even uitspoelen voor ik ze gebruik, vind ik.
Wim

Wouter,
in mijn voortas naast mijn pannenset twee 0.6ltr flessen staand!! Brander Nova of MSR Wisperlite in tasje er bij nog nooit problemen gehad


HG
Leen

De fles gaat in de onderste bidonhouder, vastgezet met een postelastiek. De whisperlite-pomp gaat netjes in het zwarte zakje met de brander, het schermpje en een aansteker. Dat zwarte zakje gaat bij voorkeur in de "natte vieze" achtertas, waar ook de tent, grondzeil, schoenen en regenjas e.d. in zitten.
Leon

Brander met pomp in de keuken (linker voortas). Fles (0,6L meen ik) aan de onderbuis in de stalen bidonhouder (merk/model onbekend, die van Vittorio).

Bij ons gaan de 2 0,6 liter fleesen, samen met de brander en de pomp gewoon in de achtertassen. Ook wij gebruiken een Whisperlight.

M.

Bij het ontkoppelen mors ik altijd wat benzine, dus de pomp met brander gaan achterin een losse zijtas (zie de twee zwarte tassen).
Helaas kan deze niet makkelijk aan een Ortlieb tas worden gehangen. De fles gaat inderdaad onder aan het frame in een bidonhouder (0,6 liter).

Afbeelding

Hallo,

Mijn rechter voortas is de plaats voor de Optimus Nova brander, pannen set en extra bezine fles van 1 liter en alles wat nodig is voor het koken.
Verwijder de fles nooit van de brander gaat prima zo .

Martin

Ik stop het ook gewoon in mijn tassen, met fles losgekoppeld. Er gaat meestal wel wat benzine verloren bij het loskoppelen, meestal dat wat in de slang naar de brander zit. Maar dat vervliegt vrij snel. Dus geen last van in mijn tassen.

Willem Jongman schreef:Flessen in bidonhouder. Dat is wel een beetje zoeken, totdat je een houder hebt gevonden die past bij een brandstoffles ipv een bidon (ander model fles). Je zit helaas al gauw vast aan een lelijke plastic houder. Ik gebruik een Amerikaanse Profile Design houder, samen met een 0,6 liter msr fles. Ben nu op zoek naar een houder voor een 1,0 liter msr fles, maar heb nog niets gevonden. De beste plek is de bidonhouder onder de onderbuis (als je brandstof fles vies wordt van straatvuil is dat minder erg dan bij een drinkfles). Dus misschien moet ik maar eens gaan zoeken naar van die houders met riempjes.
Ik gebruik een Optimus Nova in een Trangia 25 set. De brander en de pomp vervoer ik daar ook in (past prima). Wel moet ik dan de pannetjes even uitspoelen voor ik ze gebruik, vind ik.
Wim
http://www.topeak.com/lifestyle/mountain
Voor een verstelbare bidonhouder.

Ik koppel mijn pomp nooit los van de fles. Ik hou hem ook altijd onder druk. Fles gaat onder de onderbuis en dat past precies. Is er een goede reden om de pomp apart van de fles te vervoeren?

De brander gaat (in een doek gewikkeld) in het zakje en vervolgens in mijn pannenset.

1. Bij sommige branders drogen de leertjes van de pomp uit wanneer ze (te) lang in benzine zitten.
2. Sommige pompen kunnen niet in de fles blijven zitten zonder dat de brander eraan gekoppeld is zonder dat er bezine uit de fles ontsnapt.

Marco Meijerink schreef:1. Bij sommige branders drogen de leertjes van de pomp uit wanneer ze (te) lang in benzine zitten.
2. Sommige pompen kunnen niet in de fles blijven zitten zonder dat de brander eraan gekoppeld is zonder dat er bezine uit de fles ontsnapt.
3. Sommige pompjes hebben onderdelen die er gemakkelijk afvallen zoals de plunjer van het grijze whisperlite pompje.
4. Pompjes zijn kwetsbaarder dan doppen en als je dat onder de onderbuis hebt hangen kan het vrij gemakkelijk fout gaan.
5. Ik denk dat de meeste pompjes het niet leuk vinden als er elke dag stof, zand en modder in komt, zeker in de opening waar de brander aan moet wil je geen schuurpapiereffect.
6. Temperatuurvariaties en zonlicht zijn nooit voordelig voor kunststoffen en rubberen onderdelen.
Tot zover. Wie nog?
Leon

Wij hebben ook een 0,6 l fles, onder de schuine frame-buis. In een BBB houder. Die hebben het voordeel dat je ze wat kunt buigen, zodat je verschillende maten flessen kwijt kunt. (Uiteraard niet te ver en te vaak buigen.)
Overigens hebben we een Sigg fles gebruikt, omdat die niet zo belachelijk knalrood is. Ik kon niet goed vinden of dat problemen zou geven, maar we hebben het toch maar geprobeerd. Het enige probleem bleek dat de Sigg doppen niet goed tegen benzine kunnen: ze zetten uit. Als je de dop een nacht van de fles houdt en de pomp op de fles laat, dan past de dop wel weer fatsoenlijk.

De schroefdraad schijnt nét iets anders te zijn (kwestie van tienden van mm's). Bovendien heeft een sigg-fles een coating (tenminste, als je een gewone drink-sigg-fles bedoelt) waardoor de benzine kan gaan vlokken.
Dat is mij tenminste verteld :)

Groet,
Maurits

Bij mijn Primus kan je, nadat je klaar bent met koken, de fles omdraaien waardoor het benzinekanaal mooi leegspuit. Daarna is de brander zonder milieubelastende verspilling los te schroeven van de pomp, die zelf in de 0.6l. benzinefles blijft zitten.

Brander opvouwen in z'n hoesje, het windscherm rond de benzinefles, samen in de voortas waar geen eten in zit. Op langere tochten gaat er ook nog een 1 liter benzinefles mee. Geen problemen met vuiligheid of stank.

Spironski schreef:Bij mijn Primus kan je, nadat je klaar bent met koken, de fles omdraaien waardoor het benzinekanaal mooi leegspuit. Daarna is de brander zonder milieubelastende verspilling los te schroeven van de pomp, die zelf in de 0.6l. benzinefles blijft zitten.
Heb je nou niet zo'n handig systeem op je brander, loont het nog altijd de moeite om eens te proberen om de fles zo'n 20-30 seconden ondersteboven te houden. Bij 9/10 branders levert dat hetzelfde resultaat op (tenzij je de fles overvult hebt)

Brander gaat bij mij trouwens in een oude tot zak omgebouwde fleece shawl, en dan in een me°ru' zakje. Fles gaat in gaasvakje van mijn (agu) voortas.

Wij laten de pomp van onze Whisperlite altijd onder druk in het tankje zitten. Dat doen we zo al jaren en we hebben nog nooit een probleem gehad. Het tankje gaat in een bidonhouder op de staande buis. Daar wordt hij ook niet vuil. Wij hebben een "normale" bidonhouder waar dat tankje net in past, maar er zijn ook verstelbare bidonhouders op de markt. O.a. te koop bij Zwerfkei in Woerden of bij ROSE.