Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Belg verongelukt op Alpe d’Huez - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Belg verongelukt op Alpe d’Huez

willem.megens schreef: Stel dat we twee personen hebben die even goed opletten en beiden in dezelfde punaise rijden, wie loopt dan meer kans op een ongeluk: degene die dit met redelijke snelheid doet of degege die zo hard mogelijk rijdt?
Alle twee krijgen ze een ongeluk. Ze proberen beiden over dezelfde punaise te rijden. :D

Peter

willem.megens schreef:Dat brengt me bij de vraag wat er nu precies gebeurd is op de Alpe d'Huez.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=EQ1V9K8N

Het gebeurde in bocht 18 (km 3 van de klim) en waarschijnlijk was zijn snelheid inderdaad te hoog en miste hij een bocht.

Oplettenheid blijft dus belangrijk.

bedankt voor het uitzoeken

luddo schreef:
willem.megens schreef:Ik kan me bij een wielerkoers goed voorstellen dat je tot het uiterste gaat en daarbij risico's neemt.
Dat brengt me bij de vraag wat er nu precies gebeurd is op de Alpe d'Huez. Was het roekeloos gedrag of is er meer in het spel?
Vaak is roekeloosheid niet de oorzaak van valpartijen, maar vaak domme pech, kwestie van verkeerde tijd en verkeerde plaats.

Ik maak elke vakantie wel een gevaarlijk moment mee, waar je achteraf dan kan denken dat het gelukkig goed is afgelopen. Juist momenten dat je heel voorzichtig gaat rijden, dan gaat het juist fout.
Ben ik daar de enige in?
Je hebt ook nog: onoplettendheid, gebruik van minder goed onderhouden of gecontroleerd materiaal, onervarenheid, ongeoefendheid, moeheid en weet ik wat. Ik denk dat onoplettendheid vaak samen gaat met onderwachte dingen. Bij mijn ongevallen was het vrijwel steeds zo dat er een andere weggebruiker plotseling was waar hij niet hoorde te zijn en dat ik daar op dat moment niet scherp genoeg op was. .
Leon

Mensen onderschatten bijv vaak dat je hard(er) gaat en dan kan er al snel iets mis gaan omdat ze of je niet gezien hebben of ze schrikken ne maken een onverwachtse move, vul maar in.
Ik anticipeer er tegenwoordig liever zelf maar op dan ben je tenminste minder afhankelijk van wat die ander uitspookt......

Zonder cynisch te willen klinken , een helm had in dit geval geen verschil gemaakt.

Misschien had hij er wel één op.

Nu goed, afgelopen zomer heb ik een aantal afdalingen gedaan, waar bij ik een beter gevoel had gehad met helm, maar ik had gewoon de ruimte niet op m'n fiets, ten minste zo zag ik het.

Ik heb er wel 1, maar die ligt hier dus stof te vergaren.

Willem

Ik las overigens in een aan het internetbericht gekoppelde bericht dat er deze zomer tov 2007 al 30% meer Belgische toeristen zijn overleden tijdens vakantie. Tegenwoordig ben je al roekeloos als je op vakantie gaat...

wwwillem schreef:... maar ik had gewoon de ruimte niet op m'n fiets, ...
De beste plaats voor een helm is ook op je hoofd!

Gerd

Misschien wel, maar wie draagt de hele tijd zijn helm.

Volgende keer neem ik hem misschien gewoon mee, maar het is nog maar eens extra 'materiaal'. Niet zozeer het gewicht, maar gewoon weer een stuk onhandige bagage, dat ik in feite enkel bij afdalingen zou opzetten en voor de rest van de tijd onhandig is.

Groeten,
Willem

wwwillem schreef: dat ik in feite enkel bij afdalingen zou opzetten
Of bijvoorbeeld:
  • in een drukke stad...
    als je veel onverhard rijdt...
    op een drukke weg met vrachtwagens die vlak langs je heen razen...

willem.megens schreef:
wwwillem schreef: dat ik in feite enkel bij afdalingen zou opzetten
Of bijvoorbeeld:
  • in een drukke stad...
    als je veel onverhard rijdt...
    op een drukke weg met vrachtwagens die vlak langs je heen razen...
Hoera! Een helm discussie! Even kijken of ik nog popcorn heb :lol:

Fiets de wereld (zonder helm),
Whisky

Veel zal er niet gediscussïeerd worden, tenminste niet door mij.

Een helm zal wel een zekere bescherming bieden, maar of dat genoeg is om hem mee te nemen.

Groeten

Willem

wwwillem schreef:Misschien wel, maar wie draagt de hele tijd zijn helm.
Ik. En waarom niet?

Gerd

GerdC schreef:
wwwillem schreef:Misschien wel, maar wie draagt de hele tijd zijn helm.
Ik. En waarom niet?

Gerd
Hoi!

Gewicht, volume, minder ventilatie en begrensde bescherming. En op je werk ziet een helm er waarschijnlijk raar uit (tenzij je een helmdragend beroep hebt natuurlijk :P )

Fiets de Wereld (popcorn is klaar, hmmmm ;) ),
Whisky

whisky schreef:
GerdC schreef:
wwwillem schreef:Misschien wel, maar wie draagt de hele tijd zijn helm.
Ik. En waarom niet?

Gerd
Hoi!

Gewicht, volume, minder ventilatie en begrensde bescherming. En op je werk ziet een helm er waarschijnlijk raar uit (tenzij je een helmdragend beroep hebt natuurlijk :P )

Fiets de Wereld (popcorn is klaar, hmmmm ;) ),
Whisky
Wat is je punt? Als iemand zich veilig voelt met helm is het toch prima!
Ik gebruik zelf ook altijd een helm, geeft me een veilig gevoel en heb ervaren dat ze ook daadwerkelijk veilig zijn!

helemaal mee eens.
Een helm is idd veiliger!

Ik geloof dat Marten in vorige topics wel duidelijk heeft gemaakt waar een goede helm aan moet voldoen, en het gros van de helmen doet dat niet. En als je met je hoofd onder een vrachtwagenwiel komt denk ik niet dat een helm enig soelaas biedt.

Ik word altijd erg moe van deze discussie. Op dit forum zijn er mensen die hun leven te danken hebben aan een helmpje. Als je geen helm wilt is dat prima, als je er wel een hebt ben je verstanding!


Overigens kennen wij ook een fietser die op zijn helm strepen heeft van een vrachtwagen band.

Haike schreef:Ik geloof dat Marten in vorige topics wel duidelijk heeft gemaakt waar een goede helm aan moet voldoen,
Ik heb een heel hoge pet op voor Marten als het gaat om fietstechniek, maar als het om fietshelmen gaat is hij als notoir tegenstander nu niet bepaald mijn eerste informatiebron.

Gerd

Ik denk dat Marten tegenstander is van een niet goed functionerende helm, niet van een goede helm. Zoals we hier ook tegenstanders zijn van slechte fietsen, niet van goede fietsen......

Tenslotte fietsen we ook allemaal, zij het met; of zonder helm... :lol: