Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat allemaal mee te nemen op een fietstocht van 9 dagen? - Forum Wereldfietser

Wat allemaal mee te nemen op een fietstocht van 9 dagen?

Hallo allemaal!

Over iets meer dan een week vertrekken mijn vader en ik naar Tours (1e gedeelte St Jacobsroute). Nu zijn we druk bezig met de voorbereidingen zoals het regelen van de fietsbus naar huis, oefenen uiteraard :), spullen printen, enz.

Nu ben ik aan het kijken wat handig is om allemaal mee te nemen. We gaan 8 dagen fietsen en verblijven in B&B/hotels oid.

Dit lijstje heb ik nu gemaakt:
- shirt met lange mouwen
- liga/fruitkicks voor 1 week (ongeveer 32 stuks)
- reparatiesetje voor de fiets
- regenpak / poncho
- fleeche trui oid
- verzorging/toilettas
- medicijnen e.d.
- lange broek
- fotocamera
- 2 fietsrouteboekjes
- uitgeprintte voucher fietsbus
- portemonnee met contant geld en passen
- 8x onderbroeken
- 8x t-shirt
- 8x sokken
- fietsbroekje
- papier en pen om een reisverslagje te maken
- ...

Heb je nog advies wat we zeker mee moeten nemen?
:?:

Bedankt alvast!! :o

Plakspullen? Pomp? Olie? :lol:
sparge schreef:Hallo allemaal!



Heb je nog advies wat we zeker mee moeten nemen?
:?:

Bedankt alvast!! :o
s"avonds in een hotel kun je best dingen uitwassen. Ik zou ook geen katoenen T-shirts meenemen, die dingen worden kletsnat en steenkoud. Polyprop ed is zo droog
Idem voor onderbroeken ed, voor fietsen gebruik je een fietsbroek.
Waarom zou je voor een week eten mee willen sjouwen? In het buitenland zijn ook winkels, hebben ze ook lekkere dingen (of vieze, maar dat is ook vakantie), en halverwege heb je je Liga's toch al op ;)

Op de veel websites van fietsers, o.a. te vinden via deze website, Trentobikes of Travel to the Horizon vind je paklijstjes.Op mijn weblog vind je geen paklijst maar wel de links naar deze sites.

Mijn ervaring is dat je iedere reis weer andere spullen mee had willen nemen. Geen land is hetzelfde. En waar gaan je heen? Als je in Europa blijft, zijn de meeste dingen ook nog te koop als je erachter komt dat je ze echt nodig hebt.
En buiten Europa ook :wink:

Tip: neem vooral niet teveel mee!
Stuur me anders per PB even je echte mailadres, dan stuur ik je mijn paklijst.

Een rol ducktape,met een klein schaartje erbij, of anders een zakmes nooit zonder dat spul op pad gaan, en wat tie-wraps. Die combinatie maakt iig dat alles wat weer aan elkaar vast moet omdat het los is gegaan blijft zitten tot je weer thuis bent.

Ik mis een imbus setje zodat je boutjes op de fiets kan natrekken omdat ze wel eens willen lostrillen.

extra binnenband?

Reserve (nood)spaak? maar dat zijn dingen die je in frankrijk ook wel kan krijgen...

Van de 8 (fiets)onderbroeken zou ik er minstens 4 thuis laten en inplaats daarvan waspoeder meenemen en een stukje waslijn waarover je ze te drogen kan hangen.

Idem voor de T-shirts

Van die 32 Liga's zou ik er 28 thuislaten, van die 8 t-shirts minstens 6, van die 8 paar sokken zeker ook 6 en van die 8 onderbroeken ook 6. Dat scheelt alvast 46 items in je bagage!
Af en toe een wasje dus, dat scheelt heel veel gewicht dat je anders allemaal moet meesjouwen.
Hoi!

Zoals als eerder is geschreven:
Waarom iedere dag vers? In een echte goede fietsbroek heb je geen onderbroek nodig, die schuren dan alleen maar. En anders van alles twee: 1 in de was, 1 aan. s'Avonds in het hotel met wat sjampoo of hotelzeep een sopje maken en klaar is de was. En als het 's morgens nog niet helemaal droog is de was achterop de tassen laten drogen. Wel oppassen dat je niks verliest natuurlijk :P

En eet de liga's lekker thuis op, er is onderweg vanalles te koop :-)

En zoals al geschreven de ductape en tiewraps niet vergeten net als een zakmes of fiets multitool, plakspullen, binnenband en een fietspomp.

Mijn paklijst (voor een reis van 9 maanden) is hier te vinden: http://itchy-wheels.exploder.org/blog/?page_id=26
Alles bij elkaar 25 Kilo. En ik had genoeg aan de kleding die ik bij me had, van woestijn tot extreem hooggebergte en was voldoende ingedekt bij mogelijke technische problemen. Het is natuurlijk veel te veel voor 10 daagjes maar om een idee te krijgen is het wel geschikt.

