Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden Giant Expedition - Forum Wereldfietser

Banden Giant Expedition

Beste Fietsers,

Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe fiets en wel een Giant Expedition, deze is geheel LX afgemonteerd en heeft magura HS11 Firmtech en rijdt als een zonnetje. Dat is het goede nieuws en nu het minder goede nieuws. Bij Giant hebben ze het briljante plan gehad om hier "grijze" ying bang bong banden uit china op te zetten.

Ik ga binnen kort een kleine 1800KM fietsen, maar ik ben niet geheel gerust op deze banden (Klapband, lekrijden etc). Is het een plan om nieuwe banden te halen, waarbij ik zit denken aan de Supreme's van Schwalbe of de Travel Contact's van continental.

Of zeggen jullie dat het beter is om eerst de grijze ying bang bong banden op te rijden?

Met een groet

Ernst
Geen twijfel: eraf dat spul.
Daarna je afvragen of je het nog de moeite vindt om ze op je stadfiets te verslijten.
Veel fietsplezier.
Leon

Ik heb ze pas na zo'n 4000 km vervangen, toen had ik pas 2 keer lek gereden (in de laatste 1000 km).

Andere banden rijden wel lekkerder overigens, dat merk je wel na die 4000 km ;)

Een twee weg ermee. Ik weet niet wat je gaat doen, dus advies is moeilijk. Ik zou in elk geval iets breeds monteren. Hoe breder hoe beter. 42 mm zal vast wel passen, maar misschien nog wel meer (wat zit er nu op?). Voor allround touring gebruik is het moeilijk de gewone Schwalbe Marathon te verslaan (dus niet de XR). Voor asfalt is de Marathon Racer natuurlijk sneller (net als de Panaracer Pasela, die nog wat sneller is, maar vermoedelijk ook nog wat kwetsbaarder).
Willem

@ Fedor,

Jij hebt ook die grijze banden gehad, maar ik begrijp dat je nu andere rijd en welke zijn dit?

Ik ga ze voornamelijk op de weg gebruiken en daarbij is het belangrijk dat dat het een snel lopende band is. Ik vind snelheid en stuurgedrag namelijk erg belangrijk, vooral met afdalingen moet hij op hoge snelheid veel grip bieden.

Met een groet en alvast bedankt voor de reacties tot nu toe,

Ernst

Ik heb ze na zo'n 6000 kilometer vervangen door Marathon XR's. Ik heb er nooit lekke banden mee gehad, maar ik heb wel voornamelijk over asfalt gereden. Ze waren wel op na die 6000 kilometer.

Als ik 1800 km ga rijden heb ik sowieso een reserve buba bij me, ook al zit er dan al een XR omheen. OP asfalt zal van deze banden niet het maximum gevraagd worden. Ik zou gewoon starten met deze banden, ze op rijden, en twee kwalitatief door jou goedgekeurde vouwbanden meenemen. Mochten deze banden zelfs deze 1800 km niet halen gooi ze onderweg netjes weg en monteert de goede nieuwe banden. Of je dat onderweg doet of voor je vertrekt maakt aan handelingen toch niet uit.

ying bang bong banden uit china voor rondje om de kerk en dan de Marathon XR voor wat zekerheid verder van huis en om met 60 km/h naar beneden te suizen kan je ook voor kiezen. Hoeveel tijd kost het je om 2 bandjes te wisselen!

Overigens neem ik al jaar en dag een vouwband mee voor als.................... :wink:

Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik er toch voor ga kiezen om die Marathon XR banden op de fiets te zetten. Maar is het niet zo dat die heel erg zwaar lopen, zoals ik hier verder op het forum heb kunnen lezen?

Groet Ernst

ZERO55 schreef:Bedankt voor de reacties!

Maar is het niet zo dat die heel erg zwaar lopen, zoals ik hier verder op het forum heb kunnen lezen?
Mijn ervaring: Ja die lopen zwaarder maar nog nooit lekgereden en als ik dan met 60 km/u afdalen ga, en dat doe ik toch..........ondanks enz.
is me die zekerheid met wel wat zwaarder trappen waard.
Overigens wen je er aan en weet je op den duur niet beter.
Ik heb ze altijd wel op minimaal 5 bar staan.

Afbeelding

Op dit soort (berg)wegen waardeer je de banden wel.....oja en hier geen 60 km/h :wink:

ZERO55 schreef:Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik er toch voor ga kiezen om die Marathon XR banden op de fiets te zetten. Maar is het niet zo dat die heel erg zwaar lopen, zoals ik hier verder op het forum heb kunnen lezen?
Heel erg zwaar?

Tja wel zwaarder natuurlijk maar ik ga nu met deze set richting 10.000 km en nog geen lek gehad, dat staat er dan weer tegenover. De Supreme loopt lichter, maar ik heb daar nog geen verhalen over gehoord dat ze de tienduizend halen. Wel een keer een XR met een scheur in de wang en die was nog niet zo oud.

