Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onverhard in Zuid-Noorwegen?? - Forum Wereldfietser

Onverhard in Zuid-Noorwegen??

Hallo,

Ik was alweer aan het dagdromen over een volgende fietstrip...

Ik vroeg mij af of er in Zuid-Noorwegen* mooie onverharde tracks zijn als alternatief voor de doorgaande asfaltwegen. Zoiets als de Ralarvegen.

Ik weet van een eerdere reis (met auto en fiets voor dagtochtjes) dat vele wegen in Noorwegen mooi zijn, maar dat er soms ook van die ellelange stukken vals plat bij zitten. Als er dan een mooi alternatief zou zijn, waarom niet? Overigens ben ik na IJsland niet zo gecharmeerd van wasbordwegen, dus waarschijnlijk valt er dan al een hoop af. Maar wat precies kan ik niet van een kaart aflezen.

Ik heb ook al de website van Jim bekeken.

*) pakweg in driehoek Stavanger, Oslo en Trondheim

Kijk ook eens op mijn site. ik heb in die driehoek veel gefietst en ook menig onverhard weggetje meegepakt.

1991: Gotenborg Oslo via Sognefjell
1997: Stavanger - Stavanger
2007: Oslo - Trondheim

http://www.luddo.nl

In vergelijking met IJsland zijn de onverharde wegen in Noorwegen snelwegen. Ze kunnen weleens wat grof zijn. Ik merkte tijdens mijn laatste tocht dat ze veel wegen aan het asfalteren zijn. Een mooie weg is de jotunheimveien tussen Skabu en Bygdin.

Daarnaast is Strynefjellsvegen ook een aanrader. Zeker goed te fietsen zonder al te veel wasbord. Je kan gelijk naar de Dalsnibba gaan met een mooi uitzicht op Geiranger.

De weg tussen Ovre Ardal en Turtago is prachtig en toen ik er fietste onverhard, maar is inmiddels geasfalteerd.

Ook leuk schijnt de steilste weg van Noorwegen te zijn, Stalheimskleiva.
ik heb hem zelf nog niet gedaan maar het is erg spectaculair.

http://ciclismo.sitiasp.it/altimetria/4 ... alita.aspx

Ook spectaculair is de weg bij de Lysefjord naar het Setesdal. Als je dan zin hebt kan je een mooie wandeling maken naar de Kjerag.

Een erg mooie site met kaarten om je route voor te bereiden is

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

veel plezier

groet

Luddo

Bedankt voor de goede info, precies wat ik zoek!!

Ik zal er op mijn gemak en met gebruik van de mooie website naar kijken.

De weg bij het Lysefjord heb ik 8 jaar geleden met de auto gedaan. De remmen van de Citroen trokken 1000m afdalen in 10km nauwelijks. Toen wilde ik nog een keer met de fiets terugkomen, vandaar dat Stavanger me een goed vertrekpunt lijkt. En ik voor me heb ik op dit moment een foto hangen met mijzelf opdie kei. Maf gezicht.

Eventyrveien is een aanrader en in de aanloop van Rallarvegen. De fietsroute is genummerd net als de hoofdweg (nr7) die parallel loopt (meestal) aan de andere kant van de rivier.
Eventyrveien

Eventyrveien is letterlijk vertaald Avonturenweg, en het is een avontuur, daar mag je zeker van zijn. Hou rekening dat je daar veel langer over doet dan over de gewone weg, en dat bevoorraden soms lange stukken niet mogelijk is. Meestal enkel als er een brug over de rivier is naar een dorp.
Hemsedal kan je ook volgen via fietsroute nr52.

Bij de plaatselijke toeristise dienst vond ik een overzichtskaart (prijs 60NOK in 2000), onderweg vind je stukjes van deze kaart langs de weg, maar een overzichtskaart is geen overbodige luxe aangezien er soms bordjes verdwenen waren. Toen ik de kaart kocht vertelde men dat het te vroeg op het seizoen was (mei) om de route te fietsen, en ik had net een heel stuk van de route gedaan.

luddo schreef: Ook leuk schijnt de steilste weg van Noorwegen te zijn, Stalheimskleiva.
ik heb hem zelf nog niet gedaan maar het is erg spectaculair.
In ieder geval niet onverhard.

Ik ben er in juni langs gekomen. Je mag het met recht spectaculair noemen. Je gaat over ongeveer 2 km met 20% omhoog/omlaag. Tussen 2 haarspelden ongeveer 30 meter rechte weg (zonder bocht) en de buitenkant van de bocht houd die 20% aan. Reken uit wat de binnenbocht doet.

Ik weet uit Engeland 2 jaar geleden dat ik 18% omhoog in rechte lijn kan doen. Of ik deze helling had kunnen doen heb ik mijn twijfels over.

Maar goed, ik ging naar beneden. Op zich geen pretje. Je kan geen moment je rem loslaten. Maar afdalen doe je toch niet in 1 keer, daar is het te mooi voor.
Als je vanaf Voss komt heb je nauwelijks meer dan 4 %.

Peter

willem.megens schreef: vandaar dat Stavanger me een goed vertrekpunt lijkt.
Ga in Stavanger eerst naar de Tourist Information. Als je met de boot aankomt is dat vlakbij. Vraag daar om een kaart met de fietsroutes van de stad.

De fietsvoorzieningen in Stavanger en omstreken zijn bijzonder goed. Enige probleem is dat ze vaak niet bewegwijzerd zijn, en dat maakt het volgen van de goede weg soms erg complex.
Op de kaart staan echter een aantal doorgaande routes door de stad. Als je dat eenmaal doorhebt is het een fluitje van een cent.

Peter

Ik heb nu al een aantal nuttige tips, dank daarvoor.

Nu vroeg ik mij nog wat wat goede kaarten zijn (behalve die online is natuurlijk). Ik had ooit zo een van Capellen, maar die vond ik vreselijk. Ik lees op de landeninfo:

"Statens Kartverk (1:250.000). Deze regiokaarten voldoen erg goed."

Heeft iemand ervaring met deze kaarten?

De online kaarten zijn inderdaad van Statens.

Volgens mij had ik in 1997 een Statens kaart. Deze was niet zo precies als de Cappelens (dorpjes die niet bestonden enzo, wegen die anders liepen).

Je kan ook naar de vergelijkbare kaarten van Freytag & Berndt kijken:
http://www.stanfords.co.uk/stock/norway ... road-maps/

Bij mijn laatste tocht heb ik de nieuwe Cappelens en mijn hele oude Cappelens uit 1990 gebruikt. Deze laatste ziet er niet uit (grauwe kleuren), maar was nog steeds bruikbaar en niet uitelkaar gevallen (5 keer gebruikt!). De nieuwe zien er beter uit en zijn zeer accuraat. Je moet wel opletten dat de campings vaak niet meer bestaan. Groot nadeel van de Cappelens is de kleurstelling van de wegen. Je ziet niet of je op een drukke snelweg op een onverharde weg zit. Alles is rood en alleen aan de wegnummer kan je zien of de weg goed bereidbaar is of niet.

Op beide staan geen hoogtelijnen dus het is een kwestie van smaak.

groet

Luddo