Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar staat de fabriek van Giant? - Forum Wereldfietser

Waar staat de fabriek van Giant?

Vroeger zie je aan plaatjes op diverse fietsen waar ze zijn gemaakt. Bijvoorbeeld 'Made in England' bij Raleigh. Bij andere merken vaak tegenwoordig helemaal niet. Ik rijd al jaren op een Giant, maar geen idee waar de fabriek staat?
Is het dat Giant-gebouw in Lelystad naast de A 6?
Martin E. van Doornik schreef:Vroeger zie je aan plaatjes op diverse fietsen waar ze zijn gemaakt. Bijvoorbeeld 'Made in England' bij Raleigh. Bij andere merken vaak tegenwoordig helemaal niet. Ik rijd al jaren op een Giant, maar geen idee waar de fabriek staat?
Is het dat Giant-gebouw in Lelystad naast de A 6?
Daar schroeven ze de modellen voor Europa in elkaar, dat is voordeliger dan invoerrechten op complete fietsen afdragen

Fabriek is een moeilijk begrip geworden. Ja in Lelystad worden fietsen geassembleerd, van frames uit China (bijna steeds, schat ik), en onderdelen uit diverse plekken in het Verre Oosten. Het zal hier wel vooral gaan om de typische modellen voor de Nederlandse markt, zoals 28 inch hybrides. De allerbeste Giant fietsen zullen wel compleet geassembleerd uit hun fabriek in Taiwan komen, denk ik. De goedkoopste modellen zullen schat ik kant en klaar geassembleerd uit China, Vietnam etc komen.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de andere grote "Nederlandse" merken. Onderdelen worden al tijden niet meer zelf gemaakt, en met de frames is dat ook zowat opgehouden. Wat resteert is dan assemblage, maar dat kun je ook goedkoper elders laten doen. Alleen als je hoogwaardige assemblage wilt, en keus uit afmontage varianten, dan moet dat nog hier. Dan denk ik zo snel aan Multicycle, Koga en Santos. Maar wie weet het echt?
Wim

In 1989 werkte ik bij een zusterbedrijf van Van Gent en Loos.
In die tijd werden de fietsen van Giant (of ws het toch een ander merk?) door VGL in elkaar gezet en daarnaa naar de dealers verspreidt.

Tegenwoordig zie je dit steeeds vaker. Er bestaan zelf fabrieken die gepsecialiserd zijn in korte productie cycli. Daar maken ze het ene uur bijvoorbeeld koffiezetapparaten en het uur daarop strijkijzers.
Assemblage is vooral een logistiek probleem.

Er bestaat derhalve gerede kans dat er weliswaar Giant op de gevel staat maar dat de werkelijke eigenaar een logistieke dienstverlener is die in opdracht van Giant fietsen assembleert.

Ik heb de eer gehad om twee productiebedrijven van Giant te mogen bezoeken: Taichung (Taiwan) en Lelystad.
Hun fietsen voor de Europese markt, zoals de Giant Expediton, worden ontwikkeld in Lelystad. Een belangrijk deel van de productie vindt inderdaad plaats in China, maar deze fietsen worden uiteindelijk geassembleerd in Lelystad. In Lelystad zit ook de leiding van Giant Europe.
Giant heeft daarvoor gekozen, omdat men hier toch wel aanzienlijk meer weet wat men in Europa van fietsen verwacht en wat de ontwikkelingen zijn. Duitsland is met Tubus, Terry, Schwalbe, Magura een belangrijke voorloper geworden in de ontwikkelingen.
Een groot deel van de goedkopere fietsen die in Azie worden afgezet wordt geheel geproduceerd in China.
De betere fietsen voor Azie en overige markten (behalve Europa), worden ontwikkeld en geassembleerd in Taichung.
Vooral mijn ontvangst in Taichung was buitengewoon hartelijk, maar zo gaat dat in Taiwan.

Overigens is Giant naar Nederland gehaald door Koga Miyata. Veel onderdelen van Koga kwamen en komen uit Taiwan. De mensen van Koga ontdekten daar Giant als interessante partner om naast de exclusive Koga-modellen ook net iets minder geprijsde fietsen op de markt te brengen. Dat bleek zo'n succes, dat Giant heeft besloten zelfstandig de Europese markt op te gaan.

Willem Jongman schreef: De allerbeste Giant fietsen zullen wel compleet geassembleerd uit hun fabriek in Taiwan komen, denk ik. De goedkoopste modellen zullen schat ik kant en klaar geassembleerd uit China, Vietnam etc komen.
Het zou kunnen maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat fietsen compleet geassembleert ge-importeert worden.
1 Waar dient de assemblagelijn in Lelystad dan voor?
2 Geassembleerde fietsen nemen teveel plaats in, in een zeecontainer--> Je bent dan vnl lucht aan het vervoeren
3 Importrechten die Marten al noemde.

Handiger is een logistiek keten waarbij een Europese importeur van onderdelen, een transporteur inschakelt die een distributiecentrum opzet, die levert aan een logistieke dienstverlener die assembleert en gereed product uitlever.

Een merk van onderdelen kan verder nog optimaliseren door zich te concentreren op R&D, marketing en verkoop en de feitelijke fabricage uit de besteden aan een fabriek (die voor meerdere merken onderdelen produceert met de gespecificeerde producteigenschappen)
Voor, tijdens en na de oprichting van de fabriek ben ik er zijdelings ook bij betrokken geweest. Destijds behandelde een collega van mij de milieuvergunning voor dat bedrijf (wij waren het team Oost van de milieuvergunningverleners). We hebben toen vaak eea samen besproken. Ook heb ik toen de projectleider regelmatig gesproken en de fabriek een paar keer bezocht.
Toen ook alle installaties uitvoerig bekeken, waaronder de verfspuitinstallatie. De frames kwamen toen in de grondverf aan. Werden in de kleur gespoten (elektrostatisch) en er werden stickertjes opgeplakt. En dan werd de fiets afgelakt.
Vervolgens ging het frame op een lopende band en monteerde de werknemer de gehele fiets met de diverse onderdelen af. Die liep dus met de fiets mee. Zo wou men het werk afwisselend houden voor de werknemer.

De wielen werden samengesteld, automatisch gespaakt en gecontroleerd....en vervolgens in de fietsen gezet.

Maar dit is al lang geleden....Maar ik kan mij goed voorstellen dat er een werknemer van hun onder onze leden zit....dus misschien kan die vertellen of er daarna nog andere veranderingen hebben plaatsgevonden. Ik weet wel, dat men toen al rekening hield met een eventule uitbreiding.

groeten Fokko

Cannondale werkt net zo als giant. alleen komt het frame uit de states en niet uit het verre oosten.
hun europees HQ cq assemblage zit in oldenzaal, langs de A1.