Voor iemand die zelf zegt snel op asfalt te willen rijden is de Marathon XR gewoon geen goede keus. Het is een prima band, maar voor een ander doel (verrre landen en slechte wegen). De prijs die je voor dat grove profel en die stevige wangen betaalt is namelijk een stugge band met veel rolweerstand. Snelle asfaltbanden zijn de gewone Marathon (nog vrij stevig, en met profiel), de Big apple (als ie past), de Marathon Racer, of nog meer gefocuste banden als de Schwalbe Kojak of Panaracer Pasela.
Willem

OK nog meer bandentwijfel hahahahah, maar erg handig al die tips. Die 60 KM kan wel kloppen Bob&Marguérite :wink: , maar ik probeer het altijd netjes te houden. Zoals ik nu begrijp loopt de XR vrij zwaar en is het dan niet zo dat de Supreme een betere band qua keuze zou zijn? Deze rolt door zijn profiel een stuk lichter volgens mij?

Met een groet

Ernst

De gewone Marathon loopt volgens diverse tests nog lichter (en de Marathon Racer zeker nog weer lichter). Het grootste voordeel van de Supreme is het lichte gewicht en de in theorie vrij hoge lekbestendigheid. Tegelijk zijn de praktijkervaringen nog niet allemaal even goed. Sommigen hebben teleurstellend veel lekke banden gehad, en ook zijn er verhalen over kapotte zijwangen.
Kijk je kunt het niet allemaal tegelijk hebben. Degelijkheid, lekbestendigheid (is niet steeds hetzelfde als degelijkheid), licht gewicht en lage rolweerstand sluiten elkaar deels uit En een lage prijs maakt het nog moeilijker). Betere techniek (Schwalbe, Conti, Panaracer etc zijn veel beter - en veel duurder - dan naamloze Chinese banden) kan ervoor zorgen dat je in alle richtingen iets minder inlevert, maar iedere band blijft een compromis. Het gaat er dan om het [b]voor jou in jouw omstandigheden[/b] beste compromis te vinden. Daarom is het van groot belang te bedenken wat jij nu precies doet of wilt doen. Er is een heel verschil tussen de ideale band voor weinig bagage op asfalt in Europa, of met veel bagage over dirt roads ver van de bewoonde wereld.
In alle gevallen zou ik een brede band adviseren. Dat geeft meer comfort, meer grip op een losse ondergrond, en niet meer rolweerstand.
Willem

Willem Jongman schreef:In alle gevallen zou ik een brede band adviseren.
Ook voor een mannetje (m/v) van 60 kilo die met 12 kilo bagage over asfalt gaat fietsen en daarbij een gemiddelde van 28 km/u haalt?
Lijkt mij van niet. Maar wat is breed? In zo'n geval zou ik 32 mm adviseren, wat door wielrenners weer als belachelijk breed wordt gezien natuurlijk :wink:
Leon

Willem laat het persoonlijk graag breed hangen, is mijn indruk, als ik zijn postings over banden volg.... :wink:

variatie op: breed hebben en dus breed laten hangen... :lol:

@ Haike :lol:

@ Leon ik weeg wel iets meer, een kleine tien kilo :wink: en de bagage ligt op ongeveer 25 kilo , maar het moet geen hele smalle band zijn. Ik ga de SCHWALBE Supreme's halen vandaag. Kan ik gelijk bij terugkomst van de vakantie een review geven, staat er ook wat meer gebruiksinformatie over die band op het forum.

Maar wel mooi dat iedereen zo lekker behulpzaam is, maakt de voorpret van het eindelijk weer fietsend op vakantie gaan erg leuk!!

Met een groet,

Ernst

Volgens de Giant website worden alle Expeditions alleen maar met Schwalbe marathon plus banden geleverd. Dus ik vraag me dan toch af hoe er bij de topicstarter zulke rare banden opkomen? :?

KarlMarX schreef:Volgens de Giant website worden alle Expeditions alleen maar met Schwalbe marathon plus banden geleverd. Dus ik vraag me dan toch af hoe er bij de topicstarter zulke rare banden opkomen? :?
Hij heeft er niet bij gezet welk modeljaar, alleen dat de fiets nieuw = niet gebruikt is :wink:
Overigens heb ik dit soort stunten wel meer gezien om een aanbieding te creëeren. Marathons in het rek en goedkoper spul op de fiets.

beste fietsers

Even een korte reactie op de banden van mijn giant. hieronder de specificatie van mijn giant, welke ik 3 mdn terug als overjarig model heb gekocht (nieuw).

Model: Expedition 1.0
Framematen: GTS: M/49, L/56, XL/60.
Frame: AluxX 6061
Voorvork: Rigid alloy boxxer
Shifters: Shimano Deore LX
Voor derailleur: Shimano Deore LX
Achterderailleur: Shimano Deore LX
Crankset: Shimano Deore LX 22/32/44
Cassete: Magura Firm-Tech
Rem hendels : Magura Firm-Tech
Remmen : Firm Tech hydraulic
Naven: Shimano Deore LX
Velgen: Rigida Grizzly met off-set, dubbel gebust.
Banden: C1277 40-622 ALL GREY 9C W/DYN W/REFL dus die ranzige grijze :shock:
Zadel: TERRY Riviera CLIMAVENT
Zadelpen: rigid
Stuur- / stuurpen: Aluminium
Pedalen: LU 994
Balhoofdstel: Ja
Interne kabelgeleiding: Ja/Nee
Dianmond Shield: Ja
Naafdynamo: Nee
Antilekbanden: Ja
Chip in slot: Ja
Verstelbaarheid stuurpen: tool
Beschikbare kleuren: Mat zwart
Gewicht +/- Kg: 16.25 Kg

Grtjes en ik ga bijna fietsen :lol:

Ernst