Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 79 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34402 berichten

Petervd schreef:De linge?

Peter.
Gosje, Peter, ik had dit wel lastiger verwacht. :? BTW,Is alles goed met jullie in HVS?

Het ís de Linge. En wel bij Acquoy en zijn scheven toren,
Afbeelding

aan die idyllische Lingedijk.
Afbeelding

Expositie in Fort Asperen is een aanrader!

Ik heb zaterdag 2 augustus j.l. een prachtige fietstocht van 50 km gemaakt. Eerst zonnig, later bewolkt en geen spatje regen gehad. Gevarieerde landschappen: bossen, weilanden, veengebieden en paars wordende heidevelden. Ook leuke dorpen gezien en nog vier molens bezocht. Op de foto leunt mijn gele Giant tegen een steunbeer rechts, maar waar :wink: ? www.mijnalbum.nl/Album=S6KI4QRO
Tip: deze kerk staat niet IN, maar een halve kilometer buiten het dorp.
Nog niet gevonden? Dit type kerktorens komt maar in één provincie voor.

Was niet zo moeilijk Rachel, heb die mooie route vele malen gefietst :D
Ja alles goed in HVL.. net terug van een tripje naar Spanje.
Lig je lekker in je tentje? :D

Groet

Peter

Petervd schreef:Was niet zo moeilijk Rachel, heb die mooie route vele malen gefietst :D
Ja alles goed in HVL.. net terug van een tripje naar Spanje.
Lig je lekker in je tentje? :D

Groet

Peter
Tent is precies goed en super licht. :D Staat nu weer ingepakt voor vertrek straks. Ben benieuwd naar zoekplaatjes van jullie "tripje". :wink: Tot over een aantal weken. :wink:

Martin E. van Doornik schreef:Nog niet gevonden?
Dan doen we dat toch even :wink:

Afbeelding

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Nog niet gevonden?
Dan doen we dat toch even :wink:
Heel goed gevonden 8) ! De Clemenskerk in het Drentse Havelte. Ik heb op die dag een fietstocht van 50 km gemaakt met Meppel als startpunt. Het was in Havelte door het geboomte zeer moeilijk om de kerk te vinden, want die bleek flink buiten het dorp te staan. Ik vond hem nadat ik in de Havelter molen naar boven ben geklommen voor een uitzicht. Deze kerktoren is van het zuivere Drentse type: geledingen met één spitsboognis in het midden van iedere zijde, als het ware boven elkaar gekopieerd. Men ziet ze o.a. in Rolde, Ruinen, Sleen, Beilen, Dwingeloo. Daar heb ik belangstelling voor.
De uitwendige traptoren is wat hinderlijk, maar aan de andere kant van het schip is er een modern aanbouwsel met veel glas neergezet, welke ik als monumentenliefhebber niet voor de lens wilde hebben.

Martin E. van Doornik schreef: Het was in Havelte door het geboomte zeer moeilijk om de kerk te vinden,
Hier staat hij aan de Uffelterkerkweg.
Voor wie het beroemde orgel in die kerk wil aanschouwen :wink:

Al een week is het stil geworden. Nu een nieuwe raadselfoto, bij deze: www.mijnalbum.nl/Album=URRO84VY Maar waar staat deze gloednieuwe klokkestoel :) ?

Martin E. van Doornik schreef:Al een week is het stil geworden. Nu een nieuwe raadselfoto, bij deze: www.mijnalbum.nl/Album=URRO84VY Maar waar staat deze gloednieuwe klokkestoel :) ?
"NIJEVEEN - De nieuwe klokkenstoel op de begraafplaats van Nijeveen is weer klaar voor gebruik. Maandagochtend is de klok weer in de stoel geplaatst. De klokkenstoel is de afgelopen maanden gerenoveerd. Ook is de beplanting bij de begraafplaats deels vernieuwd."

Bron: rtvdrenthe.nl

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Al een week is het stil geworden. Nu een nieuwe raadselfoto, bij deze: www.mijnalbum.nl/Album=URRO84VY Maar waar staat deze gloednieuwe klokkenstoel :) ?
"NIJEVEEN - De nieuwe klokkenstoel op de begraafplaats van Nijeveen is weer klaar voor gebruik. Maandagochtend is de klok weer in de stoel geplaatst. De klokkenstoel is de afgelopen maanden gerenoveerd. Ook is de beplanting bij de begraafplaats deels vernieuwd."

Bron: rtvdrenthe.nl
Hoe bestaat het :shock: ! Snel goed gevonden! Fietstocht gestart in Meppel en slechts 3 km vanaf de witte watertoren staat de klokkenstoel aan de linkerkant van het dorp Nijeveen, die nog twee molens en een piepklein Middeleeuws kerkje bezit. Normaal komt een klokkenstoel hoofdzakelijk in Friesland voor, en in Groningen zijn er vier: Solwerd (Appingedam), Ruischerbrug, Oldekerk en De Wilp. Maar aangezien de nieuwe klokkenstoel van Nijeveen met tropisch bilinga-hout is geconstrueerd, heb ik wel erge bedenkingen....

Martin E. van Doornik schreef:Normaal komt een klokkenstoel hoofdzakelijk in Friesland voor, en in Groningen zijn er vier: Solwerd (Appingedam), Ruischerbrug, Oldekerk en De Wilp.
en ook hier staan klokkenstoelen :wink:

Aalten Aula Mortuarium Gelderland
Aarle-Rixtel Noord-Brabant
Ameide Woon- en zorgcentrum Open Vensters Zuid-Holland
Arnhem crematorium Moscowa Gelderland
Arnhem Huissensestraat 62 Gelderland
Assen St. Hendrik van Boeijen Drenthe
Asten naast klokkenmuseum Noord-Brabant
Creil algemene begraafplaats Flevoland
Delft Zuid-Holland
Den Haag begraafplaats St. Petrusbanden Zuid-Holland
Doorn camping ‘Het Grote Bos’ Utrecht
Dordrecht demontabel op Surinameplein Zuid-Holland
De Engel bij Lisse R.K. Kerk aan de Heereweg Zuid-Holland
Enschede bij hotel restaurant De Hölterhof Overijssel
Ermelo bij instituut Zonneheerd Gelderland
Gaanderen Gelderland
Halsteren bij zorgcentrum Elisabeth Noord-Brabant
Hardenberg begraafplaats De Larikshof Overijssel
Harfsen, op het dorpsplein Gelderland
Hellendoorn bij Geref. Kerk Overijssel
Hoorn, bij verpleeghuis Lindendael Noord-Holland
Koedijk Kerkelaan 5 Noord-Holland
Lage Mierde Noord-Brabant
Lattrop bij Denekamp Overijssel
Maarn Utrecht
Mariënberg bij Geref. Sionskerk Overijssel
Moerdijk onder aan de dijk Noord-Brabant
Muiderberg boskapel Noord-Holland
Noord Deurningen Johanninksweg Overijssel
Nijeveen begraafplaats Drenthe
Ommen Geref. Kerk Vrijg. Het Baken Overijssel
Oosterhout bij Nijmegen, Dorpsstraat Gelderland
Ossendrecht Dorpstraat 10 Noord-Brabant
Ossendrecht bij verzorgingshuis Noord-Brabant
Oudemolen Stadsedijk 133, bij particulier Noord-Brabant
Putten Gelderland
Raalte begraafplaats Pleegste Overijssel
Raalte bij St. Franciscushof Overijssel
Ruischerbrug Roggeplein Groningen
Sappemeer De Vosholen 10 Groningen
Schoorl bij instituut Scorlewald Noord-Holland
Sint Annen Dorpstraat Groningen
Steenwijkerwold R.K. begraafplaats Overijssel
Stiphout Noord-Brabant
Veenhuizen bij gevangenismuseum Drenthe
Vledder bij Hoeve Boschoord Drenthe
Waddinxveen kerk De Hoeksteen Zuid-Holland
Wehl R.K. begraafplaats Gelderland
Welberg Noord-Brabant
Westenholte Westenholterweg Overijssel
Wierden Overijssel
Wijnbergen naast kerk Gelderland

Klokkenstoelen buiten Nederland:
Langs de hele noordoostkust vanaf Nederland tot de Scandinavische landen zijn klokkenstoelen te vinden, zoals in Noord Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden. Letland, Polen en Tsjechië. Zelfs in Australië, China, Nieuw Zeeland, Oost Afrika en Suriname (Paramaribo) kan men klokkenstoelen aantreffen.

Aanvulling: In Wapserveen (Drenthe) staat ook een mooie klokkenstoel.

abennen schreef:Aanvulling: In Wapserveen (Drenthe) staat ook een mooie klokkenstoel.
Nog een aanvulling: in Bakkeveen (Friesland) staat er ook een klokkenstoel voor "Allardsoog". Daar heb ik zelf een foto van genomen. In Zweden weet ik er een: bij de kerk van Uddeholm, 25 km van ons 2e huis, staat ook een klokkenstoel, zie foto: www.mijnalbum.nl/Album=4NAUHQR7
Hier loopt mijn vrouw Jeannette voor langs.
Maarre.... maakt men wel/geen onderscheid tussen OPEN en DICHTE klokkenstoelen? Bij de grote kerk in Sneek staat een dichte houten klokkenstoel en hier rechts bij de stavkyrka in Hedared, bij Borås in Zweden (ook met Jeannette ervoor): www.mijnalbum.nl/Album=6FS4TYTK Hij is gebouwd rond 1400 en is daarmee Zweden's oudste houten kerk.

Martin E. van Doornik schreef: Maarre.... maakt men wel/geen onderscheid tussen OPEN en DICHTE klokkenstoelen?
Welnee joh, het houten geraamte waar een klok in hangt heet klokkenstoel. Dat kan zowel in een kerktoren zijn als er buiten.

De klokkenstoel in Snits met een koggeschip als weerhaan :wink:

Afbeelding

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef: Maarre.... maakt men wel/geen onderscheid tussen OPEN en DICHTE klokkenstoelen?
Welnee joh, het houten geraamte waar een klok in hangt heet klokkenstoel. Dat kan zowel in een kerktoren zijn als er buiten.
De klokkenstoel in Snits met een koggeschip als weerhaan :wink:
Ja, dat is 'em. Ik denk dat Enkhuizen er ook een heeft. Hier een zojuist gescande foto van de klokkenstoel bij de "Allardsoog" in Bakkeveen. Deze foto heb ik op 3 september 1969 genomen: www.mijnalbum.nl/Album=EK64J6AV

Rara, waar ligt deze splinternieuwe fietsbrug ? :wink:

Afbeelding

Bij Halfweg?

Haike schreef:Bij Halfweg?
Alleen de "Ha" is goed :wink:

Hameln lijkt me. Duits, met Ha. Zie ik hier die nieuwe camping?

arnob schreef:Hameln lijkt me. Duits, met Ha
Helemaal goed Arno, speciaal aangelegd voor de Weser Radweg :wink:

Nieuwe camping bij de kano vereniging ja; zijn ze aan het opknappen