Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos travelmaster met voorvering kan alleen met Aheadset? - Forum Wereldfietser

Santos travelmaster met voorvering kan alleen met Aheadset?

Hallo,

Momenteel leg ik de laatste details vast voor een fiets waarmee ik mezelf eens wil verwennen. :lol: De keuze is een Santos Travelmaster 2.6. Daarop wil ik graag een verende voorvork laten monteren. Die is als optie voorzien op de site van Santos, dus geen probleem.... Of toch:

Een dealer vertelde me dat hij gebeld heeft met Santos (ik was er niet bij) en dat Santos bevestigde dat een verende voorvork enkel mogelijk is met een Aheadset voorbouw en stuurpen. Zelf heb ik een klassieke pen nodig met draad omdat anders mijn stuur niet hoog genoeg komt (relatief kort bovenlichaam tov de benen).

Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? Zijn er hier mensen die een Santos TM berijden met verende vork én klassiek balhoofd? Hoe hoog kan je maximaal gaan met zo'n Aheadset (in cm spacers)?

Heeft er iemand nog een andere voorvork op een travelmaster en hoe bevalt die?

Veel mensen hier zeggen dat je geen vering nodig hebt als je dikke 26 inch banden hebt. Ik vind dat het telkens serieus tegenvalt als ik proefrijd op dergelijke ongeveerde tweewielers. Het voelt altijd erg spartaans aan. Maar dat kan aan mijn rijstijl liggen of aan de slechte wegen in België. :)

Bedankt!

Luca
Luca schreef:Hallo,

Momenteel leg ik de laatste details vast voor een fiets waarmee ik mezelf eens wil verwennen. :lol: De keuze is een Santos Travelmaster 2.6. Daarop wil ik graag een verende voorvork laten monteren. Die is als optie voorzien op de site van Santos, dus geen probleem.... Of toch:

Een dealer vertelde me dat hij gebeld heeft met Santos (ik was er niet bij) en dat Santos bevestigde dat een verende voorvork enkel mogelijk is met een Aheadset voorbouw en stuurpen. Zelf heb ik een klassieke pen nodig met draad omdat anders mijn stuur niet hoog genoeg komt (relatief kort bovenlichaam tov de benen).

Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? Zijn er hier mensen die een Santos TM berijden met verende vork én klassiek balhoofd? Hoe hoog kan je maximaal gaan met zo'n Aheadset (in cm spacers)?

Heeft er iemand nog een andere voorvork op een travelmaster en hoe bevalt die?
Santos levert Magura vorken en die worden alleen geleverd met een binnenbalhoofdbuis uit aluminium en zonder schroefdraad. Binnendiameter is 24.nogwat dus een pen past er ook fysiek niet in

RST levert vorken met een verwisselbare binnenbalhoofdbuis en die zijn ook met draad leverbaar. Is natuurlijk geen Magura
Luca schreef:Hoe hoog kan je maximaal gaan met zo'n Aheadset (in cm spacers)?
Die vraag zou ik aan de dealer stellen. Nog beter zou zijn als je zou weten hoeveel hij omhoog moet. Er zijn wel speciale zaken voor te koop: maar wat levert je dealer/Santos?

Vering is niet echt noodzakelijk maar een persoonlijke keuze. Als je het fijn vindt gewoon doen zou ik zeggen.
Je krijgt wat meer vering als je die dikke banden als je ze wat minder hard oppompt.

Wij hebben onze Santos Travelmaster's net uitgerust met de betreffende Magura Odur voorvork om inderdaad net dat beetje extra comfort te hebben. De stuurpen is inderdaad wat aan de korte kant, wel komt de fiets door de wat langere vork in zijn geheel iets omhoog aan de voorkant (ook als je er op zit en de vork ca 2cm inveert) waardoor het effect van de korte stuurbuis wat minder is. (stuurgedrag blijft overigens vrijwel gelijk..)

Daarnaast hebben we op een fiets in plaats van een plat stuur een "riser bar" gemonteerd die de handvatten nog zo'n 2 cm extra omhoog brengt. Ook de de door Santos standaard gebruikte verstelbare A-head voorbouw kan een flink stuk omhoog, al komt het stuur dan natuurlijk wel een stukje naar je toe..

Je kunt ook eens kijken naar een Syntace VRO voorbouw, die geeft je nog meer mogelijkheden (maar kost ook flink meer.. :? )

Maar als je je stuur echt hoog wilt hebben wordt dat wel een probleem.. Magura zou de Odur, die als tour vork door het leven gaat, eigenlijk van een wat langere binnenbalhoofdbuis moeten voorzien. (zo uit het hoofd is ie nu 25cm)

Maar het comfort is, zeker in combinatie met een Thudbuster zadelpen, erg goed...

Daarnaast hebben we op een fiets in plaats van een plat stuur een "riser bar" gemonteerd die de handvatten nog zo'n 2 cm extra omhoog brengt. Ook de de door Santos standaard gebruikte verstelbare A-head voorbouw kan een flink stuk omhoog
Een goed idee waar ik eigenlijk nog niet echt bij had stil gestaan.

