Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heuveltjes op weg naar Denemarken - Forum Wereldfietser

Heuveltjes op weg naar Denemarken

Hallo,

Als beginnende vakantiefietser ben ik deze week eens naar Bonn gefietst, dat ging goed totdat ik een bordje "willkomen in national park Eifel" zag. Heuvels ben ik niet echt gewend en kilometers lange hellingen van 9% zeker niet, vooral met baggage. Dus dat was afstappen en de fiets omhoog duwen. Ik ben al snel tot de conclusie gekomen dat ik een hekel heb aan heuvels en bergen (tsja dan moet je maar binnen de landsgrenzen blijven he...) En fietsen moet leuk blijven ;-)

Maar toch wil ik deze zomer nog richting Denemarken fietsen, in het noorden schijnt het vrij plat te zijn maar is dat zo? Mijn route zal ongeveer Enschede-Osnabruck-Hamburg-Flensburg zijn en via Jutland over Fyn naar Kopenhagen (misschien dat ik nog de oversteek maak naar Malmo..) Zijn er op dit traject heuvelpartijen te bespeuren of is alles vlak?

Ik hoop op enige informatie...! Ik heb helaas geen kaarten met reliefaanduidingen. Wel heb ik gehoord (van een klimliefhebber nota bene) dat Denemarken vervelende heuvels heeft.

Kijk hier maar eens:

http://www.hanzefietsroute.nl/index.htm

Kom je al een heel end. 8)

Overigens Zuid-Limburg kun je ook behoorlijk moeten Klimmen :lol: :lol:
koekeloe schreef:Hallo,


Maar toch wil ik deze zomer nog richting Denemarken fietsen, in het noorden schijnt het vrij plat te zijn maar is dat zo? Mijn route zal ongeveer Enschede-Osnabruck-Hamburg-Flensburg zijn en via Jutland over Fyn naar Kopenhagen (misschien dat ik nog de oversteek maak naar Malmo..) Zijn er op dit traject heuvelpartijen te bespeuren of is alles vlak?
Ligt Tecklenburg niet op een rechte lijn tussen Enschede en Osnabruck ;)

Als je gegarandeerd vlak wil rijden zou ik eerst een beetje links aanhouden en door het veen/Fehngebied rijden.

Een fiets met fatsoenlijke versnellingen en een hoop troep thuis laten helpt ook trouwens
:D
koekeloe schreef: Maar toch wil ik deze zomer nog richting Denemarken fietsen, in het noorden schijnt het vrij plat te zijn maar is dat zo? Mijn route zal ongeveer Enschede-Osnabruck-Hamburg-Flensburg zijn en via Jutland over Fyn naar Kopenhagen (misschien dat ik nog de oversteek maak naar Malmo..) Zijn er op dit traject heuvelpartijen te bespeuren of is alles vlak?

Ik hoop op enige informatie...! Ik heb helaas geen kaarten met reliefaanduidingen. Wel heb ik gehoord (van een klimliefhebber nota bene) dat Denemarken vervelende heuvels heeft.
Tussen Enschede en Osnabruck kom je misschien nog wat heuvels tegen (uitlopers Teutoburgerwoud). Denemarken is vnl. glooiend, het hoogste punt is 173m, de hellingen zijn minder zwaar dan Zuid-Limburg.

Je kan aan Google Map een add-in toevoegen waarmee je ook hoogtelijnen kunt zien of een hoogteprofiel kunt maken van je route zodat je een idee hebt hoe zwaar het gaat worden.

