Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Drager voor verende voorvork? - Forum Wereldfietser

Drager voor verende voorvork?

Drager voor verende voorvork?

Tja je kent het misschien wel. Je gaat op vakantie en net op het allerlaatste moment moet je nog vanalles kopen. Lange leve de Voorpret ehhh.. Voorstress. Blij als we eindelijk op de fiets zitten met uitzicht op de turkse Zwarte zee.....

Wat zijn de beste voordragers?
Voor een gewone fiets als een fiets met verende voorvork.
We hebben gehoord dat je de tassen voor, beter zo laag mogelijk kan hangen voor de stabiliteit. De drager voor een verende voorvork die we tot nu toe gevonden hebben, hangt echter erg hoog. (Tubus swing)

O ja, de tassen...die we ook nog moeten kopen zijn uit de classic serie van Ortlieb.

Alvast bedankt!

bLANCHE
Blanche schreef:Drager voor verende voorvork?

...

Wat zijn de beste voordragers?
Voor een gewone fiets als een fiets met verende voorvork.
We hebben gehoord dat je de tassen voor, beter zo laag mogelijk kan hangen voor de stabiliteit. De drager voor een verende voorvork die we tot nu toe gevonden hebben, hangt echter erg hoog. (Tubus swing)
...
Ik heb zelf een drager van cordo (http://www.cordo.nl > diversen > dragers > suspension superdrager) op mijn vakantiefiets met geveerde voorvork. De bevestiging was erg makkelijk en hij is na twee jaar nog steeds heel...
Afbeelding

Passen de Orlieb classic tassen op een Cordo?
...

Ik heb zelf een drager van cordo (http://www.cordo.nl > diversen > dragers > suspension superdrager) op mijn vakantiefiets met geveerde voorvork. De bevestiging was erg makkelijk en hij is na twee jaar nog steeds heel...
Afbeelding[/quote]

Passen daar ook de Ortlieb Classic tassen op?

Blanche schreef:Passen de Orlieb classic tassen op een Cordo?
Lijkt me wel. Alle dragers bestaan toch uit een draadframe waar je je tassen aanklikt? Ortlieb tassen hebben net als andere tassen geen speciale dragers nodig. [een Ortlieb-bezitter mag me hierop corrigeren].
Blanche schreef:De drager voor een verende voorvork die we tot nu toe gevonden hebben, hangt echter erg hoog. (Tubus swing)
Ja dat klopt, maar dan is je bagage wel afgeveerd. De voordrager monteren op het niet afgeveerde gedeelte van de verende voorvork werkt averechts: je voortassen rammelen dan erger dan bij een ongeveerde vork; zonde van je dure vork, drager en tassen :cry:
Die tubusdrager geldt als erg goed.
Er is er nog een die daar behoorlijk op lijkt, maar kan effe niet op de naam komen.
Groeten, Leon

Die andere drager is de FAIV: http://www.faiv.de/
Verder heeft Old Man Mountain goede onafgeveerde dragers voor gebruik met verende voorvork: http://www.m-gineering.nl/ommindex.htm
veel succes,
Wim

Ik vergat nog te rageren op de rest van je vraag. Voor ongeveerde vorken hebben de andere TUBUS dragers ook een prima reputatie. Overigens is het niet zo'n nadeel dat die afgeveerde TUBUS drager hoog zit. Anders dan bij de hoge voordragers van vroeger zit het gewicht namelijk in het draaipunt (het heet geloof ik anders) van de voorvork, net als bij een lowrider. Het wiel probeert dus niet steeds om te klappen. Er zijn zelfs enkele ontwerpen van gewone voordagers die ook juist wat hoger zitten, om meer ruimte t ehebben tussen de onderkant van de tas en de bodem (vooral bij 26 inch wielen in ruw terrein geen luxe), en om je verende werking van een gewone stalen vork niet teniet te doen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de mooie stalen Thorn midloader: www.sjscycles.com

Wim
Leon schreef:
Blanche schreef:De drager voor een verende voorvork die we tot nu toe gevonden hebben, hangt echter erg hoog. (Tubus swing)
Ja dat klopt, maar dan is je bagage wel afgeveerd. De voordrager monteren op het niet afgeveerde gedeelte van de verende voorvork werkt averechts: je voortassen rammelen dan erger dan bij een ongeveerde vork; zonde van je dure vork, drager en tassen :cry:
Die tubusdrager geldt als erg goed.
Er is er nog een die daar behoorlijk op lijkt, maar kan effe niet op de naam komen.
Groeten, Leon
Dit valt erg mee.
Wanneer de bagage niet-afgeveerd is, is het voordeel van een verende vork dat het extra comfort biedt.

De wegligging verbetert niet, maar dit wordt niet slechter dan een fiets zonder geveerde vork. Het enige wat je niet moet doen is sneller van een onverharde weg afdalen dan dat je op een niet-geveerde fiets zou doen.

Groeten,

Marco

Unihoc_ACE schreef:
Blanche schreef:Passen de Orlieb classic tassen op een Cordo?
Lijkt me wel. Alle dragers bestaan toch uit een draadframe waar je je tassen aanklikt? Ortlieb tassen hebben net als andere tassen geen speciale dragers nodig. [een Ortlieb-bezitter mag me hierop corrigeren].
Ik heb ook zo'n Cordo-voordrager. Kwam er achter dat mijn Ortlieb Classic FrontRollers er niet goed op pasten; de onderste haak 'valt' onder het drager-frame. Is op te lossen door nieuwe (QL2-systeem) onder-haken te monteren (kosten zo'n 5 euro per stuk). Die haken kun je heel makkelijk verstellen, omhoog/omlaag, in tegenstelling tot de oude type haken (QL1) die alleen horizontaal versteld kunnen worden.

Bedankt allemaal!

De Ortlieb voortassen zitten erop (cordo drager) !
Overigings zonder nieue haken aan te schaffen....kwestie van een handige Douwe in huis :lol: :lol: :lol: