Additionally, paste this code immediately after the opening tag: reserverbuitenband mee of niet? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

reserverbuitenband mee of niet?

Nee geen buitenbanden in de bagage. Zonde van gewicht en ruimte. Reparatie is meestal wel mogelijk, maar is tot nu toe niet nodig geweest.
Voor een wat langere tocht doe ik er wel nieuwe om. Ik gebruik Marathon XR.

Als je al een buitenband mee zou nemen, dan het beste een dunne, lichte en vouwbare band meenemen, waarmee je de eerstvolgende grote stad kunt halen. Maar zoals gezegd, ik doe het niet.

Zal ik nu wel of niet een extra buitenband meenemen - voor het geval dat?
Wij gebruiken ook Marathon XR en slepen al jaren een vouwband mee. Maar tot op heden slijt de band alleen van het in- en uitpakken 8)
Toch nemen we het risico niet en zullen voorlopig deze vouwband meenemen.
Het hoeft namelijk niet sec aan de band te liggen dat deze kapot gaat.

ja, spijtig , maar marathons XR banden kunnen ook stuk. Mij overkwam het met een achterband (ongeveer 10.000 km) waarbij de wand scheurde. Wellicht door 100 km off road op boswegels. Oorzaak? Scherpe stenen...en een beetje slijtage...
Gelukkig kon ik er nog thuis mee geraken (400 km). Inmiddels vernieuwd en neem ik nu steeds op langere tochten een plooiband van hetzelfde type mee.

PeterFokkinga schreef:Heeft iemand wel eens meegemaakt dat een Marathon XR stuk is gegaan?
Jep, deze vakantie liep de band van de velg. Moet wel zeggen dat het om vrij oude banden ging die ik al eens als "reserve" had meegenomen, had ze toen in een 8 gedraaid waardoor ze wel wat vervormd geraakte. Voor deze vakantie had ik ze weer op mijn fiets gemonteerd, wellicht zijn ze door de vervorming van de band afgelopen.

Ik neem al jaren reservebanden mee, en dacht dit jaar "waarom sleep ik die nog steeds mee, volgend jaar laat ik ze thuis" tot ik ze de dag erna nodig had. Dus ook volgend jaar gaan ze weer mee, al denk ik wel aan een vouwband als reserve, want een gewone band in een 8 draaien is blijkbaar toch niet zo goed voor de band.

Chris schreef: want een gewone band in een 8 draaien is blijkbaar toch niet zo goed voor de band.
Dat is onbehoorlijk wreed, omdat je de hieldraad knikt. Je moet de band dan ook niet in een OO [/size]vouwen maar in een OOO, en dan de twee buitenste ringen omklappen zodat je een O hebt. Probeer maar met een elastiekje, in drie lusjes blijft dat eeuwig liggen ;)

Ik lees bij Blanche, dat ze altijd een buitenbandplakker meeneemt. Had ik nog nooit van gehoord.
Beste Blanche: wat is dat voor ding? Zijn ze handig? en werken ze? Waar koop je zo iets?

Theo B schreef:Ik lees bij Blanche, dat ze altijd een buitenbandplakker meeneemt. Had ik nog nooit van gehoord.
Beste Blanche: wat is dat voor ding? Zijn ze handig? en werken ze? Waar koop je zo iets?
Ik ben Blanche niet, maar even googelen leverde ook voor mij iets nieuws op (goed kijken, het is het laatste item):
Afbeelding
Leon

lollig leon, maar er staat echt buiten,

dit is het kijkt me : tb2 van park tool
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=952

Afbeelding

Roald schreef:
dit is het kijkt me : tb2 van park tool
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=952
Dat papier van de Nederlandse bank plakt wel niet maar is in noodgevallen ook aardig sterk. Als je er op tijd bij bent kun je het gratis inruilen voor nieuw. Het slijt wel heel grappig.
Zo'n amerikaanse Tyvek envellop levert ook prima spul.

vroegah kreeg je een rolletje canvas bij je plakset

Papiergeld wordt ook van oude lompen gemaakt.... :D

Roald schreef:lollig leon, maar er staat echt buiten
Op de doos van simson toch ook? Of niet soms?
Leon

Theo B schreef:Ik lees bij Blanche, dat ze altijd een buitenbandplakker meeneemt. Had ik nog nooit van gehoord.
Beste Blanche: wat is dat voor ding? Zijn ze handig? en werken ze? Waar koop je zo iets?
Het antwoord van Roald is het juiste antwoord.
Met zo'n buitenbandplakker rij je nog maanden door! Ik ben een keer door het glas gereden in Bulgarije. En heb de boel geplakt met een buitenbandsticker....en daar nog 5 maanden mee doorgereden. Maar dan moet ik zeggen dat het gat wel netjes gesneden was en ik in die vijf maanden niet meer dan 1500 km heb gemaakt :>

Te koop bij Bike4travel in Cappelle aan de IJssel.

