door
Wim » di 29 jun, 2004 09:01
De Brompton is de kampioen van de forensen fietsen. Het is de kleinste en makkelijkst op te vouwen vouwfiets, en de mechanische kwaliteit is onberispelijk. De versie met (rollerskate)wieltjes aan de bagagedrager is speciaal handig, omdat je de fiets dan opgevouwen kunt voortrollen: heel handig op het perron.
Hij fietst ook nog eens best redelijk. Hij is licht, snel, en door de vering behoorlijk comfortabel. Wel moet je wat wennen aan de directe besturing.
Er is net een nieuwe een klein beetje langere versie uit, en die stuurt naar het schijnt wel wat rustiger. Hij is echt zo goed dat je geen andere stadsfiets nodig hebt (tenzij je kinderen wilt vervoeren).
Ik heb er zelf sinds anderhalf jaar eentje. Wij hebben geen auto, en ik moet nogal eens met de trein van Groningen naar de Randstad. Als ik met de bus naar het station wil kost me dat ongeveer een half uur, maar op de fiets slechts tien minuten. Aan de bestemmingskant zijn er ook steeds zulke tijdsbesparingen te halen. Mijn totale reistijd is door de inzet van de Brompton vrijwel gelijk geworden aan die met de auto. De trein/fiets combinatie is veel beter voor het mileu, je kunt in de trein lekker werken, en het spaart je een vermogen als je geen auto hoeft te hebben. De Brompton is in ons gezin een essentieel deel van de leefstijl geworden.
Er zijn heel veel andere vouwfietsen, en ze hebben allemaal zo hun specifieke voor en nadelen. Er zijn er die duidelijk beter fietsen (de Birdy bijvoorbeeld, of vooral de Airnimal), maar zich dan weer niet zo makkelijk laten opvouwen. De Brompton is de echte vouwkampioen.
Kijk eens op de site van de Engelse Folding Society:
http://www.foldsoc.co.uk/
Helaas, de Brompton is inderdaad duur. Misschien heeft je baas een fietsenplan zodat het fiscaal wat makkelijker kan.
veel succes,
Wim