Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 77 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

35073 berichten

Op een fietstochtje in 1991 stond ik plotseling voor deze kerk,
in een stadje waar je niet zo'n grote kerk zou verwachten.
Maar waar? :wink:

Afbeelding

Michael W schreef:Op een fietstochtje in 1991 stond ik plotseling voor deze kerk,
..
Un petit Tour de France? :roll:

Rachel schreef:
Michael W schreef:Op een fietstochtje in 1991 stond ik plotseling voor deze kerk,
..
Un petit Tour de France? :roll:
Ja, maar niet langs de Basilique du Sacré Coeur :wink:

Michael W schreef:Ja, maar niet langs de Basilique du Sacré Coeur :wink:
Het origineel ervan?
Afbeelding
kathedraal St. Front in Perigueux met een ontbrekend torentje
:?:

Rachel schreef:kathedraal St. Front in Perigueux met een ontbrekend torentje
:?:
Veel te zuidelijk !!

Michael W schreef:Veel te zuidelijk !!
De basiliek van Sainte Thérèse in Lisieux met campanile, Normandie? :?
Maar deze is aandoenlijker. :wink:

Rachel schreef:De basiliek van Sainte Thérèse in Lisieux met campanile, Normandie? :?
Maar deze is aandoenlijker. :wink:
Yip, de klokken moeten toch ergens hangen :wink:

Afbeelding

Rachel schreef:Maar deze is aandoenlijker. :wink:
Die heb ik net gemist toen ik van Baud naar Malestroit ging.

Dit is wel het echte Bretagne :wink:

Afbeelding

Michael W schreef:Dit is wel het echte Bretagne :wink:
Prachtig beeld. Heel Keltisch of Gaelic, verwant met Baskenland en delen van Gr.Br. zoals de Isle of Skye en zelfs Corsica. :wink:

Rachel schreef:Prachtig beeld. Heel Keltisch of Gaelic, verwant met Baskenland en delen van Gr.Br. zoals de Isle of Skye en zelfs Corsica. :wink:
Ik ben ook nog langs de Vénus de Quinipily ofwel de Ar groareg houarn gefietst :wink:

Michael W schreef: Ik ben ook nog langs de Vénus de Quinipily ofwel de Ar groareg houarn gefietst :wink:
Je hebt het overleefd. 8)
Afbeelding
:wink:

Michael W schreef:
Rachel schreef:Maar dan ligt Malmédy weer te ver en het heeft ook niet zo'n toren. Eupen voldoet dan beter. Daar was een aantal jaren geleden nog een Jugendherberge aan de Judenstraße of all places. :?
De Sint Jozef parochiekerkin Eupen dan maar ? :wink:
Vandaar dat we hem niet vonden :wink:
Zoals ik al zei: vlak over de grens. Het is inderdaad EUPEN, op nog geen 20 km ten zuiden van het Zuid-Limburgse Vaals! Als je naar Google Maps kijkt, zie je dat veel straatnamen in het Duits zijn. Eupen lag oorspronkelijk in Duitsland maar is na de afschuwelijke oorlog '14-'18 "voor straf" aan België toegewezen vanwege het leed en veel verwoesting dat in de Vlaamse Westhoek hebben plaatsgevonden. De heuvel waar de Jugendherberge aan de Judenstraße staat (inderdaad niet meer bij de Waalse AWJ aangesloten, maar bij het googlen kun je hem nog vinden: http://www.eupen-info.be/nl/unterkuenfte/jugend.php), deelt Eupen in een boven- en benedenstad. Het is in het laatstgenoemde deel waar de kerktoren staat. Mijn foto heb ik – schrik niet – op 5 juli 1971 gemaakt. Mijn moeder was nog maar enkele weken voor die datum overleden (41 jaar); de spanning in het ouderlijke huis was te snijden en toen ging ik op de fiets naar Frankrijk wegrijden. Effe mijn hoofd leegmaken.... Heb later nog een paar keer in Eupen overnacht, alléén al vanwege het fraaie uitzicht. Die kerktoren behoort tot een van mijn sterktste herinneringen uit mijn fietscarrière.

