Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vogelen en fietsen - Forum Wereldfietser

vogelen en fietsen

Hallo, ik heb als hobby vogels spotten en fietsen. Nu had ik het idee om dit te combineren met een fietsvakantie in Spanje, m.n. dan andalusie en extramadura. Heeft iemand hier ervaring mee, heb je tips over te volgen routes of zijn er must see plekken en zijn die ook onderling aan te fietsen.
De bedoeling is een aantal dagen fietsen, dan een aantal dagen op vast honk wat te vogelen in de buurt en dan naar een ander gebied fietsen en hetzelfde..Ik heb zelf nog niet veel ervaring in het buitenland met vogels kijken en ben 2x eerder op fietsvakantie geweest zie ook: cycleadventures.blogspot.com
Roger

Hoi Roger,
Andalusië en Extremadura zijn echte vogelparadijzen. Kies wel het juiste seizoen; ik zou eind maart - april verkiezen voor Andalusië en wat later voor Extremadura.
De meest bekende hotspots zijn de Coto Doñana en het Parque natural de Monfrague in de Extremadura zoals je ongetwijfeld weet, maar er zijn veel andere mooie vogelparadijzen.

Hier een kleine greep:
Embalse de Guadalcacin en de A2201 onder Arcos de la Frontera (vale gieren, havikarend, dwergarend etc.)
De weg van Sanlucar de Barrameda langs de Salinas de Algaida en de Guadalquivir richting Sevilla. (dwergarend, kiekendieven, boomvalken, zilverreigers, koereigers etc.)
De Via Verde de la Sierra (fiets/wandelpad over oude spoorweg) van Olvera naar Puerto Serrano (Op de markante rots Zaframagón leeft de grootste kolonie Vale gieren van Andalusië)
In de Coto Doñana overnachten in El Rocío vanaf de boulevard naar de flamingo's kijken. Zeker ook het bezoekerscentrum La Rocina bezoeken (zwarte ibis, purperreiger, ralreiger, purperkoet, krooneend) Soms kun je in El Rocio de keizerarend spotten! Ook het bezoekerscentrum El Acebuche ten noordwesten van Matalascañas heeft een looppad langs de Laguna de los Pajaros voor het gadeslaan van watervogels (ook kans op de kuifkoekoek)
Er zijn maar kleine stukjes vrij toegankelijk in dit park; je kunt wel (dure)landroverexcursies (een dag tevoren) boeken die je ver het park invoeren.
Voor de Coto Doñana is een mooie topografische kaart 1:50.000 Parque Nacional de Doñana beschikbaar. Zulke kaarten zijn er van de meeste natuurgebieden in Zuid-Spanje trouwens.
Als je in het vroege najaar/nazomer gaat kun je ook de Sierra Nevada opfietsen/ overfietsen (lammergier, blauwe en rode rotslijster, alpenkraaien, blonde tapuit, grijze gors etc.) Zeer interessant is ook ten oosten van Almeria het Parque natural de Cabo de Gata. (veel soorten ruiters en andere water- en waadvogels)
Kortom er zijn teveel mooie plekken voor één trip; er zijn er ook nog talloze in de Algarve en de Alentejo in Zuid-Portugal.

Luc