Ik ben 2 jaar geleden naar Denemarken gereden maar over Groningen en dan bij Nieuwerschans de grens over. Vandaar merendeels vlak, tussendoor richting Flensburg hier en daar wat heuvelachtige stukjes maar nergens 8-9% werk. Maar als je bij Flensburg de grens over gaat rechtsaf, naar het Oosten via de brugverbinding naar het eiland "Als", kan je daar in het plaatsje Fynshav, de boot naar Fyn pakken. Maar dan is het wel afgelopen met vlak zijn, Fyn is zeg maar Zuid-Limburg achtig dus als je dat niet wilt moet je Fyn overslaan. :wink:

Wij zijn ooit een stukje vanaf Flensburg doorgefietst naar Bremen, naa een rondje Denemarken. Kan me van de hele reis geen dramatische klimverhalen herinneren, maar dat kan ik ook verdrongen hebben na onze barre tocht door de Ardennen twee jaar later :D Van Denemarken staat me vooral de wind bij, die was zonder uitzondering piitig en 'tegen'.....

Roef

Fyn is zeg maar Zuid-Limburg achtig dus als je dat niet wilt moet je Fyn overslaan.
Nu je het erover heb, herinner ik me Fyn weer. Ik vond echter eenmaal op het eiland het klimmen goed te doen, alleen vanaf de kust omhoog (zuidoost) en weer naar beneden (zuidwest) een paar dagen later was behoorlijk steil en 'loopwerk' voor ons. Naar beneden natuurlijk niet lopen, daar reden we ons eerste snelheidsrecord, 66 op en volbepakte tandem met aanhanger..... :P

Roef

Blanche schreef:Via de snelweg zonder heuvels? :wink:

http://mobiel.nu.nl/pda/opmerkelijk/984 ... arken.html
Die Fransman had in dit topic op het forum gelezen dat de route van Michael over de A73 ging. :lol:
Michael W schreef:
De tovenaar schreef:En wie gaat er nou fietsen over de A73-Zuid? :?
Ik :wink:

Afbeelding

De tovenaar schreef:
Die Fransman had in dit topic op het forum gelezen dat de route van Michael over de A73 ging. :lol:
Jaaahhh zeg, geef ons maar weer de schuld..... :wink:
koekeloe schreef:Hallo,
Heuvels ben ik niet echt gewend en kilometers lange hellingen van 9% zeker niet, vooral met baggage. Dus dat was afstappen en de fiets omhoog duwen. Ik ben al snel tot de conclusie gekomen dat ik een hekel heb aan heuvels en bergen (tsja dan moet je maar binnen de landsgrenzen blijven he...) En fietsen moet leuk blijven ;-)
Misschien ben je iets te snel tot je conclusie gekomen. Bergen zijn namelijk juist leuk!
Ik zoek mijn route juist zo dat ik de meeste bergen en heuvels kan pakken, anders vind ik het niet leuk meer. Doe het klimmen zo langzaam dat je in je eigen ritme naar boven kunt fietsen. Klimmen vergt alleen een andere mentaliteit, een andere 'mindset'. Klimmen doe je met je hoofd, niet met je benen.

Volgens mij is het het waard om te proberen het leuk te vinden, want anders is het aantal landen om te fietsen wel erg beperkt.
Peter Rodenburg schreef:
koekeloe schreef:Hallo,
Heuvels ben ik niet echt gewend en kilometers lange hellingen van 9% zeker niet, vooral met baggage. Dus dat was afstappen en de fiets omhoog duwen. Ik ben al snel tot de conclusie gekomen dat ik een hekel heb aan heuvels en bergen (tsja dan moet je maar binnen de landsgrenzen blijven he...) En fietsen moet leuk blijven ;-)
Misschien ben je iets te snel tot je conclusie gekomen. Bergen zijn namelijk juist leuk!
Ik zoek mijn route juist zo dat ik de meeste bergen en heuvels kan pakken, anders vind ik het niet leuk meer. Doe het klimmen zo langzaam dat je in je eigen ritme naar boven kunt fietsen. Klimmen vergt alleen een andere mentaliteit, een andere 'mindset'. Klimmen doe je met je hoofd, niet met je benen.

