Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hydraulische of mechanische schijfremmen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hydraulische of mechanische schijfremmen?

De tovenaar schreef:Via de ligfietsmarkt uiteindelijk een 20 inch (406) wieltje met Magura Julie schijfrem (180mm) gekocht, maar het lijkt niet te passen: de schijfrem komt praktisch tegen de spaken aan. Is dit normaal bij Magura's en luistert het heel nauw, of is het wiel niet goed gespaakt? Kunnen er wellicht wat opvulringen tussen naaf en schijf om meer ruimte te creëren? Of zie ik wat anders over het hoofd? Of zou een ander type schijfrem, bijv Avid smaller zijn en er wel tussen passen?
Julies zijn kritisch, maar doorgaans doet het probleem zich bij grote velgen voor ipv 20", omdat dan de spaken meer rechtop staan.

In jouw geval: controleer of de velg wel goed gecentreerd is. Levert dat niks op vlecht dan de laatste kruisen achterlangs

m-gineering schreef: In jouw geval: controleer of de velg wel goed gecentreerd is. Levert dat niks op vlecht dan de laatste kruisen achterlangs
Ok bedankt voor de tip, het wiel loopt mooi rond, geen slag ofzo, hoe controleer je of de velg goed gecentreerd is? Het opnieuw vlechten laat ik graag over aan de vakman, daar heb ik echt geen kaas van gegeten.
:cry:

De tovenaar schreef:
m-gineering schreef: In jouw geval: controleer of de velg wel goed gecentreerd is. Levert dat niks op vlecht dan de laatste kruisen achterlangs
Ok bedankt voor de tip, het wiel loopt mooi rond, geen slag ofzo, hoe controleer je of de velg goed gecentreerd is? Het opnieuw vlechten laat ik graag over aan de vakman, daar heb ik echt geen kaas van gegeten.
:cry:
de ruimte tussen velg en vorkpoot moet links en rechts gelijk zijn

Het wiel is goed gecentreerd, maar is er slechts 20mm ruimte tussen de remschijf en de spaken. De breedte van een magura Julie rem gemeten vanaf het midden van de rem tot de velgkant is ook 20 mm. Het wieltje is afkomstig van een ligfiets waar een Sachs schijfrem opzat.

Misschien kan ik de remschijf met tussenringen vastzetten zodat er meer ruimte wordt gecreeërd?

Of ik kan opzoek naar een ander merk rem, hoe breed zijn de Avid BB schijfremmen?

Groeten, Minko

als open hydrolische remmen kunnen lekken als je fiets op zijn kop staat: Wat doe je dan als je met de fiets op vlieg reis gaat?

Lijkt mij inderdaad ook wel een groot nadeel voor reparatie van een vakantiefiets. Op zijn kop is meestal het gemakkelijkste. Waarschijnlijk vooral als je zo'n rohloff met excentrische bracket hebt. Nochtans monteert een degelijk merk als ToutTerrain enkel Schijfremmen :?

ottovds schreef:als open hydrolische remmen kunnen lekken als je fiets op zijn kop staat: Wat doe je dan als je met de fiets op vlieg reis gaat?
Hoe kom je erbij dat ze gaan lekken als je fiets op zijn/haar kop staat :roll:

ottovds schreef:als open hydrolische remmen kunnen lekken als je fiets op zijn kop staat: Wat doe je dan als je met de fiets op vlieg reis gaat?

Lijkt mij inderdaad ook wel een groot nadeel voor reparatie van een vakantiefiets. Op zijn kop is meestal het gemakkelijkste. Waarschijnlijk vooral als je zo'n rohloff met excentrische bracket hebt. Nochtans monteert een degelijk merk als ToutTerrain enkel Schijfremmen :?
de remmen kunnen niet lekken, maar er zit altijd iets lucht bovenop de vloeistof in het voorraadreservoir. Die lucht kan in de leiding terecht komen

En dat van de fiets op de kop zetten om er aan te prutsen moet je maar eens afleren ;)

m-gineering schreef:En dat van de fiets op de kop zetten om er aan te prutsen moet je maar eens afleren ;)
op reis heb je soms geen andere mogelijkheid :?

ottovds schreef:op reis heb je soms geen andere mogelijkheid :?
Met een beetje improviseren lukt dat wel:
AfbeeldingAfbeelding

Nog een nadeel van hydraulische remmen, als je bagage wordt onderzocht bij de douane doen die onderhoudsetjes van Magura aan EPO denken

Afbeelding

Anyway, de schijfrem is gemonteerd (ik had wel een nieuwe naaf nodig) en met een verende voorvork en dikke Big Apple rijdt het stukken comfortabeler:

Afbeelding

Wat is nu de beste keuze hydraulisch of mechanisch ?
Is magura een goede keuze of niet.? Is het systeem erg
reparatie gevoelig en zijn er vaak mankementen onderweg.?
Zijn storingen onderweg voor een leek makkelijk te verhelpen.?
Of is het toch beter traditionele remmen te gebruiken.
Fietsen worden gebruikt in West-Europa.
Wat is wijsheid in deze ?

Voor een fiets met kleine wielen zoals een ligfiets kies je sneller voor schijfremmen (er is dan gewoon niet veel velg). Hetzelfde geldt voor een echte montainbike die je in de modder gebruikt (anders slijten de velgen wel erg snel). Voor een traditionele vakantiefiets met 26 of 28 inch wielen geldt dat veel minder, en slaat wat mij betreft de balans om naar wat minder kwestbare velgremmen. En bij de velgremmen zijn hydraulische wel heel fijn. Wij hebben nog nooit enige storing gehad (maar alles kan vast kapot). En zolang je geen Firmtech koopt zijn ze net zo makkelijk te vervangen als v brakes: op de nokken passen gewoon goedkope v brakes die je tegenwoordig overal in de wereld kunt kopen. Ik durf overigens best een tijdje rond te rijden met alleen een Magura voorrrem. Maar met goede v brakes met goede grepen (heel belangrijk) gaat het voor minder geld ook heel goed.
Willem

Tokkelaar schreef:Wat is nu de beste keuze hydraulisch of mechanisch ?
Is magura een goede keuze of niet.? Is het systeem erg
reparatie gevoelig en zijn er vaak mankementen onderweg.?
Zijn storingen onderweg voor een leek makkelijk te verhelpen.?
Of is het toch beter traditionele remmen te gebruiken.
Fietsen worden gebruikt in West-Europa.
Wat is wijsheid in deze ?
Als we het over een vakantiefiets hebben is wijsheid gewone velgremmen of als je luxe doet HS33's.

Moeten het perse schijven wezen dan zijn goede mechanische beter dan slechte hydraulische.

Om even de gedachten te bepalen. Ik merk qua remmen weinig verschil tussen Magura Louise's en mechanische Deore's. De Deores zijn lomp, zwaar en goedkoop, de Magura's een stuk sjieker. Beide remmen harder/beter doseerbaar dan HS33's. Van mechanische Avid's ben ik niet onder de indruk (hydr. Hayes en Avid schijnen ook niet fantatstisch te zijn, Shimano XT/LX is wel goed) en van hydraulische Hope mini-V (= Hopeloos mini vertraging?) snap ik voorlopig ook niet de bestaansreden. Missschien dat andere blokken helpen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Marten,

Wat is jouw bedenking mbt mechanische Avid schijfremmen?

Ik heb zelf, gedurende de laatst paar jaar Shimano STX V-brakes, Magura HS33, Avid BB7's en Avid SD7's geprobeerd. Uiteindelijk hebben de SD7's mijn voorkeur, vanwegen het feit dat ze makkelijk schoon te maken, simple en betrouwbaar zijn. De BB7's hadden wel veel meer remkracht naar mijn ervaring, wat wel een voordeel was met volle bepakking vooral in de regen. Mijn bezwaar mbt tot de BB7's was de kwetsbaarheid van de rotors. Nadat de rotor een keer ergens tegen aan gevallen was, liep de rem sinds dien altijd aan, wat ik erg storend vond (maar dit probleem geld natuurlijk voor alle diskbrakes). Ik had ook problemen met de Magura HS33's, van wegen het feit dat de pistons niet gelijkmatig van de velg af kwamen met als gevolg dat ik altijd aanlopende remblokjes had.

Dus al met al ben ik nog steeds een fan van simpele ouderwetse V-brakes.

Groet,

Stijn

stijn de klerk schreef:Marten,

Wat is jouw bedenking mbt mechanische Avid schijfremmen?
vond niet dat ze hard remden, en als je je vergiste met afstellen flikkerde de hele handel uit elkaar

De meningen zijn verdeeld. Hydraulisch of niet.
Traditionele V-brakes kunnen de concurrentie met moderne remsystemen dus nog goed aan.
Zeker als het reparatie en onderhoud betreft. Of zie ik het verkeerd.?
Het is dus niet zo een gek idee als een vakantiefiets voor gebruik in west Europa voorzien wordt van V brakes.