Rachel schreef: Denk je? :?
In die regio worden geregeld kerken gesloopt vanwege hoge kosten door secularisatie.:wink:
Hier valt niets te :wink: winken, maar eerder :cry: cry! Betreurenswaardig hoe mooie gotische kerken onder de slopershamer vallen! Ik was vroeger op school in Amsterdam: daar heb ik veel kerken zien verdwijnen. Daar kan de rasechte Amsterdammer als ons aller Bert Sitters wel van meepraten. Hij is een paar jaar ouder dan ik en moet de hieronder beschreven kerken nog hebben gezien.
Voorbeelden: De Elthetokerk aan het Javaplantsoen (heb in 1954-'57 tegenover deze kerk gewoond); de Maria Magdalenakerk tegenover de Haarlemmer Houttuinen; de Sint Willibrorduskerk buiten de Veste aan de Amstel; de Koepelkerk aan het Leidseplein; de synagoge op Linnaeusstraat 119 (tussen de spoorbrug en het politebureau, waar nu het flatgebouw met de AH is), van de Muiderkerk aan dezelfde straat is na een brand alleen de toren over, enzovoorts. Als je de naam van die kerken in de zoekfunctie op http://beeldbank.amsterdam.nl/ typt, vind je veel afbeeldingen. Alleen van de laatstgenoemde is geen foto te vinden, hoewel ik die heb gezien. Dit allemaal is maar een kuchje vergeleken in de totale Amsterdamse fanatieke sloopvraatzucht. Nog in 1865 stonden er in Amsterdam 135 molens, nu nog maar enkele, zoals de Gooijer aan de Funenkade en De Bloem aan de Haarlemmerweg!
En in Rotterdam heb ik de fraaie Jugendstil-Koninginnekerk nog gezien. Ook gesloopt....

Martin E. van Doornik schreef:Hier valt niets te :wink: winken, maar eerder :cry: cry! Betreurenswaardig hoe mooie gotische kerken onder de slopershamer vallen!
Tja, burgemeester Van der Vaart en zijn wethouder Tj. Hekking hadden daar wel een betere oplossing voor. Bekijk het fragment over de Sint Jodocuskerk vanaf 5.39! :P

De kenners van Utereg weten dat de kerk van Juinen eigenlijk de Martinuskerk was, die ook echt leeg stond. Hij is niet gesloopt maar er zijn appartementen in gebouwd.
Afbeelding :wink:

Rachel schreef: Afbeelding :wink:
Helaas werkt die link niet (404 Error: File not found). Maar ik heb de naam van die kerk gegoogled en een afbeelding gevonden. Ik ken Utrecht wel goed, was er vroeger op de grafische school aan de Jutfaseweg. Ik versta niets van het filmpje van Juinen; mijn PC heeft geen geluid.

Martin E. van Doornik schreef:Ik versta niets van het filmpje van Juinen; mijn PC heeft geen geluid.
Als je PC een geluidskaart heeft maar je geen speakers hebt, gewoon een simpele koptelefoon aansluiten en genieten van deze heerlijke klassieker 8)

Whisky

whisky schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik versta niets van het filmpje van Juinen; mijn PC heeft geen geluid.
Als je PC een geluidskaart heeft maar je geen speakers hebt, gewoon een simpele koptelefoon aansluiten en genieten van deze heerlijke klassieker 8)
Whisky
Niet nodig... want ik ben doof. Er is ook geen geluidskaart aanwezig.

Martin E. van Doornik schreef:Niet nodig... want ik ben doof.
Is dat niet gevaarlijk met fietsen ?

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Niet nodig... want ik ben doof.
Is dat niet gevaarlijk met fietsen ?
Gehoortoestel in mijn oor en een achteruitkijkspiegeltje aan mijn bril. Ik ben tenslotte al 39 jaar wereldfietser! Maar één ongeluk gehad, toen een auto op de weg Schermbeck-Wesel in Duitsland rechtsaf sloeg en mij niet zag terwijl ik op het fietspad een gangetje maakte van 42 km/u. Het gebeurde op 13 mei 1980 en ik belandde per ambulance in het Kreiskrankenhaus van Wesel. Nieuwe zelfgebouwde fiets total loss. De automobilist vergoedde een nieuwe fiets. Ik kon verder aansterken bij de automobilist thuis en werd daar goed verwend door drie bloedmooie dochters :lol: ! Alleen een litteken op mijn rechterknie herinnert nog eraan.

Martin E. van Doornik schreef:en werd daar goed verwend door drie bloedmooie dochters
Heb je daar geen foto van :wink: