Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura loopt aan: ontwerpfout? - Forum Wereldfietser

Magura loopt aan: ontwerpfout?

Mijn Magura HS-33 remmen doseren uitstekend, maar ik merk dat ze niet netjes "ontsluiten", dus in de uitgangspositie terugkeren. Eén kant blijft, nadat ik geremd heb, nèt tegen de velg aanlopen. De andere kant keert netjes terug in de uitgangspositie. Resultaat: een aanlopend wiel.
Dat is niet de bedoeling. Wie kent dit verschijnsel?
Ik kan de aanlopende kant met de hand terugdrukken, maar na één keer remmen zit-ie weer nèt tegen de velg aan. Frusterend en niet correct.
Wat te doen?

Tim
Tim uit Bussum schreef:Mijn Magura HS-33 remmen doseren uitstekend, maar ik merk dat ze niet netjes "ontsluiten", dus in de uitgangspositie terugkeren. Eén kant blijft, nadat ik geremd heb, nèt tegen de velg aanlopen. De andere kant keert netjes terug in de uitgangspositie. Resultaat: een aanlopend wiel.
Dat is niet de bedoeling. Wie kent dit verschijnsel?
Ik kan de aanlopende kant met de hand terugdrukken, maar na één keer remmen zit-ie weer nèt tegen de velg aan. Frusterend en niet correct.
Wat te doen?

Tim
1) blokjes eruit halen en alles goed schoonmaken.
2) controleer nu of de zuigers wel goed terugkomen
3) ev de klemboutjes iets losser zetten, als je die te veel vastknalt wordt de boring kleiner en zit de zuiger klem

Hoi Galois,
Is het zo dat als je nieuwe remblokjes monteert het tpa knopje al een beetje moet indraaien naar de + om de remhendels redelijk af te stellen?
Zo ja, dan staan de remnokken op het frame en voorvork te ver van de velg af, of is de velg te smal ten op zichtte van de remnokken. Het is maar hoe je het bekijkt .
Het tpa knopje is namelijk bedoeld om de slijtage van de blokjes te compenseren.
Maar als je al bij nieuwe blokjes deze al moet gaan indraaien is dit later een probleem als je ze bij slijtage nogmaals moet instellen. Op een gegeven moment blijft één blokje tegen de velg hangen en komt dus niet terug. Je kunt eventueel het gehele remmechanisme zowel links als rechts iets meer tegen de velg monteren en zo het tpa knopje weer iets terug draaien. Dan zullen de zuigers weer tegelijk te komen als je de remhendel los laat. Echter heb je Maguras in de Firm-tech uitvoering valt er niks af te stellen. Je kunt dan uitsluitend vroegtijdig je blokjes vervangen of bredere velgen monteren . Dus als de afstand tussen rem en velg goed is moeten die dingen gewoon goed functioneren tot 4 mm slijtage van de blokjes. Schoonmaken is onzin. Wat olie op de zuigers is nog groter onzin. Dit trek vuil en stof aan wat juist averechts werkt.
Op welke fiets zijn deze hs 33 gemonteerd?
Groetjes, Roger

Ik constateerde tijdens mijn vakantie hetzelfde euvel.

Ik dacht dat het misschien te maken zou hebben met belletje lucht in de leiding/cilinder?

Ik constateerde dat het aan de kant was waar slechts "één" remleiding zit, de "tweede" cilinder als het ware, door drukval komt die niet helemaal terug was mijn beredenering. Ik heb ze nog niet ontlucht ofzo. Weet dus niet of dat de oplossing kan zijn.

Marten wat is jouw kijk op deze redenering?

Ik had het probleem ook. De lbs heeft de zaak ontlucht en nieuwe olie in het systeem gedaan. Nu geen centje pijn meer.
Ik heb de HR33 voorrem gedemonteerd en alle onderdelen brandschoon gepoetst. Marten vermoedde terecht dat er veel vuil aan zat en dat ik de zaak inderdaad vastgeknald had, wat de boring wellicht vervormt en wat weerstand kan opleveren bij het bewegen van de plunjers. Ik heb een beetje teflonolie op de uitstekende plunjers gespoten, meer voor de zekerheid. Daarna de zaak weer gemonteerd. Dit was mijn eerste keer, maar het viel mee.

