Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoogte profielen maken - Forum Wereldfietser

Hoogte profielen maken

Hi,

Hoe kan je thuis een hoogteprofiel van een deel van je reis maken. Ik heb Mapsource, maar daar weet ik het niet in te vinden. In Bikely kan je een hoogteprofiel tonen op je scherm maar ik wil het graag bv als plaatje kunnen opslaan zodat ik het kan gebruiken waar ik wil maar dat is in Bikely schijnbaar niet mogelijk. Tips?
In Mapsource kan ik van te voren niet de profielen eruit halen. Volgens mij zit die info er gewoon niet in. Achteraf kun je van een gereden track wel het profiel bepalen. Dat ziet er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Als je de te rijden route van te voren weet en het zijn 'bekende' cols en bergen, dan zijn er een paar sites op internet waar je kunt zoeken. Een die ik zo uit het bolletje weet is climbbybike. Hier kun je ze op naam zoeken. Maar er zijn meer van deze sites.
Marianne schreef:
ik wil het graag bv als plaatje kunnen opslaan zodat ik het kan gebruiken waar ik wil
Als je het hoogteprofiel van Bikely hebt gemaakt een schermafdruk maken (PrtScrn op je toetsenbord), een fotobewerkingsprogramma openen, een nieuw bestand maken met de resolutie van je scherm en dan Ctrl V drukken. Dan heb je het gehele scherm als een plaatje. Dan het hoogteprofiel er uit knippen en opslaan.

Succes.

In GPS visualizer kan je GPS tracks uploaden en diverse resultaten laten berekenen, waaronder profielen:

Afbeelding

helpt dit?

Of je een hoogteprofiel in Mapsource kunt bekijken is afhankelijk van welk pakket je hebt. De City Navigator kan dat niet, ook niet met Topo NL. Topo Duitsland (v2) bijvoorbeeld wel. Je kan ook de route die je hebt gemaakt in Mapsource, uploaden naar http://gpsies.com waar je dan een profiel kunt bekijken en saven (rechtermuisknop op het plaatje van de profiel klikken en opslaan)
Dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding

Ik kan in Mapsource wel een hoogteprofiel bekijken, maar niet exporteren of opslaan. Zie ik iets over het hoofd?

Als je handig bent met Excel dan kun je het daar ook doen. Gegevens van een track in Mapsource kopiëren naar Excel. Met zoeken en vervangen er decimale getallen van maken (m's verwijderen en .->,).
Met een formule de legs optellen tot cumulatieve afstand.
Grafiek maken uit de categorie Spreiding en eventueel wat fatsoeneren. Opslaan als bv. jpg-bestand. Totaal ongeveer 5 minuten werk.
Het resultaat ziet er dan ongeveer als volgt uit.
Afbeelding

Dank je wel!!

Ga vanavond gelijk aan de slag met al jullie tips.

Marianne

Jan Eleveld schreef:Ik kan in Mapsource wel een hoogteprofiel bekijken, maar niet exporteren of opslaan. Zie ik iets over het hoofd?
Jan,

Ik neem aan dat je alleen van tracks bedoelt en niet van routes?

Je kunt ze inderdaad niet exporteren, ik doe een printscreen en in een forobewerkingsprogramma haal ik dan alleen even het grafiekje eruit.
Is 30 seconden werk.

Jan Eleveld schreef:Ik kan in Mapsource wel een hoogteprofiel bekijken, maar niet exporteren of opslaan. Zie ik iets over het hoofd?
Alleen mbv de Prt Sc toets en dan vervolgens de screen print opslaan met een photo bewerkingsprogramma zoals boven beschreven lukt dat.

Als je al hoogtedata hebt bijv van een gefietste track kan je ook het programma gps altitude chart gebruiken: http://www.2steger.de/gac/

Die leest dan je GPS data in en maakt er een grafiekje van zoals deze:

Afbeelding

OK. Duidelijk. Kan dus alleen met (alt)prtSc. Niet zo goed dus van de Garminjongens.

De tovenaar schreef:Als je al hoogtedata hebt bijv van een gefietste track kan je ook het programma gps altitude chart gebruiken: http://www.2steger.de/gac/
Die leest dan je GPS data in en maakt er een grafiekje van zoals deze:
Werkt wel alleen met (minimaal) JVM 1.5 geinstalleerd !!