Volgens mij is het het waard om te proberen het leuk te vinden, want anders is het aantal landen om te fietsen wel erg beperkt.
Mits je niet op een fiets gaat met een Sturmy Archer 3 versnellingsnaaf...
Helemaal mee eens!
Maar ik herken Koekeloe helemaal.
Ik had dat ook.
Klimmen heb ik geleerd dor het lezen van 'De Renner' van Tim Krabbé.
Een prachtig fietsboek.
Daarin las ik wat je precies in je hoofd moet doen om te kunnen klimmen.
Alles draait om innerlijke rust.
En kijk regelmatig om. Dat is fijn.

niko

Peter Rodenburg schreef:Klimmen vergt alleen een andere mentaliteit, een andere 'mindset'. Klimmen doe je met je hoofd, niet met je benen.

Peter Rodenburg schreef:

Misschien ben je iets te snel tot je conclusie gekomen. Bergen zijn namelijk juist leuk!
Ik zoek mijn route juist zo dat ik de meeste bergen en heuvels kan pakken, anders vind ik het niet leuk meer. Doe het klimmen zo langzaam dat je in je eigen ritme naar boven kunt fietsen. Klimmen vergt alleen een andere mentaliteit, een andere 'mindset'. Klimmen doe je met je hoofd, niet met je benen.

Volgens mij is het het waard om te proberen het leuk te vinden, want anders is het aantal landen om te fietsen wel erg beperkt.
Ben ik het mee eens, wij kozen in het begin ook altijd relatief vlakke routes, maar die zijn nu eenmaal niet al te rijk voorradig, dus kom je vanzelf op klimmen uit. Klimmen moet je je een beetje op instellen, maar vind ik t uiteindelijk veel minder vervelend als bijvoorbeeld een vlak recht stuk met tegenwind. Bij klimmen werk je echt ergens naar toe, kun je een kick ervaren als je dan eenmaal boven bent, en heb je nog een afdaling als beloning tegoed. En dan heb ik het nog niet eens over de prachtige natuur waar je vaak door fietst, en het weergaloze uitzicht.

Ik heb nog nooit in de Eiffel gefietst, maar kan me voorstellen dat dat vergelijkbaar is met de Ardennen: veel korte heftige klimmen achter elkaar. Dat is geen feest, en zeker niet het leukste klimmen. Kun je uiteindelijk beter in Jura of Alpen fietsen, gaat weliswaar hoger, maar de klims zijn langer en gelijkmatiger.

Roef

Afbeelding
Nee, dit is niet het profiel van de laatste bergetappe in de Tour de France, maar het hoogteprofiel van mijn fietstocht door Noord Duitsland en Jutland. Het lijkt heftiger dan het was, de hoogteverschillen bedroegen nooit meer dan enkele tientallen meters.

Afbeelding

Rongyos schreef:Bij klimmen werk je echt ergens naar toe, kun je een kick ervaren als je dan eenmaal boven bent, en heb je nog een afdaling als beloning tegoed. En dan heb ik het nog niet eens over de prachtige natuur waar je vaak door fietst, en het weergaloze uitzicht.
Niet iedereen vind afdalen even fijn :wink:

Afbeelding

Niet iedereen vind afdalen even fijn Wink
Dank je, dat filmpje wilde ik nog bekijken :? Zijn er trouwens meer in de tour die slechte ervaring met afdalen hebben:

