Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom roesten inbusboutjes? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Waarom roesten inbusboutjes?

Oxideren aan de lucht (=roesten... voor ijzer) is uiteraard altijd mogelijk.....
Bij oxidatie aan de lucht gaat het om de edelheid v/h metaal (wat uit te drukken is in een negatieve of positieve potentiaal).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Corrosie
http://www.corrosiehelpdesk.nl/inleiding/tekst.html
http://www.natuurwetenschappen.nl/modul ... nt&sid=949
http://www.automotivecenter.nl/opleidin ... rrosie.htm

Leon schreef:Ik snap alleen niet hoe een spijker die buiten aan een touwtje hangt na verloop van tijd toch geroest is. Waartussen is dan een spanningsverschil en wat maakt geleidend contact?
Als het bijvoorbeeld een gewone ijzeren spijker is dan zullen er al kleine spanningsverschillen in het ijzer zelf zitten die aanleiding geven tot de eerste (geringe) roest. Is de eerste roest eenmaal gevormd dan zal het spanningsverschil tussen die roest en het overige ijzer de roestvorming versnellen.

Een goed voorbeeld van hoe roest te voorkomen is, is te zien bij autowrakken in een woestijn. Hoewel grotendeels ontdaan van de lak door voortdurend zandstralen, roest het onedele metaal amper door het volledig ontbreken van water.

Peter

dit verhaal klopt maar ten dele, zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roest_(metaal)

Hier is het niet nodig om een spanningsverschil te hebben tussen het aanwezige roest en het ijzer.

Wat je aan het eind schrijft: puur het ontbreken van water is de oorzaak het het in de woestijn niet roest.
water is een essentieel onderdeel van de chemische reactie, andere zaken zoals chloor/chloride versnellen alleen maar.
Het roestproces kan voorgesteld worden in drie basisstappen:

* de vorming van ijzer(II)-ionen uit het metaal
* de vorming van hydroxylgroep-ionen
* hun reactie samen, met de toevoeging van zuurstof

Wanneer staal in contact komt met water begint er een elektrochemisch proces. Aan het oppervlak wordt het ijzer geoxideerd tot ijzer(II):

Fe → Fe2+ + 2e-

De elektronen die vrijkomen verplaatsen zich naar de uiteinden van de waterdruppel, waar er meer opgeloste zuurstof voorhanden is. Ze reduceren de zuurstof en het water tot hydroxylgroep-ionen:

4e- + O2 + 2H2O → 4OH-

De hydroxide ionen reageren met de ijzer(II)-ionen en nog meer opgeloste zuurstof om ijzeroxide te vormen. Deze hydratatie is veranderlijk, maar de meest algemene vormen zijn:

Fe2+ + 2OH- → Fe(OH)2
4Fe(OH)2 + O2 → 2(Fe2O3.xH2O) + 2H2O

Roest is dus gehydrateerd ijzer(III)-oxide. Corrosie gaat sneller in zeewater door de hogere concentratie aan natriumchloride-ionen, waardoor de oplossing beter geleidt. Roesten kan ook versneld worden door zuren, en vertraagd door basen.

Gehydrateerd ijzeroxide is doorlaatbaar voor lucht en water, waardoor het metaal ook blijft verder roesten eens er een roestlaag bestaat. Uiteindelijk wordt de hele ijzermassa omgezet in roest.
Waarom spelen dan bij metaal-metaal contacten spanningen wel een rol?
Eigenlijk komt dat door het oxidelaagje dat op het meest edele metaal zit. Schroef je daar een schone ijzer bout bijvoorbeeld "tegenaan" dan zal het oxide van het meest edele metaal (bijv koperoxide) omgezet worden tot kopermetaal en het ijzer wordt ijzer oxide
in reactie samengevat
3CuO + 2Fe(m) --> 3Cu (m) + Fe2O3
(m)=metaal, dit staat er normaal niet bij...

Je ziet dus dat voor dit soort corrosie in principe geen water nodig is.

Welke reactie optreedt: normaliter wordt hert meest edele metaal dus gevormd (volgens de zgn spanningsreeks), hier dus koper.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsreeks

Ik heb speciaal een stuurpen met een negatieve hoek gemonteerd op m'n fiets omdat op die manier geen water blijft staan in de kop van het boutje :wink:
Voor de rest "roest gevoelige" plaatsen vervangen door titanium of aluminium op plaatsen waar geen spanning/belasting op het boutje komt te staan.

andre@home schreef:in reactie samengevat
3CuO + 2Fe(m) --> 3Cu (m) + Fe2O3
(m)=metaal, dit staat er normaal niet bij...

Je ziet dus dat voor dit soort corrosie in principe geen water nodig is.
Het verschijnsel is bekend, vooral de thermiet variant is spectaculair.
Het is echter niet wat iemand normaal met roest zou aanduiden.

Inderdaad, en dit treedt ook net bij kamertemperatuur spontaan op, waarschijnlijk dus omdat het potentiaalverschil te klein is en daarbij is de activeringsenergie ook nog hoog...:
De ontsteking van het mengsel is niet zo eenvoudig. Er is zeer veel warmte nodig om de reactie te starten.
............

wellicht doet in veel gevallen (ook het Cu-Fe koppel) een beetje water wonderen... het verlaagt de kinetische barrière, immers er lost altijd wel een beetje oxide op in het water waardoor de reactie beter verloopt. In het laatste geval van thermiet speelt water dus een aparte rol: niet blussen met water dus....

