Additionally, paste this code immediately after the opening tag: drinken onderweg - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

drinken onderweg

Als we het toch hebben over water e.d. en het lauw worden ervan op een hete dag; zijn er mensen die rijden met een geïsoleerde bidon? En zo ja wat zijn de ervaringen daar mee? Zelf rij ik met Tacx thermo dat stelt niet echt veel voor....

Ik heb ook wel eens zoiets geprobeerd, volgens mij werkt een natte sok beter.

Nog een simpel recept: cola 1:1 met water verdunnen. 25 jaar geleden van een tropenarts gehoord als voorbereiding op een reis naar China. Maar dat was nog voor de tijd van Isostar.

Wij doen altijd een scheutje Karvan Cevitan (siroop) door het bidon water. Niet te zoet uiteraard. Maar zo wordt het beter opgenomen, is het lekkerder (vooral als het niet warm is vind ik water niet bepaald lekker) en krijg je wat suiker binnen.
En soms een klein beetje zout erbij, zodat je het net niet proeft (maar dit alleen als het heel erg warm is).

Van alleen water krijg ik zo'n klotsbuik...

@ Spironski

Dat van die natte sok zal je misschien uit moeten leggen. Ik heb van een veteraan van El Alamein geleerd dat je een natte sok ergens omheen kan doen, en dan nat blijven houden. Die verdamping onttrekt dan zoveel warmte, dat je drankje lekker koel blijft. En inderdaad, de man had onder zijn rugzak een sok hangen, met daarin een blikje bier op de perfecte temperatuur!

Mijn vriendin en ik verschillen niet zoveel van de rest van de fietsers lees ik al. Wij drinken ook het merendeel van de tijd water, afgewisseld met wat frisdrank of sap.
En als er aan het einde van de dag een koud biertie is.... wordt je daar best gelukkig van voor je tentje :)

Voor in Nederland vind ik de sportdrank van de Aldi prima.
En die doet het in de avond ook prima met een scheutje vodka of rum en voor de luxemensen met een schijfje limoen of citroen.

Gr.
Betty

Ligandi schreef:@ Spironski

Dat van die natte sok zal je misschien uit moeten leggen. Ik heb van een veteraan van El Alamein geleerd dat je een natte sok ergens omheen kan doen, en dan nat blijven houden. Die verdamping onttrekt dan zoveel warmte, dat je drankje lekker koel blijft. En inderdaad, de man had onder zijn rugzak een sok hangen, met daarin een blikje bier op de perfecte temperatuur!
Exact! Werkt nog beter met een beetje wind ==> geweldig op de fiets! :D

Heb het niet zo voor die sport drankjes, lijkt wel doping :D
Cola of Ice tea gaat goed naar binnen, ice tea heeft mijn voorkeur bij te warm weer, dat smaakt beter dan warme cola.

In Thailand drinken we natuurlijk White Shark, al dan niet in onverdunde toestand. Daarmee vlieg je alle heuvels over.
En dit afgewisseld met de originele Birdy's, ijskoude koffie uit een blikje voor 12 baht.
De hartkloppingen die dit oplevert, worden 's avonds gedempt met een Singha Beer.

En zo heeft elk land weer zijn eigen heerlijke dranken. Apfelschorle of Weinschorle in DLD bijvoorbeeld, en tinto de verano in Spanje, dat is (zware) rode wijn met Casera (soort 7-up). Meer iets voor na het fietsen trouwens.

Maarten W schreef:Mijn vriendin en ik verschillen niet zoveel van de rest van de fietsers lees ik al. Wij drinken ook het merendeel van de tijd water, afgewisseld met wat frisdrank of sap.
En als er aan het einde van de dag een koud biertie is.... wordt je daar best gelukkig van voor je tentje :)
En om vier uur een cup-a-soup werkt ook prima. Als je liters water hebt gedronken kan er best een paar gram zout bij.
Leon

2 aluminium bidons met water omhuld door een isolatiehoes. Ëéntje in een tas en ééntje in een houder. Die in de houder wordt weleens lauw, maar die in de tas blijft heerlijk koel. Ik begin pas aan water als ik de 3 á 4 pakjes melk c.q. "zoet"water(ander woord voor frisdrank met veel suiker) heb opgedronken.