Dus ja het bestaat echt en het werkt

:wink:

Leon schreef:
Roald schreef:lollig leon, maar er staat echt buiten
Op de doos van simson toch ook? Of niet soms?
Inderdaad.

Al lang geen reparatiedoosje van Simson meer in handen gehad, maar "vroegâh" bestond die "buitenbandplakker" van hen uit simpelweg een los stukje canvas. de plakkers van Park zijn daadwerkelijk plakkers. Zelfklevend.

.tsooJ

Diepe zucht:
Mijn reservedoos op vakantie wordt steeds dikker elke keer dat ik een vraag stel op dit forum:
--ga toch maar Rohlofolie kopen als die naaf nog eens gaat lekken (ipv er zo maar iets in gooien) Vraag van mij een paar weken geleden
--die buitenbandplakkers moeten er ook maar komen Vraag van vandaag...........maar :lol: die buitenband kan ik dan schrappen, dat scheelt weer

Theo B schreef:Diepe zucht:

--ga toch maar Rohlofolie kopen als die naaf nog eens gaat lekken (ipv er zo maar iets in gooien) Vraag van mij een paar weken geleden
Stonden er een paar week geleden ook geen antwoorden bij?

ook diepe zucht

Een paar keer heb ik een kapotte buitenband moeten oplappen met een stuk canvas. Het is een goed lapmiddel om tot een volgende fietsenmaker te komen, maar zeker geen vervanging van een reserveband.

De laatste keer heb ik dus maar wel een vouwband meegenomen. Zeker als de fietsenmaker dichtheid niet zo groot is of als je banden een vreemde maat hebben (zoals mijn ligfiets en voorheen mijn randonneur met 27" banden).

Het wel of niet meenemen zal vooral afhangen van hoever je gaat fietsen en wat de kwaliteit van de wegen is.

Op mijn tocht vanuit Antwerpen naar de Noordkaap (3600km) had ik geen reserve buitenband meegenomen (overigens nog nooit).

Aan de grens Zweden-Finland (ter hoogte van Karesuando) was de weg slecht. Toen ben ik 2 km te voet gegaan om de achter-buitenband te sparen.

Op het Noordkaap-plateau ben ik lek gereden (de enige keer op gans de tocht) op zeer scherpe ondergrond , de buitenband van het achterrwiel was toen op bepaalde plaatsen versleten. Maar goed dat was ook mijn eindpunt. Ik heb het dus net gehaald. Vooraf had ik nog een 900 km gereden. In totaal met de buitenbanden meer dan 4500 km gefietst.

Volgens mij telt voor de meeste mensen niet de afstand of het gebied maar het op safe gaan ipv een risico (durven) nemen.

ik lees toch erg weinig reacties ala die van John:
johntelleman schreef:Zelfs voor een maand onverhard neem ik geen extra buitenband mee. Mocht er één aan barrels gaan komt de oplossing vanzelf!
Waarom allemaal zo behoudend en niet wat meer op z'n beloop laten!

Marianne schreef:Volgens mij telt voor de meeste mensen niet de afstand of het gebied maar het op safe gaan ipv een risico (durven) nemen.

Waarom allemaal zo behoudend en niet wat meer op z'n beloop laten!
Bij mij gaat het helemaal niet om behoudendheid. Als je vooruit wilt in het leven zul je risico moeten aanvaarden en nemen anders gaat het niet.

Ik weet ook wel dat ik het in Frankrijk red zonder dat ik die reservebuitenband bij me heb.
Maar het is wel gemakkelijk, ik hoef niet te zoeken naar een andere band in de stromende regen, en als ik lek rij gooi ik er een ander binnenband om met een andere buitenband, en ik rij verder. 's avonds voor mijn tent kijk dan wel eens op mijn gemak wat er nou gebeurd is met die banden die ik er die dag af heb gehaald.

Ik kies ervoor om de oplossing zelf te creëren John ziet het ter plaatse wel.

Dat kan ook, en is prima. Het een is niet beter dan het andere, wel anders van aard. :lol:

Update: In het kader van het motto 'Beter mee verlegen dan om verlegen' had ik mijn reservebuitenband dus wel mee, maar heb hem niet nodig gehad. Ik heb zelfs helemaal niets nodig gehad; geen spaak, geen plakkers, geen tie wraps - niets. Drieduizend kilometer zonder ook maar enige fietspech. Mooi mazzel dus! En tegelijk ook de complimenten aan de mannen van Rein Veenendaal die mijn fiets zo mooi Noordkaapklaar hebben gemaakt.