Peter_K schreef:
andre@home schreef:in reactie samengevat
3CuO + 2Fe(m) --> 3Cu (m) + Fe2O3
(m)=metaal, dit staat er normaal niet bij...
Je ziet dus dat voor dit soort corrosie in principe geen water nodig is.
Het verschijnsel is bekend, vooral de thermiet variant is spectaculair.
Het is echter niet wat iemand normaal met roest zou aanduiden.
Als je een stalen schuursponje in de fik steekt heb je een reactie zonder water en met één metaal. M.a.w. het is maar wat je corrosie noemt :D
Leon

Het gaat om het beschikbare metaal oppervlak waarmee zuurstof uit de lucht kan reageren. als dat te laag is kan de verbranding zichzelf niet onderhouden, maw "het brandt niet" of het dooft weer...

Als je via een andere vorm, bijv poeder, het oppervlak sterk vergroot en er is voldoende zuurstof beschikbaar dan kan bij aansteken de zaak spontaan ontbranden en verder branden...
(Magnesium poeder voor een ouderwetse flitser!)

Maw (metaal) poeder kan dus ook zeer gevaarlijk zijn! ....

andre@home schreef:Maw (metaal) poeder kan dus ook zeer gevaarlijk zijn! ....
We dwalen wel steeds verder af, maar poeder/stof kan aardig knallen ja. :twisted:

rvs is eigenlijk meer een legering met koolstof erin. meer koolstof is minder roesten.
koksmessen bevatten weinig koolstof, ze roesten dus altijd maar zijn en blijven lang superscherp. itt rvs schilmesjes van een eurotje.

ik spuit roestgevoelige onderdelen, VOORAL de imbusjes, altijd in met blanke tectyl. (niet bij de remmen, schroefdraad en lopende onderdelen natuurlijk).
werkt prima!

Walter M schreef:rvs is eigenlijk meer een legering met koolstof erin. meer koolstof is minder roesten.
koksmessen bevatten weinig koolstof, ze roesten dus altijd maar zijn en blijven lang superscherp. itt rvs schilmesjes van een eurotje.
Volgens mij zie je een r over het hoofd :roll:

Walter M schreef:rvs is eigenlijk meer een legering met koolstof erin. meer koolstof is minder roesten.
Volgens mij bevat een rvs legering ten opzichte van een gewone staal legering meer chroom en nikkel.

Ijzer met koolstof: gietijzer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gietijzer
De mate waarin het koolstof erin zit bepaalt de sterkte.
Er zitten nog wel andere metalen bij.
Het geheim van de smid........ dat is hoe je het ijzer smeedbaar houdt en de koolstof erin krijgt.....

De Japanners zijn er ook zeer bedreven in : hun samoerai zwaarden worden ook via een speciaal procedé gemaakt
http://www.dekoele.nl/samurai_zwaard.htm

En reken maar dat die zwaarden heel prijzig kunnen zijn, afhankelijk van hoe en door wie ze gesmeed zijn. Een oude Aikido leraar van me heeft zo'n zwaard, daar heeft hij een godsvermogen voor betaalt...

Die zwaarden roesten dus ook niet, schijnen wel weer gevoelig voor licht te zijn..

andre@home schreef:Ijzer met koolstof: gietijzer
staal zonder koolstof: ijzer

m-gineering schreef:
andre@home schreef:Ijzer met koolstof: gietijzer
staal zonder koolstof: ijzer
Hoe zit het nou echt? Van gietijzer weet ik alleen maar dat je vloeibaar ijzer in een mal laat lopen om er de juiste vorm aan te geven, zoals mijn koekenpan :lol: en heftig zwaar....

Haike schreef:
m-gineering schreef:
andre@home schreef:Ijzer met koolstof: gietijzer
staal zonder koolstof: ijzer
Hoe zit het nou echt? Van gietijzer weet ik alleen maar dat je vloeibaar ijzer in een mal laat lopen om er de juiste vorm aan te geven, zoals mijn koekenpan :lol: en heftig zwaar....
ijzer: het element Fe
staal: legering van ijzer, koolstof etc
constructiestaal: <0.3% C
machinestaal : 0.3-0.6% C
hamers etc 0.6-0.9% C
snijgereedscahp: 0.9-1.2% C
meetgereedschap: 1.2-1.5% C

gietijzer 2.5-3.5% C

staal met meer dan 12% Cr (vaak ook nikkel) vormt een dichte chroomoxidehuid en wordt als roestvaststaal geklasseerd

Haike schreef:Hoe zit het nou echt?
Leesvoer (je hoeft niet alles te lezen voordat dingen duidelijk worden di ein deze discussie troebel zijn geworden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gietijzer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Staal_(metaal)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roestvast_staal
http://nl.wikipedia.org/wiki/Staal_(metaal)
http://nl.wikipedia.org/wiki/IJzer_(element)
Groet,
Leon

Haike schreef:Hoe zit het nou echt?
Leesvoer (je hoeft niet alles te lezen voordat dingen duidelijk worden die in deze discussie troebel zijn geworden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roestvast_staal
Idem gietijzer, staal, ijzer, roestvast staal.
Groet,
Leon