Het stuur moet natuurlijk niet zo hoog als je dat op sommige hybrides ziet. Zondags zie je altijd dames rijden met zo'n vlinderstuur dat helemaal rechtop gezet is. Maar waarom ook niet, als zij dat lekker vinden. :)

Voor mij komt het ongeveer even hoog als het zadel. En dat is dan zo'n 10-11 cm vanaf balhoofdset tot aan de klem van de stuurstang.

Bedankt voor jullie input!

Luca

Ik heb pas een fietsreis gedaan met mijn TREK 4100 met verende voorvork en die mag er voor mijn part onderuit, Niets dan nadeel als je wil gaan klimmen, maar dat is mijn mening. Die 26" wielen met dikken banden zijn al comfortabel genoeg.

Mijn dochter reed dit jaar voor het eerst op haar mtb met verende voorvork. Zij houdt van comfort en heeft dus 60 mm Big Apples. De vork stond toch meestal op de lockout, omdat ze merkte dat dat beter fietste. Onverhard was de vork wel fijn. Wat haar het meest irriteerde was dat de vork (een Suntour Epicon) weinig stijf was. Zelf heb ik liever een stalen frame met traditionele vork met dunne poten (Reynolds 531) en een gegoten vorkkroon (plus dikke banden). Maar ik geef toe dat onverhard een verende vork wel fijn is.
Wim

Ik krijg steeds meer de indruk dat die Suntour vorken niet je van het zijn, ik ga maar eens sparen voor deze:

http://www.roseversand.de/output/contro ... tail2=3732

Luca,

er zijn verhogers voor op de voorvork. Het ziet er niet zo mooi uit, maar het werkt wel. Jouw dealer zal ze vast wel kennen. Als hij je opmeet, kan hij precies zien of je het wel of niet nodig hebt. En een riser stuur is een goed alternatief, want die brengt de handvatten pakweg 3 cm omhoog.
Oh ja, een Syntace stuurpen is erg mooi, maar kent een aantal beperkingen. Dan is een -goedkopere- Pro stuurpen geen slecht alternatief. Leverbaar in 85, 110 en 125 mm lengte. :lol:

Eric Schuijt schreef:Luca,

er zijn verhogers voor op de voorvork.
Een heel tableau de chasse: http://www.m-gineering.nl/hoger.htm

Toch zijn dit allemaal maar lapmiddelen om het probleem te ondervangen dat de frame geometrie blijkbaar eigenlijk niet deugt voor jou. Als je zoveel uitgeeft zou ik het probleem aan de wortel aanpakken, en voor een ander frame kiezen. En je bent niet de enige die problemen heeft gehad met de geometrie van de travelmasters (althans de alu exemplaren). Ik zie er heel veel rondrijden met vreemde stuurpennen etc, vooral bij vrouwen. Ik weet niet over welk frame je het hebt, maar de chromo travelmasters hadden traditioneel een kortere bouw dan de alu travelmasters (ik geloof dat het verschil tegenwordig wat minder groot is). Dit zou een eerste route kunnen zijn (althans als je eerder met een alu travelmaster bezig was). Anders zou ik gewoon kijken naar een ander frame, en misschien vooral een maatframe. Een fiets moet passen, dat is de eerste eis.
Wim

Familie fiets schreef:Ik heb pas een fietsreis gedaan met mijn TREK 4100 met verende voorvork en die mag er voor mijn part onderuit, Niets dan nadeel als je wil gaan klimmen, maar dat is mijn mening. Die 26" wielen met dikken banden zijn al comfortabel genoeg.
Als je gaat klimmen, moet je hem natuurlijk wel op de lock zetten anders verspil je inderdaad wel erg veel energie.
allo allemaal,

Een heel tableau de chasse: http://www.m-gineering.nl/hoger.htm
Marten, bedankt om de vele mogelijkheden van verhogers aan te geven. Vooral die rechte extension geeft heel wat hoogte. Ik wist eigenlijk niet of zoiets wel stevig genoeg zou zijn. Maar als jij hem aanprijst zal dat zeker ok zijn.

Omdat ik een stouterik ben :roll: , zou ik zelfs op een echte vakantiefiets durven kiezen voor een degelijke geveerde vork (zoals de Magura Odur). Ik vind het gewoon prettiger rijden als ik vergelijk met ongeveerd. De lockout is er wel voor die hele lange stukken omhoog. Het dagelijks dieet van de fiets bestaat echter uit slechte betonklinkerpaden, betonstroken met verzakte platen en venijnige lage boordjes. Echte velgenpitsers) :)

De fiets gaat meestal in en rond de stad gebruikt worden voor woon-werk en touren in het weekend, geen echte vakantiefiets dus. Maar hij moet ook heel af en toe in de Ardennen meekunnen op gematigde MTB-trails (geen downhill). Ik heb maar plaats voor 1 fiets. Dus wordt het een (belgisch) compromis. :wink:
Ik weet niet over welk frame je het hebt, maar de chromo travelmasters hadden traditioneel een kortere bouw dan de alu travelmasters (ik geloof dat het verschil tegenwordig wat minder groot is)
Willem Jongeman: het wordt een chromo Travelmaster en die is 1 cm korter dan de alu versie als ik het goed heb. Dat geeft veel meer keuze in voorbouwonderdelen.

Wat betreft de dealer: bij Bike4travel zal ik zonder twijfel goed gesoigneerd worden. Nietwaar Marco...? :lol:

Bedankt!

Luca