Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vouwfiets - Forum Wereldfietser

Vouwfiets

Misschien een beetje off-topic, maar ik overweeg de aanschaf van een goede en niet al te dure vouwfiets.
Nu weet ik best veel van trekkingfietsen, maar niets van vouwfietsen.
Wie heeft er tips of suggesties?
Waar moet ik op letten bij de aanschaf?
Zijn er echt goede of slechte merken?

De fiets is bedoeld van huis naar station (2 km) en van ander station naar werk (2 km) en dat dagelijks.

Ben benieuwd naar de reacties, waarvoor alvast dank,
en met groet,
Freek
Hoi Freek,
Er is veel te vertellen over die kleine fietsjes. Kijk eens op http://www.fietsersbond.nl > vraagbaak > vouwfietsen.
Groeten, Leon

Hoi Freek,

Vraag een grote kerel om je fiets even om een lantaarnpaal te vouwen.
Heb jij een vouwfiets, en hij wordt nooit meer gejat.

Groeten, John.

Niet goedkoop maar wel goed is de Brompton. Het is niet voor niets de meest gebruikte vouwfiets onder forenzen. Ik heb er al jaren een en er is nog nooit iets stuk aan gegaan. Zelfs niet de verlichting, ook geen lekke band. Ik moet wel toegeven dat ik de fiets niet dagelijks gebruik. Misschien kun je er een voor een redelijke prijs vinden op marktplaats.nl.

Ook niet goedkoop maar wel supercool: http://www.strida.com/.

Lisette

De Brompton is de kampioen van de forensen fietsen. Het is de kleinste en makkelijkst op te vouwen vouwfiets, en de mechanische kwaliteit is onberispelijk. De versie met (rollerskate)wieltjes aan de bagagedrager is speciaal handig, omdat je de fiets dan opgevouwen kunt voortrollen: heel handig op het perron.
Hij fietst ook nog eens best redelijk. Hij is licht, snel, en door de vering behoorlijk comfortabel. Wel moet je wat wennen aan de directe besturing.
Er is net een nieuwe een klein beetje langere versie uit, en die stuurt naar het schijnt wel wat rustiger. Hij is echt zo goed dat je geen andere stadsfiets nodig hebt (tenzij je kinderen wilt vervoeren).
Ik heb er zelf sinds anderhalf jaar eentje. Wij hebben geen auto, en ik moet nogal eens met de trein van Groningen naar de Randstad. Als ik met de bus naar het station wil kost me dat ongeveer een half uur, maar op de fiets slechts tien minuten. Aan de bestemmingskant zijn er ook steeds zulke tijdsbesparingen te halen. Mijn totale reistijd is door de inzet van de Brompton vrijwel gelijk geworden aan die met de auto. De trein/fiets combinatie is veel beter voor het mileu, je kunt in de trein lekker werken, en het spaart je een vermogen als je geen auto hoeft te hebben. De Brompton is in ons gezin een essentieel deel van de leefstijl geworden.
Er zijn heel veel andere vouwfietsen, en ze hebben allemaal zo hun specifieke voor en nadelen. Er zijn er die duidelijk beter fietsen (de Birdy bijvoorbeeld, of vooral de Airnimal), maar zich dan weer niet zo makkelijk laten opvouwen. De Brompton is de echte vouwkampioen.
Kijk eens op de site van de Engelse Folding Society: http://www.foldsoc.co.uk/
Helaas, de Brompton is inderdaad duur. Misschien heeft je baas een fietsenplan zodat het fiscaal wat makkelijker kan.
veel succes,
Wim

johntelleman schreef:Hoi Freek,

Vraag een grote kerel om je fiets even om een lantaarnpaal te vouwen.
Heb jij een vouwfiets, en hij wordt nooit meer gejat.

Groeten, John.
John

dat valt me vies van je tegen. Als je zoiets leuk vindt dan moet je een kerel zijn en dat zelf doen.

Wat heb jij toch tegen Freek?
Eerst moeten we met z'n allen in z'n straat gaan parkeren zodat hij er niet meer uit kan (met de kans dat ie z'n vliegtuig mist) en nu moet z'n fiets weer vernield worden.
Kinderachtig hoor.

of is dat soms vanwege die muziek?
want dan kan ik het wel weer begrijpen.

