Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring 6-daagse fietsvakantie - Forum Wereldfietser

Ervaring 6-daagse fietsvakantie

Hier een klein verhaaltje over mijn fietsvakantie.

Na mijn feestvakantie in Mallorca stond een fietsvakantie in de alpen op de planning. Helaas is deze afgelast door verschillende redenen. Vervangend ben ik nog 6 dagen gaan fietsen met een vriend. Alle bagage hebben we meegenomen in rugtassen. Dat was zo'n 12/13 kilo per persoon op het ruggetje. Ikzelf heb een gazelle Giro (2006), mijn fietsmaat heeft een splinternieuwe gazelle v4. Als tent hadden we de Quechua T2 ultralight pro (decathlon link)

Over de tent zijn wij niet tevregen. De twee voornaamste redenen zijn dat:
1. De tent was te krap voor ons tweeën
2. De tent was niet 100% waterdicht

Bij wijze van expiriment hadden wij een TomTom 3 navigatiesysteem meegenomen. Dit is zeer goed bevallen. De TomTom kan ook fietsroutes plannen. Dit zijn niet de mooiste routes (dus gebruik deze ook vooral niet als planner), maar het is ideaal voor als je een camping wilt opzoeken. TomTom aan, navigeer naar --> nuttige plek --> nuttige plek dichtbij --> camping. En er staat zo een lijstje voor je met alle campings in de buurt, gesorteerd op afstand van je huidige lokatie.

Bij decathlon hadden we een superfietspomp gekocht. Voor slechts 20 euro hadden wij een klein handpompje, met barometer die tot ruim 10 bar kon pompen! Over de bandenspanningen hoefden we geen zorgen te maken.
Decathlon link

We zijn uit Weesp (waar wij wonen) weggefiets. Het doel was eindhoven halen. We hebben even vastgezeten bij utrecht, maar daarna is de reis vrij vlekkeloos verlopen. Helaas heeft het wel urenlang geregend deze dag. Uiteindelijk zijn we op een camping gaan staan in Heeze. Dit ligt onder eindhoven. Gelukkig was het weer dag 2 en 3 wel mooi. Dag twee was ons doel om ergens bij luik (liège) uit te komen. Uiteraard wouden we niet door deze vieze en stinkende stad heen. We zijn via maastricht ten oosten van Luik uitgekomen. We hebben uiteindelijk een camping gevonden in soumagne. Een camping naast een prachtig landgoed van een paleis/kasteel. Dag 3 was het zwaarst van de hele vakantie. Deze dag zijn we naar Houffalize gefietst. Vele zware beklimmingen gehad en dolblij dat we op een camping stonden. Dag 4 was de dag dat we weer teruggingen richting Nederland. Vanuit Houffalize zijn we naar Huy (Hoei) gefietst. Dit was een zeer prettige rit. Veel van wat we dag 3 geklommen hadden mochten we nu dalen. Hier is ook ons snelheidsrecord van 71.2 km/h neergezet (A). Dag 5 was een zware dag. Niet qua fietsen maar qua tegenslagen. Op een druk stukje op de weg raakte het achterwiel van mijn fietsmaat in een grote put. KLABAM zei de fietsband. We hebben 4 kilometer moeten lopen voor het eerste winkelcentrum waarvan ons verteld werd dat hier wel een winkel zat waar we banden konden kopen. Dit was dus niet zo. Uiteindelijk is 1 van ons op mijn fiets gesprongen, die nog wel heel was, opzoek naar een fietsenmaker in een dorpje verderop. Na 20 kilometer weer terug bij het winkelcentrum kon de band vervangen worden. Uitendelijk hebben we deze dag rond 22:00, vlak onder Breda, de nederlandse grens bereikt (als je zo dichtbij bent wil je hem halen ook). De laatste dag onweerde het hevig, gepaard met stevige wind en keiharde regen. Aangezien we vermoeid ware van de vorige zware dag, daarbijkomende dat we zaterdag per sé thuis moesten zijn hebben we het laatste stukje met de trein gedaan. Ondanks dit hebben we een supervakantie gehad.

Uiteindelijk hebben we deze vakantie (6 dagen, 680KM) 3 lekke banden gehad, 2 x een slag in een wiel en een deuk in een velg.

Kortom, volgend jaar weer!

Mooi dat je een fijne vakantie hebt gehad. Toch zijn er ook wel lessen te trekken uit jullie ervaringen. Drie lekke banden, een kapotte buitenband, twee slagen in een wiel en ook nog een deuk (?) in een velg is toch echt teveel van het goede voor zo'n korte afstand.
Het is hier al vaker gezegd dat moderne racefietsen niet erg geschikt meer zijn voor vakanties. Als je zoiets toch echt wilt doen, dan zou ik ofwel voor weinig geld een oude stalen racefiets kopen (die hebben meestal steviger wielen en er passen vaak wat bredere banden op), of je huidige fiets voorzien van minstens een stevig klassiek en handgebouwd achterwiel met een stevige velg en 36 spaken, en stevige zo breed mogelijke banden. Verder zou ik er een eenvoudige maar goede achterdrager (Balckburn EX of Tubus Fly?) op zetten, en die weinige bagage in kleine tasjes op de fiets dragen.
Zelf vertrek ik over een kleine drie weken voor vijf maanden naar Jeruzalem, en daar ga ik ook tochten maken met weinig bagage. Ik heb een oude stalen racefiets van stal gehaald, er 32 mm Schwalbe Marathons op gezet, een dynamo en een koplamp gemonteeerd, en een Blackburn Ex drager die ik nog had. Er gaan achtertassen mee (ook voor de dagelijkse boodschappen), en daarmee komt het allemaal wel goed (hoop ik).
Wim

Leuk verslag, heb je nog foto's?

Mij staat me van mijn eerste tocht in de Ardennen ('92, ook racefiets en rugzak) bij dat we in Verviers ook gelijk in die belachelijk grote gaten reden, vooral die putdeksels waren bloedlink, daarin rij je elke fiets aan gort.

willem.megens schreef:Leuk verslag, heb je nog foto's?

Mij staat me van mijn eerste tocht in de Ardennen ('92, ook racefiets en rugzak) bij dat we in Verviers ook gelijk in die belachelijk grote gaten reden, vooral die putdeksels waren bloedlink, daarin rij je elke fiets aan gort.
inderdaad, het Belgische wegendek vind ik ver onder de maat. Veel gaten en scheuren in de weg.

Foto's heb ik helaas niet. Ik had een camera op mijn mobiele telefoon. Maar die is de 1ste nacht kapotgegaan door de regen. (In alle haast had ik hem buiten laten liggen :| )