Tokkelaar schreef:De meningen zijn verdeeld. Hydraulisch of niet.
Traditionele V-brakes kunnen de concurrentie met moderne remsystemen dus nog goed aan.
Zeker als het reparatie en onderhoud betreft. Of zie ik het verkeerd.?
Het is dus niet zo een gek idee als een vakantiefiets voor gebruik in west Europa voorzien wordt van V brakes.
Ik denk inderdaad ook dat je V-brakes of zelfs cantilevers nog niet mag afschrijven. Elke rem is er gewoon voor zijn eigen niche markt. Hydrolisch lijkt mij vooral goed voor een onderhoudsvriendelijke en aangename fiets die wel wat meer mag kosten. V-brakes zijn ook gebruiksvriendelijk, maar je moet ze regelmatig afstellen en zo...

Ik zou zeggen dat je gerust V-brakes kan gebruiken als je met wat minder comfort kan...

Als je je fiets op zijn kop wilt zetten met als reden b.v. vliegen dan moet je de remhandles met elastieken indrukken.
Veel hydraulische schijfremmen zijn zelfstellend, en hebben een resorvoir.
Er kan lucht in de remleiding komen, dit gaat er meestal vanzelf weer uit maar is wel irritant. Door het inknijpen van de remhandle zorgt de remhandle cyclinder ervoor dat er geen lucht de leiding in kan.

Al jaren rijd ik met veel remplezier met schijfremmen, ik ga niet meer terug in de tijd.
Zodra er hydraulisch bediende versnellingen komen van een gerenomeerd bedrijf dan ben ik heel geintresseerd.

Als voordelen noem ik:
* lichte bediening
* ongevoelig voor vuil
* enorme remkracht t.o.v. "ouderwetse" systemen
* remkracht is constant bij droge, natte of modderige omstandigheden
* afstellen bij slijtage van remblokken is verleden tijd
* geen extra slijtage bij ritten door modder of zand
* velgen slijten niet
* velgen raken niet oververhit

Nadelen:
* kan iets duurder zijn
* voor a-technische mensen kan afstellen lastig zijn
* slecht afgestelde schijfremmen kunnen irritant zingen (aanlopen)

Groeten,

John.

johntelleman schreef:Als je je fiets op zijn kop wilt zetten met als reden b.v. vliegen dan moet je de remhandles met elastieken indrukken.
Veel hydraulische schijfremmen zijn zelfstellend, en hebben een resorvoir.
Er kan lucht in de remleiding komen, dit gaat er meestal vanzelf weer uit maar is wel irritant. Door het inknijpen van de remhandle zorgt de remhandle cyclinder ervoor dat er geen lucht de leiding in kan.
Bedankt voor de reactie. Ik wist niet dat het lucht-in-leiding probleem zo eenvoudig op te lossen was. Indien dat inderdaad klopt zou ik in ieder geval (als geld en het te verwaarlozen extra gewicht niet telt) zeker voor Hydraulisch kiezen. Zaak va twijfel is dan wel nog steeds velg of schijfrem aangezien je met een degelijke velg niet verschil hebt, en schijfremmen voor langere reizen een beetje lastig zijn voor de reserve onderdelen.

Hoeveel weegt zo'n schijf niet? Ik heb de slechte gewoonte per stuk altijd het noodzakelijke reserve materiaal bij het eigen gewicht op te tellen. Dat moet je immers ook allemaal in de fietszakken kwijt als je een voorspoedige reis wilt.

Ik lees ook dat schijfremmen meer belastend zijn voor de spaken. Maar ik wil toch even naar het naatje van de kous vragen: Waarom worden (vakantie)fietsen niet zoals de racefiets vooraan (nr 9), en de motor, hieronder met 'dergelijke' (*) spaken uitgerust? Tsjah, het plaatje laat natuurlijk een racefiets zien; en de motor is ook een totaal andere toepassing. Maar leent het gebruik vakantiefietsen zich hier niet voor? Werken de fabrikanten niet mee? Kortom wat zie ik over het hoofd?

(*) En hiermee bedoel ik dus spaken, die dikker, robuuster zijn.

Afbeelding
Afbeelding