Dick
Een vouwfiets kan ook een prima vakantiefiets zijn, zeker wanneer je kiest voor een exemplaar met grote wielen (20"), weekendtas op de bagagedrager en wegwezen. Het is belangrijk bij de keuze van een vouwfiets, meer nog dan bij een gewone fiets, voor kwaliteit te kiezen, zeker gezien het vaak complexe en soms kwetsbare vouwsysteem. Ik heb in de afgelopen jaren verschillende fietsen gehad (Moulton, Birdy) en elk type heeft zo zijn eigen voor en nadelen Ik ben zeer tevereden over mijn huidge exemplaar, een Trek F-400. Rijdt net zo goed of zelfs beter dan menig tourfiets, is niet te duur, licht, stevig en met de smalle bandjes lekker snel. De fiets leunt qua model een beetje tegen de Dahon fietsen aan. Een Brompton vouwt goed, en klein, maar dat is m.i. het enige voordeel van deze fiets. Ik geef zelf de voorkeur aan een fiets die wat minder compact is maar beter rijdt Zelfs in drukke forensentreinen (Rotterdam-Den Haag!) heb ik hier geen enkel probleem mee. Bedenk wel, heel goed rijden gaat helaas nooit samen met heel compact vouwen. Marcel

Freek, ik heb 'm voor je gevonden!

in Japan!

Toegegeven, niet echt vlak om de hoek maar het is een snoepje.
Hoeveel is dat eigenlijk... 1.000.000 yen?

Hier vindt je nog een foto.

Leuk hè?

Als altijd: je Dickste vriend

Op dezelfde site vond ik overigens nog een kanshebber:

Afbeelding

die kun je laten bezorgen in een schoenendoos, als bouwpakket!
laat je daardoor niet afschrikken Freek.
Wanneer zelfs dit leuke meisje er een fiets van kan maken
dan moet jou het ook lukken.

succes!

(I stand behind my) Dick (ook morgenavond weer)

Nou, dat wordt eerst nog een nieuwe sleutelcursus gaan volgen bij Marten Gerristen... Hoe zet ik een Japanse vouwfiets uit de schoenendoos in elkaar. Gevolgd door een cursus gezondheid bij Kor van Hulten: wat doe ik aan pijn in de knieën en rug tijdens het fietsen op een Japans fietsje...

Verder iedereen bedankt voor de nuttige tips en suggesties.

Nog een vraag aan Marcel Vos: hoe verhoudt de Trek zich qua opvouwgemak en compactheid met een Brompton of Dahon?

Groet,
Freek

Beste Freek,

Als je een echt compacte fiets wilt is er eigenlijk maar een optie, kiezen voor een Brompton. Die is verreweg superieur op dit gebied. Voor mij speelt compactheid niet zo'n grote rol, ik vind lekker fietsen belangrijker. De Dahon en Trek vouwen anders dan de Brompton, je kunt deze fietsen wat makkelijker even dubbelvouwen en in een hoekje wegzetten zonder ze helemaal op te vouwen. Een handeling die ik prefereer boven het wegklapen van het achterwiel onder het frame d.m.v. een schaniersysteem, wat vraagt om het optillen van de fiets en dat kost kracht. Dit houdt in dat deze fietsen in opgevouwen toestand wat "groter" blijven, mede door de grotere wielmaat van 20" tegenover 16" van de Brompton. Blijft overigens altijd een kwestie van smaak. Laat je niet afschrikken door de wat gecompliceerd lijkende vouwhandelingen, dat leer je snel genoeg.
Veel succes, Marcel

Marcel,

Bedankt voro je antwoord.
Is de Trek compact genoeg om mee te nemen in de trein (en/of bus)?
De fiets is voor mij primair om van huis naar station te rijden (2 km), mee de trein in en van station naar werk (2-3 km).
Voor de boodschappen of de trektochten heb ik een andere fiets.

Freek

Hoi Freek,

Leuk he dat geklets op het forum.
Naar mijn eer en geweten eist de NS alleen maar dat een fiets vouwbaar of deelbaar moet zijn. De bus kan een ander verhaal zijn.
Een fiets hoeft dus niet zo compact te zijn dat hij in het bagage net past.
Lijkt me toch niet handig, veel te zwaar en het doet zo'n pijn als ie op je hoofd valt.

Groeten, John.

John,

waarschijnlijk reis je niet zo vaak met de trein, maar je kunt het vergelijken met haringen in een tonnetje, of sardientjes in een blikje zo je wilt, zeker 's morgens vroeg in de spits en 's avonds op de terugweg weer.
Als je dan een vouwfiets van redelijk formaat bij je hebt, kan het lastig wezen om die ergens kwijt te kunnen. Vandaar dat een compacte fiets wel zo handig is.

Trouwens: voor uit het bagagenet vallende fietsen hebben ze toch fietshelmen uitgevonden? 8)

Freek