Wanneer ik in europa onderweg ben heb ik veel minder bij me, ongeveer zoals Minko (De Tovenaar). Hij heeft een heerlijk lichte paklijst: http://moh.freehostia.com. Prima geschikt voor de route die jullie gaan fietsen. Zelfs als ik kampeer past alles in 2 Ortlieb tassen en een stuurtas.

Beste oefening: alles meenemen wat je nu op je paklijst hebt staan en 2x de Van Brienennoord brug op en af fietsen. Dan merk je hoeveel dat alles weegt en wordt je een stuk kritischer :-) Je voorkomt trouwens ook knieproblemen door minder mee te nemen...

Fiets de wereld,
Whisky

Bedankt voor de tips allemaal! 8)

De lijst van Minko lijkt me inderdaad zeer geschikt:
http://moh.freehostia.com.
Daar ga ik vanuit bij het inpakken

Hopelijk geen knieproblemen onderweg en dan hop naar Tours! :D

Wat ik nog niet op mijn paklijst heb staan is een pompje om insectenbeten uit te zuigen:
Afbeelding
http://www.byebites.nl/page.php?id=21

Heel handig als je door muggen of wespen bent gestoken.

Een universele gootsteenstop om je was te doen is ook handig, vaak ontbreekt zo'n stop in de wasbak van camping of hotel:

Afbeelding

De tovenaar schreef:Wat ik nog niet op mijn paklijst heb staan is een pompje om insectenbeten uit te zuigen:
Afbeelding
http://www.byebites.nl/page.php?id=21

Heel handig als je door muggen of wespen bent gestoken.

Een universele gootsteenstop om je was te doen is ook handig, vaak ontbreekt zo'n stop in de wasbak van camping of hotel:

Afbeelding
Aha, bedankt. Ik hou het in gedachte!

Voeg dan voor broodbeleg Marmite aan je paklijst toe: Houdt de insecten op afstand.
Gewoon in de supermarkt te koop. In Engeland zweert men bij dit broodbeleg.

Zoek op hiking-site.nl op 'insecten', en je vindt nog meer tips.

Afbeelding

Cycle Maniac schreef:Voeg dan voor broodbeleg Marmite aan je paklijst toe: Houdt de insecten op afstand.
Hoi!

Mij houdt het in ieder geval ook op afstand. Marmite, brrrrr :shock: :? Echt een dronken -4 uur in de morgen- kijk wat heb ik onder in mijn bierglas- kan ik het eten- uitvinding. :P

Fiets de wereld (zonder marmite),
Whisky

Om even een handwas te doen gebruik ik zogenaamde wasblaadjes
Afbeelding
Vind je normaal wel in de outdoor winkels. Er zijn ook blaadjes om je handen mee te wassen, let dus op dat je die voor kledy mee neemt.

Een stuk goedkoper, multi-inzetbaar en wel wat zwaarder (maar je kan er natuurlijk altijd een stuk afsnijden):

Afbeelding

Verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels.

liz schreef:Een stuk goedkoper, multi-inzetbaar en wel wat zwaarder (maar je kan er natuurlijk altijd een stuk afsnijden):
Heb je niet nodig als je in hotels en B&B verblijft, scheelt weer gewicht.
Handdoek kan je dan ook thuislaten. Ik neem eigenlijk alleen zo'n 1000 dingendoek mee, kost niks, weegt weinig, absorbeert erg goed en is snel droog.
Afbeelding

Ik vind mijn lichaam wel zoveel waard dat ik het meer gun dan een duizend dingen doek. Ik ben geen ding en wil me zelf ook niet als zodanig degraderen..... :lol:

Jullie tips zijn goed uitgekomen:
4 paar onderbroeken en sokken was voldoende.

Alleen de fruitkicks en druivensuiker hadden we toch meegenomen en daar zijn we heel blij mee geweest. Er was bijna niets open op onze route qua winkels of café!

Wassen, haarwassen en scheren met één flesje vloeibare zeep van het merk X-tra, op een supermarkt in Zweden gekocht voor maar 1 euro. Het ruikt zo heerlijk, dat ik een voorraad voor een jaar mee heb genomen naar huis!

Kan ik meer info over deze zeep krijgen? (Misschien een internetadres van de fabrikant?)

Nessie schreef:Kan ik meer info over deze zeep krijgen? (Misschien een internetadres van de fabrikant?)
Effe naar de badkamer om de fles te pakken.... Het is een platte, witte plastic fles met azuurblauwe dop. Op het etiket een azuurblauwe ster met daarin witte letters X-tra.Duschcreme in zwarte letters daaronder. Inhoud 500 ml.
Fabrikant: Coop Norden AB, Box 21, 10120 Stockholm. Website: www.coop.se en klik rechts op Coops varumärken , scroll omhoog en klik op de blauwe ster, klik daarna op Hygien. De fles staat rechts op de foto, maar heeft een andere tekst (shampoo) op het etiket, wel van hetzelfde model.