Additionally, paste this code immediately after the opening tag: aan de hand meevoeren van fiets gaat scheef - Forum Wereldfietser

aan de hand meevoeren van fiets gaat scheef

Hallo Wereldfietsers,

Sinds een bandenwissel kan ik mijn fiets moeilijker aan de hand meevoeren (bij het zadel pakken en vooruitduwen), omdat de fiets steeds naar links wil. Het stuur 'klapt een beetje om' als het ware.

Dit probleem had ik eerder niet. Toen kon ik het zadel pakken en de fiets perfect recht houden. Historie:
1) Ik had er geen last van
2) Banden gewisseld voor vakantie. Met de nieuwe banden eveneens geen probleem
3) Banden uit oude situatie er weer opgezet: nu gaat 'ie scheef.

Ik heb de wielen al eens losser gedraaid, de fiets goed aangeduwd en toen de assen weer aangedraaid. Probleem blijft bestaan.

Kan iemand mij helpen? Dat zou fijn zijn.

Alvast bedankt.
Groet,
Edvard
Hai,
Of er zit toch iets scheef, ondanks dat je al eens gekeken hebt.
Of er zit een remkabel aan het stuur te trekken; misschien zit zo'n kabel nu op een andere manier gedraaid of zo.
De kans dat het de banden zijn lijkt me klein. Naar wat je verteld heb je ook niet aan het balhoofdstel gesleuteld, want je ook dat effect als je het balhoofdstel te vast aandraait.
Een ongeluk heb je ook niet gehad.
Succes met de zoektocht.
Leon

Weet je echt heel zeker dat je wiel recht in de vork staat? De uiteinden van de as klemmen allebei op dezelfde manier in het pad?

Wat kan helpen is de asmoeren of je snelspanner los te zetten terwijl je de fiets op de grond houdt. De wielas heeft dan de mogelijkheid om goed en aan beide kanten op de zelfde manier (en daarmee ook recht) in het pad te gaan staan. daarna alles weer vast maken.

Is de fiets goed uitgelijnd? Een lange lat tegenlangs de beide wielen leggen.
Dit vreemde probleem ken ik niet. Wel bij winkelwagentjes, soms neigen die in een bepaalde scheve richting....
Je zou zeggen dat het probleem in de banden zit. Mogelijk liggen ze niet goed in de velg , verdraaid of zo.
Banden half leeg laten lopen , fiets ondersteboven en de band met wat kracht en wringend in de velg drukken.
Zo het hele wiel rond.
Succes

Het lijt het balhoofd te zijn. Direct na inknijpen van de voorrem en de fiets een beetje van voor naar achter laten schommelen, heb ik de fiets weer aan mijn hand meegevoerd en dan houdt het rechte pad even vol.

Daarom zojuist het balhoofd ietsje aangedraaid. Al heb ik het gevoel dat 'ie niet veel strakker kon. Morgen kijk ik verder. En ook verder op dit forum of ik iets kan vinden over balhoofden. Ik weet daar niets van. Dit is de eerste keer geweest dat ik er 'm aangedraaid heb.

Het wringen van de banden ga ik ook nog proberen. Het losmaken van de assen met de wielen op de grond was al een actie die ik uitgevoerd had.

Dank voor alle reacties.

Groet,
Edvard

Maar een balhoofd kan je niet zomaar vast draaien, de kogels moeten wel vrij kunnen draaien in de lagerschaal.