Hallo
Even mezelf voorstellen. Ik ben nieuw op dit forum, maar ben al veel langer een racefietser.
Dagelijks ga ik werken met de fiets, doch over een geringe afstand van slechts 10 km heen en terug, maar hey, alle beetjes helpen.
Dit jaar voor de tweede maal het hooggebergte opgezocht met de racefiets en dat beviel prima. Ondertussen staan er dit jaar al een meer dan 9000 km op de teller.
Maar de zin bekruipt mij meer en meer om eens een fietsreis te maken richting Zuid-Frankrijk. Concrete planner zijn er nog niet, maar het zou ergens in juni 2009 doorgaan. (dit jaar is het verlof al opgesoupeerd) Waarschijnlijk doe ik de tocht alleen, overnachten doe ik in een tweepersoonstentje.
Ervaring met fietsreizen met bagage heb ik niet en daarom richt ik me tot dit forum.
Zoals ik al reeds schreef ga ik dagelijks werken met de fiets, een Gazelle Medeo bwj 2002. Goeie stevige, onderhoudsarme fiets, die wel als nadeel heeft dat hij loodzwaar is ivg met een lichtlopende racefiets. Traag rijden is iets waar ik het moeilijk bij heb, er moet een beetje vaart in zitten. Met die Medeo kom je geheid bezweet aan op het werk, want echt soepel bollen doet die niet (wederom ivg met racefiets).
Nu dacht ik er aan om een nieuwe fiets aan te schaffen. Laat het duidelijk zijn, de fietsmarkt in Belgïe is wel een stukje anders als deze in Nederland. Jullie rijden met fietsen waarvan de doorsnee Belg nog niet eens de naam gehoord van heeft. Ook het aanbod van deze merken is bijna onbestaande is (kenners niet na gesproken). Ik zou dan ook graag bij mijn huidige fietsenmaker, met wie ik een goeie relatie heb, blijven.
Ik denk eraan om eerder een relatief lichte alu fiets met 23 of 25 mm bandjes, spatborden, 3*10 speed met derailleur (twijfel tussen XT en 105 of Ultegra of mix van XT/Ultegra), V-brakes, verlichting (Shimano DH-3N71 naaf) en bagagedrager aan te schaffen, stevige handgespaakte velgen met 36 spaken, AXA beugelslot. Hoogstwaarschijnlijk ga ik voor een gepersonaliseerd huismerk bij mijn fietsenmaker. Als het maar licht loopt, redelijk licht is (<13kg), en relatief betaalbaar blijft (max 1500 €). Rohloff ziet er fantastisch uit maar komt te duur uit. Huidige fiets wordt dagelijks in weer en wind gebruikt en slechts 2-3 keer per jaar gepoetst. Schakelen blijft in alle omstandigheden vlot gaan en behoeft nauwelijks onderhoud.
Na de fietsreis zou de fiets nog dagelijks ingezet worden, vandaar spatborden, slot,…
Plannen om in de toekomst ergens in Afrika of een ander werelddeel rond te gaan fietsen zijn er niet, vandaar dat ik m.i. geen echte reisfiets nodig heb. Maar om enkel een fiets te gaan kopen om op reis te gaan vind ik er ook wat over, vandaar mijn hierboven opgesomde keuze.
Hoogstwaarschijnlijk opteer ik voor een bagagekar (huren) omdat dit mi meer bewegingsvrijheid van de fiets toelaat, hoewel ik reeds over 2 Ortlieb Light tassen beschik.
Het volledige forum doornemen is onbegonnen werk, en ook met de zoekfunctie kan ik niet alles onmiddellijk vinden. Niettegenstaande ben ik de laatste tijd uren aan het lezen geweest op dit forum.
Her en der lees ik over banden tot maat 35 à 42 die licht lopen. Ervaring heb ik hier niet mee, maar moet ik daar echt onder verstaan dat deze licht lopen? Hoe kan dit dan? Dat een brede band meer comfort biedt kan ik goed aannemen, maar licht lopen? Ik dacht hoe smaller, hoe lichter de band loopt.
Comfort vind ik niet zo heel belangrijk. Het mag best hard. Geveerde toestanden zijn al helemaal taboe voor mij.
Vandaar nogmaals mijn vraag aan de ervaring fietsreizigers. Is het mogelijk om met een gelijkaardige fiets zoals de Stevens Gran Turismo (maar met flatbar waarschijnlijk) een tiendaagse tocht over geasfalteerd wegdek richting Zuid Frankrijk af te haspelen, met tent, slaapzak, matje,….
Kamperen zou nu en dan op een camping gebeuren, maar ook al eens wild.
Hoe nemen jullie een ‘douche’ in ’t wild? Dicht bij riviertje (en als er geen is) of zo?
Ga ik beter voor een BobYak of toch maar Extrawheel.
Kan dat wel in een Extrawheel: een tentje, slaapzak, Thermarest matje, en in de andere tas de rest van de spullen, of kom ik in plaatsgebrek? In dat opzicht lijkt een BobYak mij meer mogelijkheden te bieden.
Of neem ik mijn reserve (alu) racefiets en hang ik daar gewoon een kar aan?
Op reis heb je sowieso tijd en hoeft het niet al te snel te gaan. Ik veronderstel dat een gemiddelde dagafstand van 100 km makkelijk haalbaar moet zijn met bepakking, wetende dat je niet voor 9 u op pad gaat.
Ik heb nog wel een tijdje, maar alle nuttige tips zijn meer dan welkom.