Ik woon in een woestijn. Schaduw is er wel, maar die verplaatst zich steeds als ik er in wil gaan liggen. Natte sokken of zo'n handige zwarte neoprenen hoes waar je je handen aan brandt helpen hier wel, maar niet voor langer dan 1 minuut. Echte isolatiebidons hebben hun isolatie op de plaats waar ook water had kunnen zitten en vallen dus ook af. Eigenlijk doe ik hier niets anders dan elders: water en soms wat verdund sap in de bidon. De slokken die ik neem zijn alleen 10x zo groot, en net wat minder verfrissend.
/Ziad van Beek

Als je echte dorst hebt smaak zelfs warm water prima, je went er aan :D
Geen probleem, ook in de tropen niet.

Wat je ook kan doen, is een klein beetje suiker en een nog kleinere hoeveelheid zout in je bidon te doen. Dan is het net sportdrank.
Alleen als het niet goed gemixed is, worden de laatste slokken wel een beetje heftig. :D

Maar dit jaar was ik in Zwitserland, en daar is het water zo goed dat ik alleen maar puur heerlijk water heb gedronken.

Ook had ik dit jaar zo'n plastic bidon gekocht met een dubbele bodem en wat schuimrubber er tussen in. Ik moet zeggen dat het water in mijn aluminium bidon koeler bleef. Maar misschien had ik in die dubbele bodem misschien wat water moeten doen. :roll:

Haike schreef:Als we het toch hebben over water e.d. en het lauw worden ervan op een hete dag; zijn er mensen die rijden met een geïsoleerde bidon? En zo ja wat zijn de ervaringen daar mee? Zelf rij ik met Tacx thermo dat stelt niet echt veel voor....
Wij hebben Elite geïsoleerde alu bidons...............ook lauw water, maar zoals gezegd we zijn er al aan gewend :wink:

Met water met suiker en zout is in 5 minuten je vermoeidheid verdwenen. Nadeel is de vieze smaak, maar dat valt op te lossen met azijn/citroensap. Als je flink wilt opschieten is dit echt een aanrader.
Al die sportdrankjes enzo zijn wat mij betreft onzin, je betaalt je kapot voor een marginaal verschil ten opzichte van een hap suiker.
Cola met water zal vast ook prima werken. Cola is in ieder geval een prima middel voor als je in slaap dreigt te vallen op de fiets.

Toch geef ik er de voorkeur aan om slechts water in de bidons te doen. Ik ben al weleens een week misselijk geweest door rotzooi die in een waterfles groeide. Duurde een week voordat ik merkte dat er een glibberzooi tegen de wand zat.
Ook heb ik liever een extra eetpauze dan dat ik alles op de fiets tot me neem. Fijn voor je zitvlees :)

Ook handig: In van die draadstalen bidonhouders passen vaak ook simpele anderhalfliter colaflessen (op hun kop erin geklemd). Even wat experimenteren totdat je het juiste type fles hebt gevonden, maar het gaat prima.

Ik drink gewoon uit de PET fles, ga het niet overgieten in een drinkbus. Maar de PET fles gaat wel in een koeltas van SIGG. Die 1,5 liter fles houder is een mooi ding, maar je fles zit wel in de directe zon.

Spironski schreef:Ik heb ook wel eens zoiets geprobeerd, volgens mij werkt een natte sok beter.
Klopt, op een warme zomerdag bleef melk in een bidon met natte sok wel 50 kilometer lang fietsen heerlijk koel! Wel tijdig nathouden, bijv. bij een waterkraan van tankstations of op begraafplaatsen. Later kreeg ik van m'n vrouw een RVS thermosfles die in de bidonhouder past.

Leon schreef:
Maarten W schreef:Mijn vriendin en ik verschillen niet zoveel van de rest van de fietsers lees ik al. Wij drinken ook het merendeel van de tijd water, afgewisseld met wat frisdrank of sap.
En als er aan het einde van de dag een koud biertie is.... wordt je daar best gelukkig van voor je tentje :)
En om vier uur een cup-a-soup werkt ook prima. Als je liters water hebt gedronken kan er best een paar gram zout bij.
Leon
Ware het niet dat ik Cup a soup niet te pruimen vind. Dus zout vul ik maar op een andere manier aan.