http://zie.nl/media/web/1664/wielrenner_in_ravijn

Roef
Denemarken is een prachtig, maar qua prijzen duur fietsland. Voor één overnachting incl. ontbijt in Danhostels ben ik al 35 euro kwijt: toe maar, dat is 77 gulden :x ! Glooiende heuvels, knalgele koolzaadvelden, korenvelden met een overdaad aan klaprozen, witte trapgevelkerkjes, dorpen met vakwerkhuizen en molens met een ui-vormige kap. Heb daar vrij vaak gefietst, voor het laatst in 2007. Maar extreme hoogteverschillen zijn gemiddeld niet meer dan 50 m. Al boven Flensburg beginnen de lichte heuvels. Ga je via Puttgarden-Rødby, dan zijn Lolland, Falster en Sjælland niet al te vlak. Fyn is iets heuvelachtiger, maar is makkelijk te doen. Jylland is vrij vlak met hier en daar geringe hoogteverschillen, zoals bij Kolding. Op het eiland Møn (met de witte krijtrotsen, Denemarken's natuurmonument nummer één!) zijn er wel pittige hellingen in prachtige bossen.
Martin E. van Doornik schreef:Denemarken is een prachtig, maar qua prijzen duur fietsland. Voor één overnachting incl. ontbijt in Danhostels ben ik al 35 euro kwijt: toe maar, dat is 77 gulden :x ! Glooiende heuvels, knalgele koolzaadvelden, korenvelden met een overdaad aan klaprozen, witte trapgevelkerkjes, dorpen met vakwerkhuizen en molens met een ui-vormige kap. Heb daar vrij vaak gefietst, voor het laatst in 2007. Maar extreme hoogteverschillen zijn gemiddeld niet meer dan 50 m. Al boven Flensburg beginnen de lichte heuvels. Ga je via Puttgarden-Rødby, dan zijn Lolland, Falster en Sjælland niet al te vlak. Fyn is iets heuvelachtiger, maar is makkelijk te doen. Jylland is vrij vlak met hier en daar geringe hoogteverschillen, zoals bij Kolding. Op het eiland Møn (met de witte krijtrotsen, Denemarken's natuurmonument nummer één!) zijn er wel pittige hellingen in prachtige bossen.
Als je kampeert vallen de prijzen mee.
Denemarken is wel duidelijk duurder dan Duitsland.
Ik betaalde in juli zomer tussen de 8 en 15 Euro voor kamperen in Denemarken. 15 Euro is veel, maar in Belgie vroeg een camping mij 22 Euro en daar kwam nog een taks bovenop.. In Denemarken heb je goed en schoon sanitair met toiletpapier op de WC. Een warme douche kost zo'n 60 Eurocent per 3 minuten. Iedere camping heeft een overdekte keuken met kooktoestellen, pannen, bestek, borden, glazen, afwasspullen en vaak ook een magnetron en dat is allemaal inbegrepen. Verder kun je je eigen gekookt potje ook eten in een dagverblijf. Op het veldje voor tentjes staan vaak picknicktafels.
Er zijn ook ruim 800 kampeerplaatsen "I det fri": eenvoudige plaatsen om te kamperen , vaak in de natuur, met wisselend een poepdoos, een kraantje, picknicktafels, een vuurplaats met hout en houten schuilplaatsen waar je droog onder kunt slapen. Veel Denen nemen geen tent mee op de fiets, maar schuiven hun matje en hun slaapzak en de schuilplaats. Soms is er een douche in de omgeving. Op "I det fri's" langs de nationale fietsroutes krijg je 's avonds in de regel gezelschap van andere fietsers. De Deense fietsersbond Dansk Cyklist Forbund is een van de initiatiefnemers van "I det fri".
Kamperen hier kost maximaal 2,50 Euro, maar voor veel plaatsen hoef je niets te betalen.
Een tappils in de kroeg kost 3 - 5 Euro voor een halve liter. In Nederland is dat vaak al tegen de 2 Euro voor een glaasje van nog lang geen kwart liter.
Onbeperkt eten van een buffet in een restaurant kost 15 tot 20 Euro.

Rongyos schreef:
Niet iedereen vind afdalen even fijn Wink
Dank je, dat filmpje wilde ik nog bekijken :? Zijn er trouwens meer in de tour die slechte ervaring met afdalen hebben:

http://zie.nl/media/web/1664/wielrenner_in_ravijn

Roef
Dat is om kippenvel van te krijgen: op 20 september 2007 ben ik op m'n fiets over de kop gevallen, waarna de fiets op mijn rug kletterde. Ik heb – nu tien maanden later – nog steeds pijn in m'n rechterarm!
Maar die wielrenners van de Tour moeten een mooie plaats in het klassement uit hun hoofd gooien en beter op tijd remmen voor de gevaarljke bochten! Skriieeek....