Hartelijk bedankt alvast
Even mezelf voorstellen. Ik ben nieuw op dit forum, maar ben al veel langer een racefietser.
Dagelijks ga ik werken met de fiets, doch over een geringe afstand van slechts 10 km heen en terug, maar hey, alle beetjes helpen.
Dit jaar voor de tweede maal het hooggebergte opgezocht met de racefiets en dat beviel prima. Ondertussen staan er dit jaar al een meer dan 9000 km op de teller.
Maar de zin bekruipt mij meer en meer om eens een fietsreis te maken richting Zuid-Frankrijk. Concrete planner zijn er nog niet, maar het zou ergens in juni 2009 doorgaan. (dit jaar is het verlof al opgesoupeerd) Waarschijnlijk doe ik de tocht alleen, overnachten doe ik in een tweepersoonstentje.
Ervaring met fietsreizen met bagage heb ik niet en daarom richt ik me tot dit forum.
Zoals ik al reeds schreef ga ik dagelijks werken met de fiets, een Gazelle Medeo bwj 2002. Goeie stevige, onderhoudsarme fiets, die wel als nadeel heeft dat hij loodzwaar is ivg met een lichtlopende racefiets. Traag rijden is iets waar ik het moeilijk bij heb, er moet een beetje vaart in zitten. Met die Medeo kom je geheid bezweet aan op het werk, want echt soepel bollen doet die niet (wederom ivg met racefiets).
Nu dacht ik er aan om een nieuwe fiets aan te schaffen. Laat het duidelijk zijn, de fietsmarkt in Belgïe is wel een stukje anders als deze in Nederland. Jullie rijden met fietsen waarvan de doorsnee Belg nog niet eens de naam gehoord van heeft. Ook het aanbod van deze merken is bijna onbestaande is (kenners niet na gesproken). Ik zou dan ook graag bij mijn huidige fietsenmaker, met wie ik een goeie relatie heb, blijven.
Ik denk eraan om eerder een relatief lichte alu fiets met 23 of 25 mm bandjes, spatborden, 3*10 speed met derailleur (twijfel tussen XT en 105 of Ultegra of mix van XT/Ultegra), V-brakes, verlichting (Shimano DH-3N71 naaf) en bagagedrager aan te schaffen, stevige handgespaakte velgen met 36 spaken, AXA beugelslot. Hoogstwaarschijnlijk ga ik voor een gepersonaliseerd huismerk bij mijn fietsenmaker. Als het maar licht loopt, redelijk licht is (<13kg), en relatief betaalbaar blijft (max 1500 €). Rohloff ziet er fantastisch uit maar komt te duur uit. Huidige fiets wordt dagelijks in weer en wind gebruikt en slechts 2-3 keer per jaar gepoetst. Schakelen blijft in alle omstandigheden vlot gaan en behoeft nauwelijks onderhoud.
Na de fietsreis zou de fiets nog dagelijks ingezet worden, vandaar spatborden, slot,…
Plannen om in de toekomst ergens in Afrika of een ander werelddeel rond te gaan fietsen zijn er niet, vandaar dat ik m.i. geen echte reisfiets nodig heb. Maar om enkel een fiets te gaan kopen om op reis te gaan vind ik er ook wat over, vandaar mijn hierboven opgesomde keuze.
Hoogstwaarschijnlijk opteer ik voor een bagagekar (huren) omdat dit mi meer bewegingsvrijheid van de fiets toelaat, hoewel ik reeds over 2 Ortlieb Light tassen beschik.
Het volledige forum doornemen is onbegonnen werk, en ook met de zoekfunctie kan ik niet alles onmiddellijk vinden. Niettegenstaande ben ik de laatste tijd uren aan het lezen geweest op dit forum.
Her en der lees ik over banden tot maat 35 à 42 die licht lopen. Ervaring heb ik hier niet mee, maar moet ik daar echt onder verstaan dat deze licht lopen? Hoe kan dit dan? Dat een brede band meer comfort biedt kan ik goed aannemen, maar licht lopen? Ik dacht hoe smaller, hoe lichter de band loopt.
Comfort vind ik niet zo heel belangrijk. Het mag best hard. Geveerde toestanden zijn al helemaal taboe voor mij.
Vandaar nogmaals mijn vraag aan de ervaring fietsreizigers. Is het mogelijk om met een gelijkaardige fiets zoals de Stevens Gran Turismo (maar met flatbar waarschijnlijk) een tiendaagse tocht over geasfalteerd wegdek richting Zuid Frankrijk af te haspelen, met tent, slaapzak, matje,….
Kamperen zou nu en dan op een camping gebeuren, maar ook al eens wild.
Hoe nemen jullie een ‘douche’ in ’t wild? Dicht bij riviertje (en als er geen is) of zo?
Ga ik beter voor een BobYak of toch maar Extrawheel.
Kan dat wel in een Extrawheel: een tentje, slaapzak, Thermarest matje, en in de andere tas de rest van de spullen, of kom ik in plaatsgebrek? In dat opzicht lijkt een BobYak mij meer mogelijkheden te bieden.
Of neem ik mijn reserve (alu) racefiets en hang ik daar gewoon een kar aan?
Op reis heb je sowieso tijd en hoeft het niet al te snel te gaan. Ik veronderstel dat een gemiddelde dagafstand van 100 km makkelijk haalbaar moet zijn met bepakking, wetende dat je niet voor 9 u op pad gaat.
Ik heb nog wel een tijdje, maar alle nuttige tips zijn meer dan welkom.
Hartelijk bedankt alvast