Het zag er even heel goed uit: het voorwiel liep vrij en draaide netjes met de magneet voor de snelheidsmeter naar beneden. Hoera!

Echter, na wat proefrondjes en belastingstestjes deed zich hetzelfde euvel voor. Het was ditmaal de plunjer met twee aansluitingen, die niet helemaal terugkeert in de "uit" positie en weer nèt aan liep. Hiervoor was het dus de andere, met één aansluiting, het verst van de handle, zeg maar.

Dit schiet niet op en waar gaat het over. Gemiereneuk, maar dat moet ook gebeuren. Moet ik de olie niet (laten) vervangen en, kan een mens dat eigenlijk zelf?
Tim uit Bussum schreef:Moet ik de olie niet (laten) vervangen en, kan een mens dat eigenlijk zelf?
Instructies in de download sectie op magura.com

Als wereldfietser "moet" (alles is relatief dus ook dit "moet") je dit zelf kunnen. Het komt niet vaak voor dat je dit tijdens je tocht moet doen maar als het noodzakelijk is ben jij waarschijnlijk de enige in je directe omgeving die dit kan.
Tim uit Bussum schreef:
Dit schiet niet op en waar gaat het over. Gemiereneuk, maar dat moet ook gebeuren. Moet ik de olie niet (laten) vervangen en, kan een mens dat eigenlijk zelf?
Ik denk dat fietsenmakers ook mensen zijn, en die kunnen het :lol:

Er zijn mensen die geen fietsenmaker zijn en het ook kunnen, dus waarom jij niet?
En met de genoemde handleiding erbij lukt het zeker.

Yep, ook ik heb dit probleem (gehad).
Zie: http://www.vakantiefietser.be/forum-ber ... chtid=3808
De remmen zijn inderdaad heel goed maar lijken gevoeliger aan vuil en smurrie dan een gewone V-brake. Als je je fiets niet graag poetst kan dit een nadeel zijn.

Die remmen zijn in de eerste plaats ontwikkeld voor de mountainbike wereld en moeten gewoon functioneren in de modder, in de smurrie, in het stof en weet ik waar nog allemaal.
Poetsen, olie of teflon op de zuigers is allemaal overbodig en van tijdelijke aart :cry: . Het probleem zit hem in de positionering van de zuiger ten opzichte van de velgwand.
Gr. Roger.

Dat volg ik niet, dat de zuiger niet goed terug komt, komt toch niet door de velgwand?

Haike schreef:Dat volg ik niet, dat de zuiger niet goed terug komt, komt toch niet door de velgwand?
als de zuiger te ver uit zijn holletje komt gaat hij scheef hangen (schranken) en loopt hij zwaarder. Ver genoeg naar binnen wordt de zuiger veel beter gesteund en beweegt hij soepel

Dat kan ik dus wel volgen, dank je :wink:
Ik ben eruit. Mijn zuigers kwamen inderdaad te ver naar buiten, waardoor ze scheef hingen. Ook had ik de zaak te vastgeknald (mooi!) zodat de remmen te stroef liepen. Alles nu verholpen. Iedereen, bedankt.
Tim uit Bussum schreef:Ik ben eruit. Mijn zuigers kwamen inderdaad te ver naar buiten, waardoor ze scheef hingen. Ook had ik de zaak te vastgeknald (mooi!) zodat de remmen te stroef liepen. Alles nu verholpen. Iedereen, bedankt.
Wat had je precies te vastgeknald?

Ik denk dat de klembouten bedoeld worden, waar Marten ook al van aanraade om er naar te kijken.

Haike schreef:Ik denk dat de klembouten bedoeld worden, waar Marten ook al van aanraade om er naar te kijken.
Kan het te vast zetten van de klembouten dan van invloed zijn op het niet goed terug komen van de zuigers? Dacht het niet :roll: .
Ik bedoel de bouten , waarmee je de de vatting waar de remzuigers invallen, mee vastzet. Als die te vast zitten wordt de zuiger vervormd. Zeker weten doe ik het niet, maar het klinkt erg aannemelijk.

Roger schreef:
Haike schreef:Ik denk dat de klembouten bedoeld worden, waar Marten ook al van aanraade om er naar te kijken.
Kan het te vast zetten van de klembouten dan van invloed zijn op het niet goed terug komen van de zuigers? Dacht het niet :roll: .
Lees maar wat Marten hierboven erover schrijft..